Aktuální vydání magazínu Forbes

Z Roxy až na reklamní špici. Mladý šéf a jeho cesta vzhůru díky digitálu

Pošli to dál

Pamatuje si na to velmi živě, kdo by taky ne. Už měl sbaleno na třítýdenní dovolenou, kterou chtěl strávit v klidu pod palmami slunných Filipín. Jenže zrovna v tu dobu zčistajasna přišla neodolatelná výzva v podobě tendru na ředitele české divize skupiny komunikačních agentur Publicis One, která je světovou dvojkou v oboru.

„Moc jsem tomu nedával šance, ale i tak jsem zrušil dovolenou na Filipínách a šel jsem do toho,“ začíná vyprávět svůj příběh šestatřicetiletý Tomáš Varga, současný šéf Publicis One, ve své prosklené kanceláři v pražských Holešovicích.

Čtěte také: Data plná příběhů. Jak český „šelmostroj“ mění řízení velkých firem

Možná je to náhoda či souhra osudu, ale ze svého okna dohlédne i na sídlo společnosti LMC, kde v minulosti čerpal první zkušenosti. To když už ve svých 26 letech řídil marketingové aktivity s rozpočtem 100 milionů korun. Pro kluka bez velkých zkušeností šlo o obrovské sousto. A skvělou příležitost.

Ale nepředbíhejme. Tomáš Varga se totiž do světa reklamy a marketingu dostal nepřímo díky své lásce k elektronické muzice. Rodák z Košic ve svých 17 letech vyrazil společně se svou třídou na poznávací exkurzi po Praze, kde záměrně přičichl i k nočnímu životu.

„Utekli jsme z našeho ubytování. Věděli jsme, že existují kluby Radost FX a Roxy, jelikož už v té době jsem měl rád elektronickou muziku. A byl to pro mě nakonec tak obrovský zážitek, že jsem věděl, že vysokou školu budu chtít studovat v Praze,“ vrací se do doby před téměř dvaceti lety s trochu potutelným úsměvem.

„Když chcete pařit, potřebujete peníze,“ říká k době, kdy se už procházel po chodbách pražské VŠE. Tam studoval podnikový management, svět marketingu jej ale přitahoval vždy, tak se na něj časem specializoval.

A hned po zapsání do semestru si Tomáš začal hledat brigády. Šel na to z gruntu. V té první totiž zametal ulice, ta druhá už byla diametrálně odlišná  začal pracovat v hotelu, kde se scházela smetánka a diplomaté. „Když tohle děláte v osmnácti, pochytíte kodex chování,“ říká a zaboří při tom lžičku do měkkého dortíku, který hbitě podala jeho osobní asistentka.

To, jak se chovat ke starším, mu hodně pomohlo při pohovorech, což zužitkoval hned ve výběrovém řízení na místo marketingového asistenta v Microsoftu. Pravé nadšení ale nabral až ve zmiňovaném LMC, kam přestoupil záhy. Firmu založil podnikatel Libor Malý, který je znám svým neotřelým manažerským přístupem, jenž dává šanci i mladým, progresivním lidem.

„Libor jednoho dne řekl, že se rozhodl investovat milion korun do marketingu, a zeptal se: Kdo se toho chopí? Nikdo to nechtěl dělat, tak to spadlo na mě,“ usmívá se Tomáš.

Jenže milion během čtyř let nabobtnal až na rovnou stovku. V té době Tomáš dostal šanci poznat detaily ozubených koleček celého marketingového soustrojí.

Po šesti letech v LMC zaslechl volání z Barrandova. To když si jej v roce 2008 povolal současný ředitel České televize a tehdy šéf  televize Nova Petr Dvořák. Tomáš dostal na starosti strategický rozvoj značek. Jenže přišla krize, propady na inzertním trhu a také první finanční problémy rumunského magnáta Adriana Sarba. „Vlastník CME v reakci na to zastavil veškeré rozvojové projekty,“ vysvětluje důvod svého odchodu po pár měsících působení na Nově.

Od té doby se začal psát jeho příběh ve skupině Publicis. Nejdříve nastoupil do digitální divize Zenith Media, která ve světě byla dvojkou na trhu, jenže v Česku co do velikosti byla na chvostu. „Pochopil jsem, že něco je blbě,“ říká milovník cestování a adrenalinu v podobě například bungee jumpingu.

Tomáš viděl spásu v digitálních aktivitách, začal se soustřeďovat na jejich rozvoj a úspěch této divize jej postupem času vynesl až na ředitele firmy. „Když jsem začínal v Zenithu, byli jsme v digitálu dva. Když jsem se stal šéfem, bylo nás tam přes 60 lidí,“ ilustruje růst a nastupující význam digitálních aktivit v poslední dekádě.

Čtěte také: Když je na účtu nula. Příběh vymetače večírků, který mění styl náboru lidí

A když si chtěl po třech letech v ředitelském křesle odpočinout právě na Filipínách, došlo k obměně managementu mateřské skupiny Publicis One a k nabídce účastnit se tendru na jejího nového šéfa. Tomáš svými vizemi přesvědčil zahraniční vlastníky, a tak dostal do ruky otěže dnes světové dvojky na trhu, která v Česku sdružuje 12 agentur a má celkem 380 zaměstnanců.

Nový šéf po svém nástupu razantně otočil strategickým kormidlem. Agentury totiž v té době procházely krizí, možná spíš měli krizi jejich klienti. V rámci toho, jak marketingový byznys nabobtnal a vyrojilo se mnoho jeho odnoží, za jednotlivými klienty chodili digitální, mediální, kreativní agentury či specialisté na sociální sítě, youtubery atd.

„Klient tak mohl během jednoho dne absolvovat klidně šest schůzek s jinými týmy, ale přitom ze stejné firmy. To pro něj bylo doslova depresivní,“ odůvodňuje, proč jeho hlavním cílem bylo vytvořit klientsky centralizovanou agenturu.

„Extrémně jsem obrátil kurz a začali jsme růst. Stali jsme se jednou z nejrychleji rostoucích agentur v posledních pěti letech,“ říká po roce a čtvrt působení v čele české divize Publicis One. Důkazem budiž příchod nových velkých klientů, jako je Daimler, Raiffeisenbank nebo Nestlé.

Pokud jde o budoucnost trhu s marketingovými agenturami, tu vidí  jak jinak – v digitálu.

„Standardní pojetí marketingu, jak jej známe jako print, televize, bannery a podobně, roste. Ale ne dramaticky. Dramaticky roste práce s daty a konzultační byznys jako celek,“ vysvětluje.

„V minulosti se udělal produkt a pak se k tomu udělala kreativa. Teď se spíše přemýšlí, jaký produkt udělat, aby byl prodatelný,“ říká na závěr našeho setkání a odchází směrem ke svému vozu. Tam mu v přehrávači bude hrát jeho oblíbený Carl Cox, který jej od dob, kdy toužil po nočním životě v Praze, stále nepustil.

Čtěte také