Na začátku roku jsem na Twitter napsal, že než Praha za osm měsíců opraví tři eskalátory ve stanici Náměstí Republiky, v Číně mezitím postaví osm nových linek metra a Elon Musk pošle člověka na Mars. Nadsázka zabrala, dostal jsem přes dva tisíce srdíček a ozvala se sama paní primátorka, že mi osobně ráda na místě ukáže, proč to trvá tak dlouho.

Tak jsme se včera s Adrianou Krnáčovou a šéfem DPP Martinem Gillarem byli v útrobách polozavřené stanice podívat.

Od stavbyvedoucího z Metrostavu jsem dostal nalejvárnu, jak musí původní ruské technologie ze 70. let kompletně vykuchat, jak tam nonstop maká 50 lidí (v každé směně), že můžou odvážet/přivážet materiál po kolejích jen tři hodiny přes noc, kdy nejezdí metro.

Výměna tří eskalátorů na osm měsíců se na první pohled zdá jako příšerně dlouhá doba, ale když jsem na místě viděl, co všechno se musí vyměnit, tak už jsem smířlivější. Technikům Metrostavu jsem beztak každé čtvrté slovo nerozuměl, takže jim – co se týče časové náročnosti takových prací – těžko můžu oponovat. Ale věřím jim.

Můj původní tweet je ve světle dnešní exkurze možná zbytečně jízlivý, ale to byla paní primátorka na začátku naší prohlídky na mou adresu taky. Ještě jsme si ani nepodali ruku a už mě zpoza slunečních brýlí (byli jsme v podchodu) na přivítanou upozornila, že nejsme v Číně, ale v EU a tady platí trošku jiné normy a stavební předpisy.

Na konci exkurze se ale atmosféra trošku rozmrazila,  a tak jsem se osmělil k pár otázkám (některé z nich jsem vycrowdsourcoval na svém twitterovém profilu). Tady je jejich přepis.

Paní primátorko, už je líp?

Jo. V Praze je výborně.

Proč se v Číně přes noc postaví jedno vlakové nádraží a u nás se osm měsíců opravují schody?

Už jsem vám to říkala. Zaprvé se nacházíme v EU, kde musíme dodržovat určité normy a bezpečnost práce – úctu k lidskému životu. To je naší prioritou. A zadruhé, jak jste měl možnost vidět, tohle není jen výměna eskalátorů, ale celkem velká operace. Jsem ráda, že to bude do osmi měsíců hotovo.

Jaká má zodpovědná exekuční parta „kápéíčka“, jakou incentivu mají jejich šéfové?

To já opravdu nevím, zadavatelem stavby je DPP.

Kolik to vlastně stojí?

Je to zhruba 270 milionů korun.

 

Jak se při uzavření výstupu z metra kompenzují ekonomické ztráty blízkým obchodům, třeba tady Palladiu?

V první řadě, než se vydá stavební povolení na rekonstrukci, tak s tím musí souhlasit. To je součástí dohody. Ale jakým způsobem se jim to konkrétně kompenzuje, to vám neřeknu. To by měl vědět zadavatel stavby, ale vzhledem k tomu, že se tím zlepšuje celé prostředí, předpokládám, že tam žádná kompenzace není.

Letos na podzim budou v Praze komunální volby. Vy teď máte zavřených spoustu míst po metropoli: výstupy z metra na Budějovické, Andělu, Palmovce, Náměstí Republiky, Nádraží Veleslavín… Pak jsou mimo provoz Libeňský a Železniční most, Trojská i Radotínská lávka, Negrelliho viadukt, Letenská ulice… Není to před volbami smrtící koktejl?

To nedovedu posoudit, ale někdy se to musí udělat. Nelze čekat na další funkční období. To by bylo populistické a nefér. Je mi líto, že se to takhle sešlo, ale musí se to udělat. Volby to může negativně ovlivnit, ale já nepracuji pro to, abych vyhrála volby, ale pracuji pro Prahu.

Proč je wi-fi v lanovce na Petřín? Proč to stojí tolik a k čemu to bude?

Nestojí to zase tolik peněz. Není to jen wi-fi na té lanovce, ale pokrývá to celý prostor petřínského parku, zejména jeho vrchní část. Je tam hodně stromů, takže se musela volit technologie taková, aby to nespadlo, když se připojí hodně lidí.

Proto to bylo dražší, ale na druhou stranu jsme si nechali udělat posudek, který říká, že jsme pod cenami, které jsou za to standardně účtovány. Bude to pro každého návštěvníka Petřína, obyvatele Prahy, domácí i zahraniční turisty. Každý, kdo tam přijde, se může kdykoli připojit. To je standard, který chce město poskytovat.


Ještě dodatek k misi za lepší eskalátory na Náměstí Republiky. Až se někdy v srpnu opět rozjedou pro cestující, pojedou pomaleji. Doteď frčely rychlostí 0,9 m/s, teď pojedou 0,75 m/s (maximum podle aktuálních norem).

A na závěr dvě zprávy, jedna dobrá a jedna špatná. Kterou chcete slyšet dřív?

1. Eskalátor na Nádraží Veleslavín (vstříc busu na letiště) se otevře 31. 3., čímž skončí ve funkci živí eskalátoři (nosiči).

2. Osm měsíců na výměnu eskalátorů je ještě v pohodě. V červenci se na DESET měsíců zavře výstup z metra B na Karlovo náměstí.

Poznali jste, která byla dobrá a která ta špatná zpráva?