Aktuální vydání magazínu Forbes

Vývojáři z východu. Jak jsme jako český startup expandovali do USA

Pošli to dál

U+ je startup studio, technologický investor a partner s pobočkami ve Spojených státech a České republice. Zabývá se produktovým vývojem a podporou startupů v Americe a Čechách. Stojí za projekty jako Zonky, HoppyCar, KupNajisto nebo vlastními projekty LensID, eHotel, Traffika nebo americkým startupem Igluu. Na trhu funguje od roku 2009 a v současné době má přes 90 zaměstnanců.


Tento měsíc jsme oslavili své 8. narozeniny. Za osm let existence U+ prošlo několika změnami. Byli jsme partou vývojářů, dodávali své služby digitálním agenturám, stáli za zrodem několika startupů a pracovali pro klienty po celé EU a Číně.

Čtěte také: Jak na byznys na Blízkém východě. Nepodceňte detaily a řeč těla

Když jsme přemýšleli, kam chceme firmu posunout, Amerika pro nás byla jasná volba. Její kultura, způsob přemýšlení, superrychlý vývoj technologií a vidina velkých příležitostí nám od začátku připadaly jako jasný match. Jsme dobří, máme kvalitní vývoj, design a skvělé procesy… ani za mák jsme netušili, jak trnitá cesta nás čeká.

Jak si vybrat zemi pro další podnikání
Pokud vám začíná být lokální trh malý a uvažujete o expanzi na ten zahraniční, ideální je vybrat si zemi, o které již něco víte. Předchozí zkušenosti a kontakty v podnikání jsou velké plus.

Náš zakladatel už jednu firmu v New Yorku měl, proto jsme neváhali a do podnikání v USA jsme se vrhli po hlavě. Věděli jsme, jak zařídit běžné formality spojené s cestou a vízy, s kým se potkat jako prvním a kde jsou nejlepší co-workingová centra. Formality i zázemí jsme měli vyřešené. První zádrhel přišel hned s prvními schůzkami.

Jak proniknout k místnímu trhu
Firma v Čechách stále běží a má vlastní zakázky. Vy mezitím domlouváte meetingy, účastníte se schůzek, do toho řešíte projekty klientů v Čechách a musíte řídit firmu. Cítíte, že to celé můžete zvládnout jedině tehdy, pokud vás někdo naklonuje.

Jediný logický krok je najít si někoho, kdo v zemi žije, rozumí vašemu byznysu, vašim procesům, vyzná se v místním trhu. My jsme se spojili s Honzou Friedem. V New Yorku žil již několik let a měl bohaté zkušenosti s trhem z obdobné pozice z Czechinvestu.

Pro U+ začal pracovat jako Managing Director a několik dalších měsíců se seznamoval s našimi procesy a domlouval setkání s potenciálními klienty v New Yorku.

Připravte se na srážku s realitou
První feedbacky klientů nám poměrně rychle ukázaly, že prezentace, kterou jsme zvyklí ukazovat v Čechách, tady rozhodně fungovat nebude. Nikoho nezajímalo, jak velký vývojářský tým máme nebo jak pěknou grafiku umíme udělat. Tady jsme byli další z mnoha. Další „vývojáři z východu“. V tuto chvíli je důležité s prvními neúspěchy počítat, nezaleknout se jich, poučit se z nich a reagovat rychle.

Poučte se z neúspěchu
Pokud jste strávili přípravou na schůzky, prezentacemi, návrhy designů, přípravou rozpočtů tolik času jako my, máme pro vás jedinou radu. Minimalizujte ztráty.

Vymezte se konkurenci a zeptejte se, kdo je váš klient. Co ho trápí? Co aktuálně řeší? Zaměřte se na tu jedinou, třeba malou část svého byznysu, která pro něj dává smysl. A dbejte na kvalitu.

Zlepšete procesy uvnitř firmy
Pokud chcete pracovat pro firmy v zahraničí, musíte přestat myslet lokálně. Nejen vy, ale i vaši zaměstnanci. Je potřeba upravit fungování firmy a pozměnit procesy tak, aby zvládly obsloužit nejen místní, ale i zahraniční klientelu.

Opět potřebujete někoho, kdo má zkušenosti s trhem, kam jste se rozhodli expandovat, a zároveň umí řídit firmu. V tu chvíli jsem do U+ přišel já. Jako rodilý Američan rozumím americké kultuře i byznysu a jsem schopen svou zkušenost sdílet napříč firmou.

Zákony týkající se zaměstnaneckého poměru, daní a další regulace jsou v USA jiné a je opravdu důležité, aby měl člověk, který na takové místo nastoupí, 100% přehled. Bez takových znalostí nebudete schopni legálně fungovat.

A nejdůležitější rada na závěr?
Uvědomte si, co je vaše hodnota lokálně, ještě předtím, než se rozhodnete expandovat globálně. Pokud v tomto nemáte jasno, vraťte se na začátek.


 

Čtěte také