V Rajhradě u Brna je nejvoňavější sklad v Česku. Je totiž plný flakonů parfémů a toaletních vod, které odsud společnost Parfums.cz posílá do celé Evropy a do Spojených států. A je to dobrý byznys: firma Internet Shop, která značku Parfums.cz provozuje, za minulý rok vytáhla obrat na 4,5 miliardy korun (bez DPH) a čistý zisk na zhruba 50 milionů korun. A jede se dál. Pro letošek je v plánu obrat šest miliard, ale možná to bude ještě lepší.

„Nechci moc předjímat, ale zatím to vypadá, že těch šest miliard překročíme,“ říká Michal Zámec, který Parfums.cz v roce 2004 založil a od té doby firmu vede. Právě dnes Zámec slaví 33. narozeniny a důvod k oslavě určitě má, vždyť firma mu dělá v poslední době velkou radost. „Rosteme o 40 procent, šlape to a jdeme nahoru,“ pochlubí se.

K raketovému růstu hodně pomohla expanze do západní Evropy. Parfums.cz nedávno vstoupil na trh ve Velké Británii, Španělsku a Portugalsku, takže celkem už je pod různými jmény (například v Maďarsku na adrese Iparfumeria.hu, ve Slovinsku zase jako Salma.si) ve 14 zemích starého kontinentu. A konečně se mu začíná dařit i v Americe, kde působí pod značkou BeautySpin.com.

Zamec2

„Na tamní poměry jsme kapka v oceánu, ale nějakých tisíc kusů voňavek denně už tam prodáme, což není úplně špatné,“ uvažuje Zámec, který má v hledáčku i Asii. „Během dvou let bychom chtěli prodat první parfém v Číně,“ potvrzuje s tím, že asijský trh je diametrálně jiný, než na jakých je zvyklý působit.

Čtěte také: Český nápad: Facebook pro cestování. I když možná bez „Face“

Každopádně pokud se podíváme k nám, na český trh, tak ten je poměrně stabilní a předvídatelný. Vždyť už čtyři roky se tu jako nejprodávanější parfém drží stále Calvin Klein Euphoria (na Parfums.cz stojí 30mililitrové balení pro ženy 619 korun). „Je to dobrý produkt za rozumnou cenu,“ hodnotí Zámec.

A ještě jedna věc zůstává stále stejná: Zámec neplánuje pustit do firmy venture kapitálové nebo jiné investory. „Nic se nerýsuje, nemáme o ně zájem. Nepřinesli by nám nic, co bychom my potřebovali,“ tvrdí. Největší akcelerátor byznysu jsou totiž podle obchodníka s vůní lidi, ne peníze. „A málokdo by nám ty lidi přinesl.“

Zamec3

I bez cizích peněz se každopádně Parfums.cz dokáže rychle posouvat dopředu. Se současnými tržbami patří spolu s CZC.cz a T.S. Bohemia do druhého sledu největších českých e-shopů za tuzemské lídry Alza.cz (obrat 14,5 miliardy korun) či Mall.cz.

Když se vezmou čistě parfémy, tak Michal Zámec je jejich největší prodejce po internetu zhruba ve třetině zemí Evropy. Ale chce ještě víc. Jako cíl si totiž vytyčil, že obsadí celý starý kontinent a dosáhne na roční obrat jedné miliardy eur.

„Myslím, že do čtyř let to je reálné,“ odhaduje Zámec, kterého však v poslední době brzdí jen bolavá záda, kvůli nimž zřejmě prodá svůj vůz Ferrari FF. Jeho koupí si před pár lety udělal radost. „FF asi půjde z domu, protože už s ním skoro nejezdím. Po ujetém kilometru v něm mě vždycky začnou tak bolet záda, že nemůžu dál,“ posteskne si Zámec.

Foto: Jan Schejbal


Velký příběh o značce Parfums.cz a o jejím zakladateli Michalu Zámcovi jsme přinesli v tištěném Forbesu 11/2014. Můžete si ho objednat na adrese forbes@send.cz.