Aktuální vydání magazínu Forbes

Umění bez snobství: ArtBanana přibližuje originály masám

Pošli to dál

Patří originální umění do galerie nebo do vašeho obýváku? Obojí. A dostat ho z výstavy k vám domů nikdy nebylo snazší. Může za to 28letý Ján Gajdušek, který ještě jako student pracoval v Museu Kampa a z Prahy sledoval úspěch online galerie Saatchiart.com – virtuálního tržiště výtvarných děl založeného kontroverzním britským sběratelem umění Charlesem Saatchim. Začal spřádat plány na projekt, který by podobně přibližoval originální a kvalitní umění u nás, a z jeho snahy vznikla před rokem online galerie ArtBanana.cz, která už chystá expanzi na Slovensko, do Polska i na německý trh.

Na silvestra 2014 se Gajdušek v Beskydech sešel s rodinným známým – se zakladatelem LeoExpressu Leošem Novotným mladším. Při procházení na nezasněžené sjezdovce si oba pánové notovali v názorech na zdánlivou nedostupnost hodnotného umění. „Dnešní umění je elitářské, což je dělá nedostupným lidem, kteří kolem sebe chtějí a mají mít krásné věci,“ komentuje Novotný. Po této debatě se rozhodli, že je potřeba lidi propojit s tou kvalitou, která není drahá.

Gajdušek

Ján Gajdušek studuje umění a rozhodl se obchodovat s tím moderním.

Novotného Aakon Capital do rodícího se projektu investoval a ze silvestrovské procházky se zrodil projekt ArtBanana, který na internetu vytváří prostor jak pro galerie, tak jednotlivé umělce. V repertoáru má kurátorovaná díla, jejichž uměleckou hodnotu garantuje. Intuitivně si tu mohou vybrat i lidé, kteří umění vůbec nerozumí, a pořád budou mít jistotu, že jim na zdi visí kousek, který má hodnotu.

Při sestavování nabídky děl Gajdušek částečně vycházel ze svých kontaktů, které získal působením na české výstavní scéně. S myšlenkou zároveň začal obcházet kamenné galerie, kde naproti němu za stolem často seděli o dvě generace starší lidé a moc se na inovaci netvářili. Dnes ale ArtBanana některým galeriím, třeba pražské The Chemistry Gallery, supluje online obchod. ArtBananu také denně kontaktují umělci, student umění Gajdušek ale kvůli nastaveným standardům musí odmítat čtyři pětiny z nich. Na rozdíl od Saatchiart, kde prezentovaný umělec nemusí splňovat kritéria.

Čtěte také: Pablo Picasso Superstar. Proč právě jeho obraz zlomil aukční rekord?

Právě tento předvýběr je devízou online galerie. Prostředí, ve kterém nákup umění tradičně probíhá, totiž může laika děsit. „Galerista předpokládá, že tomu rozumíte, ale vy tomu nerozumíte, jen chcete něco hezkého v bytě. Lidé se stydí jít do galerie a navazovat tam rozhovory, když nemají umělecké vzdělání,“ popisuje Novotný. ArtBanana míří na masy a kultovním warholovským banánem v logu příhodně odkazuje na mistra pop-artu.

ateliér

Ateliér Lucie Jindrák Skřivánkové, jejíž díla rovněž dostanete na ArtBanana.

Další způsob, kterým ArtBanana přibližuje umění lidem, je pohodlí při výběru. Uměníchtivý zákazník má pestrou nabídku naservírovanou na jednom virtuálním místě. „Přijde mi praktické, že se můžete probírat velkým množstvím děl a vybírat,“ říká Marina Votrubová, specialistka Art Bankingu v UniCredit Bank.

Jestli se trend uchytí, můžeme se těšit na rozmanitější české interiéry. „V době, kdy má půlka republiky doma červené londýnské doubledeckery nebo žluté newyorské taxíky na desaturovaném pozadí z Ikee, je tohle příjemné osvěžení za rozumnou cenu, které má potenciál oslovit širší veřejnost,“ hodnotí Martin Vlnas, ředitel webu FinMag.cz a Peníze.cz.

Úspěch projektu by pak podle Vlnase dokázal, že právě ony „autobusy a taxíky“ jsou jen projevem omezené nabídky, nikoliv poptávky. Díla na ArtBanana jsou cenově dostupné – v současnosti dvě až tři stovky děl z jejího seznamu stojí do pěti tisíc. Nejde přitom vždy o čerstvé, začínající umělce, kteří ještě nemají jméno. Mezi levnějšími díly jsou i grafiky nebo menší díla od zavedených jmen, jako v případě Jana Gemrota nebo Lucie Jindrák Skřivánkové.

A člověk nikdy neví, třeba budete mít štěstí a cena kousku, který si koupíte pro své potěšení, za pár let či dekád příjemně vystoupá.

Autorka: Daniela Ešnerová

Čtěte také