Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
AVAST

Vincent Steckler (Avast): AVG z trhu po fúzi nezmizí, burza teď není tématem

Pošli to dál

Spojení dvou původem českých antivirových firem Avast Software a AVG Technologies posvětili akcionáři. V pátek skončila primární nabídka odkupu akcií, kterých nyní Avast v AVG drží přes 87,3 procenta, zbytek podílu se bude snažit získat dodatečnou nabídkou. Akvizicí za v přepočtu téměř 32 miliard korun vznikne jednička na světovém antivirovém trhu s více než 400 miliony uživatelů po celém světě. Od pondělí 3. října budou obě firmy fungovat jako jedna.  „Trvalo to skoro tři měsíce a bylo to pro všechny vyčerpávající období,“ říká generální ředitel Avastu Vincent Steckler v rozhovoru pro Forbes.

Zároveň v prosklené zasedačce pankráckého sídla firmy ujišťuje, že značka AVG z mapy světových antivirových softwarů nezmizí.  „Po nějakou dobu budeme používat obě značky. Je možné, že obě v budoucnu sjednotíme, ale takové plány zatím nemáme. Dnes jsou obě značky ve světě hodně silné, “ říká Steckler s tím, že akvizice posouvá Avast do pozice jednoznačné světové jedničky. „Jen na osobních počítačích máme přes 260 milionů uživatelů, což je něco kolem 40 procent světového trhu mimo Čínu,“ vypočítává Steckler. Na příjmech ale nově integrovaná firma skončí na druhém místě za Symantecem, odkud Steckler v roce 2009 přišel do Avastu.

Čtěte také: Zpátky do minulosti: jak začínaly námluvy mezi Avastem a AVG

Spojení obou firem dává smysl. Zatímco Avast patří ke globálně nejvyhledávanějšímu antiviru, AVG zase více zakořenilo na lukrativním trhu Spojených států a je silné v segmentu mobilních telefonů a u malých a středních firem. Na tomto poli by Avast rád zavedl jednotnou značku. Která to ale bude, to zatím není rozhodnuto.

„Můžeme se vydat cestou jako Symantec, který má dvě značky. Nebo jako McAfee, které má jednotnou značku pro domácnosti i byznys,“ vysvětluje Steckler. Firmy budou pod každou značkou i nadále rozvíjet funkce i rozhraní svých produktů, tentokrát už ale efektivněji v těsném „příbuzenském“ vztahu.

„Bude to něco jako spolupráce mezi Volkswagenem a Škodovkou,“ směje se Steckler.

Generální ředitel Avastu Vincent Stecker (v popředí) s provozním ředitelem Ondřejem Vlčkem.

Generální ředitel Avastu Vincent Steckler (v popředí) s provozním ředitelem Ondřejem Vlčkem. (foto Michael Tomeš)

Na obchodním modelu se nic měnit nebude, obě firmy se budou držet strategie tzv. freemium, tedy základní služby zdarma, rozšířené za poplatek. Free programy loni podle Stecklera využívalo 65 procent uživatelů, před deseti lety se přitom tato hodnota blížila nule. Za boomem tohoto modelu stálo hlavně AVG.

Nadbytek lidí

Fúzí vznikne skupina o se zhruba 2200 zaměstnanci po celém světě. Přibližně stotřicetičlenný pražský tým AVG čeká během října stěhování na Pankrác do nových prostor Avastu, integraci se pak nevyhnou ani brněnské a americké pobočky obou firem. Vývojové laboratoře obou firem budou úzce spolupracovat. „90 procent výzkumu, který obě laboratoře dělají, je stejný. Teď budeme moci činnosti více kombinovat,“ říká Steckler.

Na druhou stranu přiznává, že obě firmy budou mít po spojení, které by mělo být plně realizováno během příštího roku, nadbytek některých zaměstnanců. „Přesný rozsah budeme muset zjistit, ale lhal bych, kdybych řekl, že se nadbytky budou rovnat nule.“

Spojení firem se samozřejmě dotkne i managementů obou antivirových společností. Generální ředitel AVG Garry Kovacs podle Stecklera ze své pozice odstoupí, integraci firem ale bude nadále konzultovat.

Čtěte také: Jako v Silicon Valley. Podívejte se do nového sídla Avastu na Pankráci

Smartphony a internet věcí

Jak bylo zmíněno, jedním z důvodů, proč Avast koupil svého rivala, byla jeho technologie pro ochranu mobilních telefonů. Obě společnosti mají dohromady 160 milionů uživatelů, kterým chrání jejich smartphony.

Mobilní telefony jsou pro všechny antivirové firmy velké téma jednak z pohledu příjmů z reklamy, kde se ale stále nedaří najít pomyslnou zlatou žílu. Avast ale akvizicí získává i společnost Location Labs, kterou AVG koupilo v roce 2014 za 220 milionů dolarů. Firma, která vznikla před 16 lety, chrání lidi, kteří vlastní chytrý telefon.

A nejen z pohledu antiviru, ale její technologie dokáže interpretovat získaná data o vaší lokaci a aktivitách. Například technologie od Location Labs nazvaná Drive Safe je schopna poznat, zdali při ťukání do mobilu zrovna neřídíte. Pokud ano, automaticky vám telefon zablokuje.  Podobné novinky chce Steckler rozšířit do celého světa, včetně Česka.

Výhodou této firmy je, že má přístup i k datům mobilních operátorů zejména ve Spojených státech a dokáže je monetizovat.

1

Pražský tým AVG se může těšit na nové prostory Avastu na pražském Pankráci, do kterých se během října přestěhuje. (foto Michael Tomeš)

Mobily pak budou hrát svou roli i v nastupujícím fenoménu internetu věcí. Podle Stecklera, který již dnes má ve svém kalifornském domě 45 chytrých zařízení, totiž bude většina věcí připojených k internetu zároveň propojená s mobilními telefony. V budoucnu tak bude důležité chránit jak samotné smartphony, tak i routery zajišťující konektivitu. „Většina věcí, které jsou připojeny k internetu, jsou připojeny přes jednotnou bránu (router), takže bezpečností prvky budou chránit hlavně ji,“ říká.

Burza v nedohlednu

AVG se před akvizicí obchodovalo na americké burze, na konci srpna byly jeho akcie z indexu NASDAQ staženy. Nabídka Avastu se ale nedala odmítnout. Akcionáři americké firmy dostali za jednu akcii 25 dolarů, tržní cena AVG si před akvizicí pohybovala kolem 19 dolarů. I Avast před čtyřmi lety zvažoval vstup na burzu, nakonec ale k IPO nedošlo. A burza není ani současným tématem představenstva firmy.  „Na burzu chodí firmy pro peníze, a my takovou potřebu nemáme. Nyní se zaměřujeme hlavně na rok 2017 na integraci AVG. Až potom uvidíme, co bude dávat smysl,“ uzavírá Steckler.

S přispěním redaktora Michaela Mareše

Čtěte také