Mileniálové – lidé, kteří dospívali na přelomu tisíciletí – v současnosti tvoří nejpočetnější skupinu v produktivním věku. Takže firmy čím dál tím víc zajímá, jak mileniály najít, zaujmout a udržet. Zjevně se to musejí naučit – jiná volba totiž není.

Když jsem založil firmu, neměl jsem ponětí, jak mileniály vést, a už vůbec ne, jak si je udržet. Má ředitelka obchodního rozvoje nedávno oslavila pět let u firmy. Byla osmým členem týmu a jedním z mileniálů, o kterých se říká, že jsou nespolehliví a mění práci co pár let. Já jsem ale přemýšlel o ostatních skvělých mileniálech, které mám v týmu, a chtěl bych se proto podělit o zkušenosti s tím, jak jim šéfovat.

1. Najděte smysl

Zjistil jsem, že mileniálové chtějí být součástí organizace, která má za cíl změnit svět. Vysoce si cení sociální odpovědnosti a jsou loajální ke společnostem, které nabízejí konkrétní a odpovídající řešení sociálních otázek.
Víc než 50 procent mileniálů tvrdí, že jsou ochotni jít s platem dolů, aby našli práci, která se shoduje s jejich hodnotami, a 90 procent chce využít svých dovedností k něčemu dobrému.

Čtěte také: Praha vás už nebaví? 50 nejlepších měst, kam se jako mileniál přestěhovat

Jste-li podnikatel, který se snaží zaujmout mileniály, položte si otázku, jaké problémy chcete vyřešit a jak pomáháte zlepšit svět. Ať už jste finanční firma, nebo neziskovka, co pomáhá čistit vodu, najděte smysl své společnosti a ukažte svému týmu, jak jeho role konkrétně přispívají k tomu, aby ze světa bylo lepší místo.

2. Předávejte odpovědnost rychleji, než jak jste na to připraveni

Ve svém blogu naše ředitelka Holly napsala: „Jedním z hlavních důvodů, proč mají mileniálové pověst nestálých zaměstnanců, je ten, že hledají roli, v níž mohou uplatnit své nejlepší já. Mám mnoho přátel mileniálů, kteří se v práci nudí, protože nedostávají náročné úkoly a nemohou plně využít své schopnosti.“

Jestli jsem se v posledních letech naučil něco o mileniálech, tak to, že byste jim měli předávat odpovědnost dvakrát rychleji, než byste rádi. Nikdy jsem toho nelitoval, i když z toho mám pokaždé obavy.

Poskytujete mileniálům ve svém týmu dost volnosti, aby mohli řešit problémy? Jako podnikatel máte možná sklon k mikromanagementu, ale pokud záměrně delegujete odpovědnost na mladší členy týmu, přimějete je, aby s funkcí rostli. Buďte průvodce, nikoliv diktátor. Vězte, že každý mileniál hledá svého mistra Yodu.

3. Nabízejte pomoc, i když si myslíte, že to není potřeba

Když mi bylo 31 a nastoupil jsem do své první velké vedoucí role, chodil jsem na porady se seznamy úkolů k projednání a rozdělení. O 16 let později jsem se naučil delegovat odpovědnost dřív a pak se záměrně členů svého týmu ptát každý týden: „Můžu s něčím pomoct?“ Většina vedoucích deleguje úkoly namísto autority. Když delegujete úkoly, vytváříte následovníky. Když delegujete autoritu, vytváříte lídry.

Čtěte také: Práce na dovolené. Jak vyřešit nutnosti a neriskovat rozvod

Kdysi jsem si myslel, že šéfovat znamená říkat lidem, co mají dělat. Ale teď vím, že jde o delegování autority a o to, že jste schopen usnadňovat členům týmu jejich úspěch v denním životě. Zkuste začít příští poradu slovy: „Můžu vám s něčím pomoct?“ a sledujte, jak se váš tým vznese.

4. Není nad firemní kulturu

Když jsem byl mladší, nechápal jsem, jak důležitá je firemní kultura pro úspěch společnosti. Během mého působení odešla spousta lidí, a když se podívám zpět, bylo to tím, že jsme neměli řádnou firemní kulturu. A co je ještě horší, vím, že jsem byl rušitelem té kultury.

Takže když jsem založil vlastní byznys a postupně začal najímat lidi, hodně jsem přemýšlel, kým se obklopuji a komu bych svěřil své klienty. Rozrůstali jsme se postupně a pomaličku jsem vybudoval byznys z lidí, kteří neměli jen rádi tu práci, ale rádi pracovali spolu. Jsme rodina, jíž jsme se stali, v práci i mimo ni.

Naše „rodina“ se skládá z členů v různých fázích života od poválečných ročníků, kteří už mají vnoučata, přes příslušníky generace X s odrostlými dětmi až po mileniály, kterým se právě narodilo miminko. A je krásné pozorovat tak různorodou skupinu, která se vzájemně podporuje, protože vyznává stejné hodnoty a cítí stejné poslání.

Když přijde na firemní kulturu, mají malí podnikatelé výhodu nad velkými korporacemi. Malí podnikatelé mohou od první chvíle kultivovat místo, kam najímají lidi, kteří budou chodit do práce rádi. Zavedené společnosti s mizernou firemní kulturou to budou mít mnohem těžší, když budou chtít zvrátit zavedené zvyklosti. Potrvá to déle a bude to drahé. Jste-li podnikatel, investujte do firemní kultury. A udělejte, co je ve vašich silách, abyste tuto kulturu uchránili, i když porostete.

Toto jsem se naučil díky týmu, v němž mileniálové hrají velkou roli. Je to nejlepší tým, s jakým jsem kdy pracoval, a mohu vám jen říci – investujte do mileniálů ve vlastním týmu, až budete rozšiřovat svou společnost.