Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
dron

Války dronů. Do vzduchu chce se svými kamerami i GoPro

Pošli to dál

Nicholas Woodman, děvětatřicetiletý miliardář a generální ředitel GoPro, měl vždycky sklony k dramatičnosti. Na druhou stranu ale uměl vždycky najít způsob, jak rozpumpovat davy. Minulý měsíc se ovšem ani jemu nepodařilo vyhnout se trapnému momentu, když se rozhodl učinit jedno z nejočekávanějších oznámení v historii firmy.

„Chtěli byste, aby GoPro začala vyrábět quadrokoptéru?“ zeptal se nadšeně účastníků konference v Ranchos Palos Verdes v Kalifornii. Místo stejně nadšené odpovědi se ale dočkal jen nezúčastněného přisvědčení.

„Ale no tak,“ zopakoval viditelně zaskočený Woodman svůj dotaz a snaživě zvedl hlas, aby diváky strhnul. Když ani tento pokus nebyl o moc úspěšnější, prohlásil smířlivě: „Dobrá, GoPro začala vyrábět quadrokoptéru. Od teď je to oficiální.“

gopro foro

Kamera GoPro tak, jak ji známe.

Tohle asi nejhůř střežené tajemství v Silicon Valley, které se Woodman rozhodl definitivně prozradit přímo před investory a vedoucími technologickými pracovníky, konečně určilo nový směr, kterým se GoPro vydá. Společnost se už téměř rok od doby, kdy se začalo o možnosti výroby quadrokoptéry poprvé veřejně mluvit, snaží profilovat jako firma, která nedělá jen kamery. A quadrokoptéra  ukáže, jak se GoPro umí chopit nových nápadů a produktů.

„Byli to sice oni, kdo přišel s odvětvím akčních kamer, ale v jeho rámci už není co dalšího nabídnout, a proto chce GoPro dokázat, že je invenční,“ říká Michael Pachter, analytik Wedbush Securities. Vzhledem k tomu, kam už se trh s drony dostal, se ale i GoPro může stát, že místo někdejší pozice vizionáře na ni zbude jen postavení „toho vzadu“, který věčně dotahuje ztrátu.

Už teď se totiž ukazuje, že zaostává za společnostmi, které mají s drony několikaleté zkušenosti. Za všechny je potřeba jmenovat 3D Robotics a čínskou DJI, která prodala svůj první, sériově vyráběný dron už v roce 2013 a jejíž tržby se za letošek vyšplhaly na 1 miliardu dolarů.

A i tržní cena DJI (odhadovaných 8 miliard USD) je o půl miliardy vyšší, než odhadovaná tržní cena GoPro, byť ta se může nyní pochlubit téměř dvojnásobným nárůstem cen akcií.

ColinGuinn

Bývalý šéf severoamerické divize DJI Colin Guinn se neúspěšně pokoušel dojednat spolupráci mezi svou společností a GoPro. 

I když se Nicholas Woodman odmítl pro tento článek k celé věci jakkoli vyjádřit, zdroje pohybující se v prostředí GoPro potvrzují, že se myšlenkou vyrábět „vlastní“ dron zabývá už od půlky roku 2013.

„Konzumní a komerční drony jsou zpravidla využívány při sportovních akcích jako je lyžování, snowboarding nebo surfing – tedy v těch stejných, ve kterých dominuje GoPro,“ říká Bilal Zuberi z Lux Capital, „dává tak smysl, že GoPro toto pole nechce nechat otevřené pro DJI a další a dobrovolně se nechat připravit o pozici jedničky v komunitě sportovních nadšenců.“

Generální ředitel již zmíněné 3D Robotics, Chris Anderson, jehož firmě GoPro vyrobila kameru pro jejich první dron Solo, naopak vidí mezi oběma společnostmi možnost přirozené spolupráce.

„Fanoušci dronů a akčních kamer mají logicky stejný objekt zájmu. GoPro umožňuje lidem zachycovat svůj život filmovým způsobem, což nabízejí i drony,“ myslí si Anderson.

A i když se časem GoPro může stát nejen pro něj, ale i pro ostatní v branži, konkurencí, nevidí ani v tom problém. „Tenhle byznys není „všechno. nebo nic. Pokud si tu budou konkurovat dostatečně kvalitní výrobky, je to jen dobře. U lidí to zvýší povědomí a zájem,“ tvrdí.

frankwangsleeping

Ředitel DJI Frank Wang.

Podobně shovívavý postoj ale rozhodně nesdílí DJI, jejichž dron Fantom byl údajně prvotní Woodmanovou inspirací a impulzem ke spuštění projektu vlastní quadrokoptéry.

V roce 2013 vedly GoPro a DJI četná vyjednávání o spolupráci. Původní plán totiž byl vyvinout dron dohromady tak, že GoPro by poskytla značku a prodejní kanály a DJI inženýry a výrobní prostředky. To potvrdil Forbesu i generální ředitel DJI Frank Wang. Hned také ale prozradil, proč nakonec z vyjednávání sešlo: „GoPro chtělo zisk rozdělit v poměru dvě ku jedné ve svůj prospěch. To jsme nemohli připustit.“

Objevují se sice názory, že celá událost by mohla dopadnout smírně, kdyby GoPro nechalo DJI ústupkem prodávat jejich drony ve svých maloobchodních sítích, ale to už je jen coby kdyby…

DJI tím ztratila většinu svých kontaktů na americké výrobce kamer. Z toho důvodu Wang vyhlásil, že jeho společnost začne brzy vyrábět kamery vlastní, protože nehodlá být v ničím stínu.

Ten, kdo ovšem riskuje, že bude skutečně zastíněn, je ale pořád GoPro. Ani DJI ani 3D robotics se vývoj vlastních dronů dlouho nedařil, a tak než GoPro se svou quadrokoptérou na trh přijde, bude muset udělat víc, než jen vydávat nepovedená prohlášení.

Systém UAV je totiž komplexnější, než kterýkoliv jejich dosavadní kamerový systém a vyžaduje vývoj nejen velmi složitého hardwaru, ale též software, který helikoptéře zajistí ve vzduchu autopilota, dostatečnou stabilitu a citlivé přechody klesání a stoupání.

Teprve to pak quadrokoptéře umožní naplno využít potenciál GoPro. Firma si navíc dala za cíl přijít pro svůj dron alespoň s třemi typy designů a oznámila, že zveřejní i časový rámec, ve kterém podle ní quadrakoptéra přijde na trh. DJI trvala realizace Fantoma sedm let, 3D Robotics pustili Solo do provozu za šest let.

„S drony je to těžké,“ přiznává Chris Anderson, „nejde je jen tak smontovat po částech.“ Čas ukáže, jak se GoPro nové role chopí.

Čtěte také