Můžeme se tomu zasmát, ale spousta rodičů nám jistě dá (ač nerada) zapravdu. Vzdělávací dostihy dnes startují kolikrát dřív, než se vaše dítě zbaví plenky. Znáte to možná taky. Vaše dítě se sotva přebatolilo přes obývák, a vy už čtete, že pokud v jednom roce neabsolvuje pět zájmových kroužků týdně, dozajista mentálně zakrní.

A co teprve školka! Tam už se přece rozhoduje o budoucnosti! Měla by tedy být skvělá, inovativní, chytrá… Jenže ouha. Co je to vlastně chytrá školka? Je to školka, kde vaše prtě od rána do odpoledne absolvuje jeden kroužek za druhým, víc než rodným jazykem mluví těmi ostatními a ve čtyřech letech má rozvrh naplánovaný takřka na minuty?

Nemyslíme si. Není nutné mít doma tříletého matematika, angličtináře ani vrcholového sportovce. My ve Forbesu si myslíme, že malé děti by si měly především hrát, a pokud se někde v předškolním věku s ostatními dětmi vzdělávají, mělo by to být v podnětném, chytrém a zároveň zábavném prostředí. Jenže když se řekne chytrá školka, protočí se mnoha rodičům panenky.

Nabídka soukromých zařízení pro předškoláky je v Česku bohatá, ovšem jejich zřizovatelé mnohdy počítají i s bohatým kontem rodičů svých frekventantů. Nemluvě o tom, že soukromá ještě zdaleka neznamená vždy kvalitní. Podívali jsme se proto na pár školek, soukromých i veřejných, v Praze i mimo ni, které jsou ověřené dobrou zkušeností lidí, které znáte z Forbesu, i našich čtenářů. A nebojte, statisíce vás tu školní rok stát nebude.

Lvíčata na ČVUT, Praha

Teď to vypadá, že si úplně protiřečíme. Jenže školka zřízená původně pro studenty, zaměstnance a alumni ČVUT v Praze má stále lepší reputaci a rodiče se sem s dětmi sjíždějí zdaleka. Nebojte, že by tu vaše dítě nutili šprtat integrály dřív, než si bude samo schopné umýt ruce. Naopak. Univerzitní mateřská školka Lvíčata je otevřená dětem od 2,5 do 7 let, které se ve smíšených skupinách podle věku učí základním dovednostem, sebeobsluze, adaptaci ve skupině a samostatné komunikaci. Zvolené činnosti tu však ve větší míře podněcují přirozenou zvídavost dětí, rozvíjejí logický úsudek, k vytváření vlastních myšlenek, shrnutí, vyvozování závěrů a jejich prezentaci. Děti se zábavnou formou vhodnou k jejich věku ale učí i základům přírodních věd, zkoušejí jednoduché pokusy, sledují třeba měnící se kalendář, proměny přírody i české tradice. Na školku navazuje při ČVUT i ceněná základní škola.

MŠ Hellichova pod Petřínem, Praha

Veřejná školka, vyhledávaná rodiči z širokého okolí. Školka umístěná v Seminářské zahradě na úpatí Petřínských sadů a v blízkosti lanové dráhy je ceněná nejen pro pohybové aktivity, ale zejména pro snahu vytvořit co nejpřirozenější sociální prostředí a prostor pro seberealizaci. Ve smíšených třídách kladou důraz na hru a prožitkové učení, s nedalekým Tyršovým domem školka spolupracuje například v kurzech plavání nejmenších dětí.

Dětský klub Mimosa, Praha

Dětský klub se zrodil původně z bytové školky. Postupně se zájem rodičů a dětí v oblasti Vinohrad a blízkého okolí rozšířil natolik, že se z bytové školky stalo oblíbené centrum pro děti s výjimečným kouzlem rodinného ducha. Pro děti jsou každý den připraveny aktivity a hravá výuka, které na sebe vzájemně navazují podle ročního plánu, jenž je zaměřen na lidové tradice, svátky, zvyky a environmentální výchovu a vztah k přírodě. Děti tráví mnoho času venku, Mimosa organizuje i příměstské tábory.

MŠ Perunova, Praha

Od veřejných školek sice nelze čekat tak individuální přístup jako u soukromých školiček, hledáte-li však vstřícné prostředí a podnětnou atmosféru inspirovanou prvky waldorfské pedagogiky, veřejná školka, jako je MŠ Perunova, může být pro vás (či spíš vaše děti) to pravé. „Na Perunce“ se potkávají děti z nejrůznějších sociálních skupin, dbá se tu na tradice, drží se tu sv. Martin, stejně jako masopust, děti jsou podněcovány k samostatnému uvažování a projevu i k výtvarnému tvoření nebo rozvoji funkčních gramotností – předmatematické, předčtenářské, sociální, přírodovědné nebo třeba polytechnické.

Andílek na Andělu, Praha

Montessori školky a školy jsou trochu samostatnou specifickou kapitolou, nabídka je i v tomto směru v Praze i mimo ni stále bohatší. My jsme vybrali školku Andílek na pražském Smíchově. Pokrývá dětské skupiny přes mateřskou školu až po základní stupeň a montessori pedagogiku tu opravdu dodržují, nejen se jí inspirují. Na rozdíl od některých jiných zařízení tohoto typu si rodiče v Andílku pochvalují to, čemu eufemisticky říkají „absence ekonomického tlaku na děti“. Zatímco v mnoha soukromých školkách se téměř nelze vyhnout poněkud výlučnému prostředí, kde se už od nejútlejšího věku děti předhánějí v počtu iPhonů a absolvovaných exotických dovolených, do Andílků se ani do školy nenosí třeba penály, aby v nich děti nemohly soutěžit.

Školka Žirafka, Brno

Pokud jste z Brna a okolí, tahle školka by vám neměla uniknout. Žirafka provozuje jak jesličky, tak i školku v klidné městské části Jundrov v okolí obory Holedná, vybízející k dlouhým procházkám s dětmi. Ve školce i jeslích také vycházejí z pedagogických principů Montessori, pečující personál se děti snaží motivovat k větší samostatnosti a k pravidelným aktivitám vedle těch obvyklých patří i množství fyzioterapeutických rehabilitačních cvičení včetně dětské jógy nebo i pravidelná canisterapie. Žirafka je zároveň první zařízení svého druhu v Brně, které se cíleně zaměřuje na prevenci rozvoje respiračních onemocnění u dětí.

Na Horu, Jilemnice

Ve Vrchlabí a jeho okolí se nabízí také řada alternativ – od školky lesní, anglické, veřejné až po sportovní, výbornou reputaci má však zejména školka Na Horu v Jilemnici. Chválí si ji zejména rodiče, jimž jsou blízké a sympatické principy Montessori pedagogiky – pomáhá dětem zvládnout praktický život, zkoumat, jak věci fungují, psát příběhy a rozumět řádu věcí kolem sebe, což je pro předškolní vzdělávání zásadní. Navíc je přece hezké vidět čtyřletého synka, jak si dokáže sám připravit svačinu, vyčistit boty nebo si jen sám vybrat činnost, které se bude věnovat, a také ji dokončit, zhodnotit výsledek (a následně po sobě i uklidit). Školka funguje v prostředí, kde okolní veřejné školky disponují mnoha volnými místy (na rozdíl třeba od Prahy), přesto je tu stále plno a musí z kapacitních důvodů odmítat zájemce. Daří se tak udržet malý kolektiv dětí v jedné věkově smíšené třídě.