Aktuální vydání magazínu Forbes

Už nejen textovky. Služba LINE na dálku ovládá ledničku a objedná vám i nákup

Pošli to dál

LINE je aplikace na posílání zpráv mezi mobilními telefony a počítači zdarma. I když označení „messaging app“ už na ni moc nesedí. Můžete s ní totiž taky hrát hry nebo komunikovat se svou ledničkou. A teď i nakupovat potraviny.

Tahle aplikace funguje od března 2011 a podle posledních zveřejněných čísel má 560 milionů uživatelů. Potraviny ale zatím nakoupí jen Thajcům. Je totiž populární zejména v Asii a jen v Thajsku má 33 milionů uživatelů. Cheap Sure Sure, jak se nová služba jmenuje, by se ale měla brzy nabízet i na dalších asijských trzích, nejdříve v Japonsku.

LINE přitom začínala skromně: jako aplikace, která nabízela textovky, foto, video i audio zprávy. Konverzaci zatraktivnila více než deseti tisíci tzv. stickers – propracovaných smajlíků, které vystihnou snad každou náladu a situaci. Jejímu rozvoji pomohly i celebrity, firmy a organizace, které mají na LINE vlastní profily, na kterých nabízejí různé slevové kupony.

line stickers done

Minulý rok se LINE spojila s výrobcem elektroniky LG a díky tomu můžete přes textovky komunikovat se svou chytrou ledničkou, pračkou, troubou nebo vysavačem. „Odjíždím na dovolenou,“ napíšete své ledničce a ta vám odpoví: „Mám se přepnout do úsporného režimu?“ S robotickým vysavačem to může vypadat následovně: „Kdy jsi naposledy vysával?“ – „V 10.30 jsem projel byt metodou cik cak. V 11.20 bylo vysávání ukončeno.“

Expanzi LINE i dalších aplikací řídí jediná věc: hledání nových příjmů. Zatímco u sociálních sítí (například u Facebooku) se osvědčily mobilní reklamní formáty, u messaging apps nefungují. Nikdo přeci nechce, aby na vás vyskočil banner s reklamou, když píšete zprávu vašemu kamarádovi. I tak měl LINE v roce 2013 tržby 338 milionů dolarů – z prodeje her, sponzorovaného obsahu a digitálních smajlíků a nálepek.

Michelle_Jenner_ done

Aktuální rozhodnutí spustit v Thajsku službu na nákup potravin potvrzuje jediné: e-commerce a dovoz jídla či potravin se stává nezbytnou součástí aplikací, které dosáhly na kritickou masu uživatelů. Nejaktivnější je v tomto směru čínský WeChat, který má 467 milionů uživatelů a silné obchodní partnery. Loni WeChat koupil patnáctiprocentní podíl v druhém největším čínském online obchodu JD (konkurent Alibaby). Ten tak získal ve WeChatu exkluzivní prodejní kanál. Jihokorejský KakaoTalk, který má 50 milionů uživatelů, nedávno oznámil, že chce vyzvat na souboj e-shop Coupang, jemuž se přezdívá „jihokorejský Amazon“.

LINE a spol. jdou stejnou cestou: využívají své obrovské uživatelské základny a vyhýbají se budování drahé e-commerce infrastruktury. Radši se spojí s již zavedeným lokálním hráčem. Už loni si to LINE vyzkoušel ve spolupráci se společností aCommerce. V Thajsku nabízel produkty pěti různých značek (například šminky od Maybelline či vlastní kryty na iPhone) a byl to velký úspěch: vše se vyprodalo během několika minut.

Do akce se zapojilo 5,5 milionu lidí, především ve věkové kategorii 25–34 let. „Thajsko je prioritním trhem, kde si chceme naše novinky otestovat,“ řekl Sedong Nam z vedení LINE. „Pořád hledáme cesty, jak vylepšit naše způsoby prodeje v oblasti e-commerce.“


Čtěte také:

Novinka na největší síti: WhatsApp lze konečně používat i na webu 

Facebook má problém. Největší sociální síti světa klesl počet aktivních uživatelů

Čtěte také