Warren Buffett s oblibou nazývá rodinné firmy „klubem šťastných spermií“. A právě takový klub se dnes sešel v pražském hotelu Grandior. Jeho členové tu na konferenci Forbesu diskutovali o nástupnictví v rodinných společnostech, o tom, jak obtížné je předávat i přebírat rodinnou firmu a co všechno je přitom potřeba řešit.

O svých zkušenostech s tím, jaké to je, být nástupcem ve firmě, kterou řídí silný otec zakladatel, mluvili členové mladé generace – sourozenci Lucie a Martin Jahodovi z firmy Emco, Pavel Bouška mladší ze společnosti Vafo Holding a Vlastislav Bříza mladší z holdingu Koh-i-noor.

sima

Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek (vlevo) na pódiu se sourozenci Jahodovými (Lucie a Martin) ze společnosti EMCO

Shodli se na tom, že pro zakladatele společností není jednoduché předat své místo další generaci, a líčili, jak si oni sami vybudovali svou pozici ve firmě. „Nechtěl jsem, aby se na mě zaměstnanci dívali jen jako na tu ‚šťastnou spermii‘, proto jsem sedm let pracoval jinde a získával zkušenosti,“ řekl ke své cestě do křesla jednatele Emca Martin Jahoda.

„Pravda je, že firmu předávám už 18 let, člověk nechce ztratit přehled,“ komentoval předávání firmy z pohledu rodiče Jan Rýdl starší z firmy TOS VARNSDORF. „Prakticky jsme to ale řešili poledních pět let. Syn původně nastoupil jako řadový zaměstnanec, ale prokázal, že schopnosti má.“

skala

Max Skala, CEO Pražské správy nemovitostí (ta patří z 80 procent jeho otci a bývalému bankéři Václavu Skalovi) v rozhovoru s Víťou Valou, ředitelem pro stragerii v SIKO Koupelny

Jeho syn Jan Rýdl mladší pak mimo jiné upozornil na to, že předávání firmy je zatěžkávací zkouškou i pro děti, ne jen pro jejich rodiče. A také že je potřeba mít odvahu a sílu na obou stranách, protože vystoupit ze stínu silného lídra a jít svou vlastní cestou není snadné. Totéž potvrdil už na začátku konference Vlastislav Bříza mladší. „Otec je velmi silná osobnost, rozený lídr. Hádáme se, ale pomáhá nám, že si v Koh-i-nooru každý řídíme svou divizi.“

I když se přítomní mladí podnikatelé dokázali do rodinného byznysu zapojit, hodně se debatovalo i o tom, že ne všechny děti jsou tím správným kandidátem na nového šéfa – někdy je pro budoucnost společnosti jednoduše lepší najmout na řízení zkušeného manažera.

blazek

Ladislav Blažek, muž z obálky dubnového Forbesu a zakladatel módní značky Blažek, se svou dcerou Dianou

Tuhle strategii zvažují třeba v Emcu a zvolil ji i Zdeněk Pelc z GZ Media. „Když děti za nějakou dobu prokážou dostatečnou sílu, rád svoje rozhodnutí změním. Zatím je to tak, že mají nárok na dividendu, kterou jim stejně nedávám… A tak to u nás funguje a všichni jsou spokojení,“ komentoval situaci s nadsázkou Pelc.

Generálním partnerem konference byla společnost EY, hlavním partnerem advokátní kancelář Havel, Holásek & Partners a partnerem společnost Berlitz.