Představte si váš domov – je pohostinný, plný květin, vůní a delikates? Rádi zvete návštěvy a přijímáte komplimenty o útulnosti, cítíte se doma relaxovaně?

Pokud ano, dál nečtěte. Pokud ale ne a tato představa vás láká, v tomto článku najdete několik tipů, jak na to. Není od věci začít tím, že vašemu domovu nastavíte nějaký typ managementu.

Pořádek je důležitým dílkem v mozaice osobní spokojenosti. Staré rčení říká „podrž řád a řád podrží tebe“, což potvrzují i současné výzkumy o vlivu pořádku na psychiku. Evolučně jsme totiž uzpůsobeni tak, abychom se dostali do stresu, když prostředí kolem nás není přehledné.

V afrických savanách to býval jediný způsob, jak přežít: mít přehled o okolí a vědět, zda se neblíží smrtelně nebezpečný predátor. A tak dnes, i když nám drtivou většinu času nejspíš nehrozí útok šelmy, vnímáme nepořádek kolem sebe jako stres. Proto uklidit si = uklidnit se. (Ú)klid. Náhoda? Nemyslím si.

V práci jsme zvyklí chovat se profesionálně. Jakmile ale přijdeme domů, máme dojem, že tam platí jiná, případně žádná organizační pravidla. Ve skutečnosti je ale domácnost malá firma, která potřebuje management. Proto je dobré brát home management zcela vážně. Tohle je několik rad, jak si ho osvojit.

1. Ujasněte si svou vizi, která vás bude motivovat

Co máte rádi, co všechno byste rádi dělali a co pro to potřebujete? Co vám naopak překáží? Jaké činnosti chcete ve svém domově dělat, jaké lidi potkávat, jaké hodnoty rozvíjet a jaké pocity zažívat? To vše bude vodítkem pro následující krok.

2. Minimalizujte počet věcí v domácnosti

Množství věcí, které vlastníme, se oproti dobám minulým dramaticky zvyšuje. Cílem dobře nastaveného home managementu je mít co nejméně, protože pak musíte méně uklízet a nezatěžujete tolik životní prostředí i svou psychiku.

Minimalizace je sice jednorázový, zato časově i emocionálně náročný proces. Začněte tím, že si vyhradíte několik hodin a shromáždíte na podlaze veškeré věci, které vlastníte, a to podle kategorií (oblečení nebo obuv, knihy, časopisy, dokumenty, vybavení kuchyně atd.).

Zásada úklidových expertů je snést dohromady všechny věci dané kategorie z celého bytu, ne uklízet nahodile zásuvku po zásuvce.

Připravte si dvě krabice s nápisem „nevím“ a „charita“ (případně „vyhodit“, ač téměř každá věc může najít své použití někde jinde). Každou věc, opravdu každé tričko, knížku či kabel neznámého původu vezměte do ruky a zeptejte se sami sebe slavnou otázkou úklidové guru Marie Kondo: „Dělá mi tohle radost?“ Přispívá daná věc k vaší vizi – představě ideálního života? Pokud ne, nemilosrdně ji dejte do jedné z krabic.

Jestli máte k věcem citový vztah, ale do vaší vize nezapadají (typicky dárky), dejte je do krabice „nevím“ a uložte ji na pár měsíců na půdu nebo do sklepa. Po určité době se s věcmi rozloučíte snadněji a uznáte, že věci z krabic už nikdy vytahovat nebudete. A pamatujte, lidé vás obdarovávají pro radost a ne pro povinnost skladování.

Od tohoto okamžiku nehromaďte nové věci: za jednu novou musí jedna stará pryč, jinak vás bude čekat třídění znova a znova.

3. Zásada pořádku navždy: vše na své místo

V protříděné domácnosti, kde je minimum věcí, najděte pro každou z nich snadno dosažitelné místo. Pokud musíte vytahovat pět stohů složek, abyste vložili zpátky jeden papír, tak to vyprokrastinujete a nahromadí se nepořádek. Dejte si 30 denní výzvu „po použití vrátit hned na místo“.

Postupně vám tento zvyk vejde pod kůži a nepořádek vůbec vznikat nebude. Týká se to i úklidu při vaření. Použiju – umyju – uložím.

4. Nastavte si systém pravidelného, extra krátkého úklidu

Nejlépe během pracovního týdne, včetně plánování jídelníčku. Obětujte 15—30 minut denně, abyste měli víkend volný pro cokoli, co je pro vás důležité, a nemuseli půl dne uklízet.

Nejosvědčenější metoda je rozdělit si domácnost na pět zón podle dnů (např. koupelna, kuchyň, ložnice, obývák, dětský pokoj). Každý pracovní den natáhněte budík na zvolený počet minut a tuto dobu věnujte čistění vybrané zóny. Výsledkem bude navždy uklizená domácnost s minimem časové investice. Můžete např. o patnáct minut dříve vstát a udělat to jako první úkol dne.

5. Zamyslete se nad množstvím odpadu a omezte spotřebu

Čím méně věcí a obalů přinesete domů, tím méně práce s nimi máte. A tím méně zatěžujete planetu. Životní styl bez popelnic našich předků dnes začínáme znovu oceňovat.

Celým světem se šíří trend „zero waste home“, který propaguje šarmantní Francouzka Bea Johnson se svou jedinou sklenicí odpadu od čtyřčlenné domácnosti se dvěma psy za celý rok. Jestli se chcete inspirovat, tak v Čechách nedávno vyšla její kniha Domácnost bez odpadu plná praktických tipů.

Kromě toho ale vzniká čím dál víc obchodů, kde se obejdete zcela bez obalu, a v běžných obchodech už občas můžete potkat lidi, kteří si nakládají potraviny do látkových pytlíků a sklenic, aniž by použili mikrotenové a plastové obaly. Zjistěte si, jestli nemáte nějaké v okolí, a vyzkoušejte je.

6. Pozvěte si pomocníka, ušetříte čas

Všechny výše popsané kroky zvládnete téměř jistě sami. Strávíte tím ale zhruba třikrát více času, než když si pozvete někoho, kdo vás celým procesem provede: zdatnější přítelkyně nebo ještě lépe úklidový odborník. Má zkušenosti a dát do pořádku středně velkou domácnost s ním zvládnete i za tři týdny, na rozdíl od průměrného čtvrt roku, pokud se do toho pustíte sami.