Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
studio

Vzkaz vepsaný do notové osnovy. Tento startup skládá písně na zakázku

Pošli to dál

Hledáte ideální dárek pro svou životní lásku? Něco k Valentýnu, k výročí nebo k narozeninám. Nebo třeba jen malý dárek, abyste ukázali, jak na ni myslíte? Pokud jste někdy přemýšleli o tom, že své city vyjádříte písní, ale neumíte skládat hudbu ani zpívat, měli byste vědět, že existuje startup, co by vám mohl pomoct.

Songfinch je firma schopná složit píseň podle vašeho zadání, kterou – staromódně – nahrají živí muzikanti, a ne počítač. Může to být píseň na základě vzpomínky nebo zkušenosti zákazníka nebo můžete zadat verš nebo frázi, případně osobní vtípek, který nezná nikdo kromě vás a pár dalších lidí. Skupinka vybraných umělců se s tímhle dá do práce a složí možná vaši nejoblíbenější písničku.

Za 200 dolarů dostanete výsledek do týdne – vlastní, zcela osobní zamilovanou píseň na přání. Společnost začala fungovat loni v říjnu, příprava ovšem předtím trvala několik let, a navzdory trochu pomalému rozjezdu má Songfinch potenciál být webem, kam se chodí pro hudební přání na míru.

Ředitel Songfinche John Williams si vyzkoušel, jakou sílu má píseň na míru, když před několika lety pronášel přípitek na svatbě svého bratra. S projevem moc úspěchů nesklidil, ale objednaná osobní píseň rozplakala spoustu hostů. Takže ho na základě tohoto zážitku napadlo, že na to založí firmu.

Zkušenosti s propojením hudebníků a lidí, co si chtějí nechat složit vlastní píseň, už Williamson měl, už předtím totiž zbudoval společnost Music Dealers, která pomáhala velkým značkám získat vhodnou hudbu pro jejich propagační aktivity. „Složili jsme pro firmu píseň, dostali 20 tisíc dolarů a z toho jsme hrst dali skladateli,“ vzpomíná Williamson. Nápad na nový startup dostal, když se s pár dalšími veterány z hudební branže zamýšlel, jak osobněji spojit lidi a hudbu.

Nemusí to vypadat jako mimořádně výnosný nápad (společnost a skladatel se dělí půl napůl), ale podle Williamsona na tom mnoha hudebníkům nezáleží, protože získávají možnost dostat za honorář ke koncovému zákazníkovi svou tvorbu. „Chceme si je udržet ve stáji, místo abychom je nutili, aby si vydělávali jako řidiči Uberu nebo dávali lekce,“ vysvětluje Williamson. Zkomponovat jednu píseň zabere tři nebo čtyři hodiny, takže hodinová sazba není úplně špatná.

Skladatelé na zakázku získávají bonus navíc – zůstanou pod písní podepsaní, takže mají další zápis do životopisu a zadavatel většinou zůstává po zbytek života jejich věrným fanouškem, což je vztah, který je těžké vytvořit.

Největší oříšek, s nímž se Songfinch potýká, je pověst. Co si slibujete od milostné písně za dvě stovky dolarů od neznámého autora? Ukázky na firemních stránkách vás možná příjemně překvapí. Tím spíš, když od toho moc nečekáte, ale většina písní je kvalitní a bezpochyby dost důstojná jako dárek.

Čtěte také