Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
zena telefon

„Hloupé“ telefony chytají druhý dech. Nabízejí více soukromí, baterky i stylu

Pošli to dál

Podle humbuku, který obvykle doprovází představování nejnovějšího iPhonu, se zdá, že budoucnost patří jedině chytrým telefonům. A tak může Microsoftu, který nedávno pod značkou Nokia představil nový telefon bez možnosti připojení k internetu, na první pohled vypadat, jako by se zbláznil.

Tenhle telefon – Nokia 105 –  nemá 3G, dotykový displej ani přístup na Facebook, své zákazníky si ale tento „hloupý“ telefon určitě najde, soudí server Quartz. Proč? Stále totiž existují lidé, kteří zkrátka wi-fi a spoustu funkcí ve svém mobilu nepotřebují. A nejedná se pouze o českého prezidenta. Jen letos má být takových zájemců 590 milionů po celém světě.

Čtěte také: Už žádná psaníčka pod lavicí, americké školy zachvátila aplikace na tichou poštu offline

Rozdělit je můžeme do tří kategorií. Do první se řadí ti, kteří si chtějí pořídit svůj vůbec první telefon. V bohatších zemích to jsou děti, kterým první mobil kupují rodiče. Významnější skupinu potenciálních zákazníků ale najdeme spíš v rozvojových a rostoucích ekonomikách.

nokia 105

Hloupý telefon od Microsoftu – Nokia 105.

Podle Pew Research Center je vlastnictví mobilního telefonu v Jihoafrické republice nebo Nigérii stejně běžné jako ve Spojených státech – podle dat z dubna má mobil 89 % obyvatel. V příští dekádě si má podle očekávání první mobil pořídit přibližně 300 milionů obyvatel subsaharské Afriky. A právě tihle můžou ocenit příznivou pořizovací cenu 20 dolarů a ultradlouhou životnost baterky, kterou se chlubí nová verze „hloupé“ nokie z dílny Microsoftu.

Čtěte také: Huawei chce zatopit Applu. Tenhle jeho nový telefon má porazit iPhone 6

Druhou skupinu uživatelů tvoří uživatelé, kteří potřebují druhý telefon, ne tak dobrý jako ten, který běžně používají. Může jít o studenty v zahraničí, cestující manažery nebo návštěvníky hudebních festivalů, prostě lidi, kteří nechtějí každý den složitě shánět místo, kde si můžou svůj chytrý mobil nabít.

Na starou nokii jako náhradní telefon nedá údajně dopustit třeba Stéphane Richard, šéf mobilního operátora Orange. Podle interních čísel Microsoftu je takových doplňkových vlastníků mezi zákazníky jednoduché řady Nokie více než čtvrtina, což je slušné číslo.

cell-phones-in-africa

Slibným trhem pro „hloupé“ telefony jsou zejména rozvíjející se africké země. 

A třetí kategorii tvoří lidé, kteří zkrátka smartphony nechtějí. Do této skupiny můžete zařadit třeba své rodiče nebo prarodiče, kteří obvykle požadují jednoduchý mobilní telefon, „se kterým budou jen volat“, případně psát SMS.

Mezi uživateli, kteří chytré mobily odmítají, jsou ale i lidé technicky zdatní. Jon Duhig, 41letý digitální konzultant ze Sydney, se smartphonu zbavil, aby si více všímal světa kolem sebe. „Byl jsem pořád nervózní. Neustále jsem kontroloval e-maily. Při čekání na kávu jsem projížděl Facebook. Připadalo mi to jako závislost. Teď se lépe soustředím, už nejsem tak snadno rozptýlený,“ pochvaluje si.

Hloupé“ telefony se uživatelům zamlouvají i díky menšímu riziku krádeže a většímu pocitu soukromí. Možná i proto si je podle britské verze magazínu Vice oblíbili tamní drogoví dealeři, především spolehlivou Nokii 8210.

A konečně, je dost možné, že se „hloupé“ telefony vrátí jako stylový doplněk. S vyklápěcím mobilem „véčkem“ se ve společnosti ukázala popová hvězda Rihanna, zpěvák Hozier nebo obávaná autorita světa módy, šéfredaktorka časopisu Vogue Anna Wintour.

anna wintour tlf

Módní ikona Anna Wintour a její „véčko“.

Pokud sečteme všechny potenciální zákazníky, segment „hloupých“ telefonů dává dohromady slušný byznys. Potvrzují to i čísla prodejů Nokie 105, od představení první verze v únoru 2013 jí Microsoft prodal 80 milionů kusů.

Trh s jednoduchými telefony se má samozřejmě zmenšovat, podle analýzy společnosti CSS Insight klesne z 590 milionů prodaných kusů v roce 2015 na 350 milionů v roce 2019. I to je ale pořád dost „hloupých“ telefonů, na kterých lze vydělat, upozorňuje Quartz. Zbystřit by měli nejen výrobci zařízení, ale i operátoři a vývojáři aplikací.

Dobře na to jde například singapurská společnost U2opia, která nabízí majitelům „hloupých“ telefonů aplikaci umožňující zasílání upozornění z Facebooku nebo Twitteru i bez internetového připojení. Má téměř 20 milionů uživatelů. Způsob, jak používat sociální síť prostřednictvím jednoduchého mobilu, před pár lety představil i Facebook. S „hloupými“ telefony je zkrátka třeba počítat i do budoucna.

Čtěte také