Aktuální vydání magazínu Forbes

Willy Wonka a jeho etická továrna na veganskou čokoládu

Pošli to dál

Vypadá jako on, vyrábí čokoládu jako on, a přitom to není Willy Wonka. Muž, který hrdinu knihy Roalda Dahla nápadně připomíná, se jmenuje Adrian Ling a je výkonným ředitelem Plamil Foods. Firmy, která jako vůbec první začala v Británii vyrábět veganské výrobky.

Čtěte také: Svět podle Pamely. Do své veganské restaurace v jižní Francii vábí Macrona

Do její továrny přišel poprvé už v 10 letech na letní brigádu, a když před 30 lety opouštěl kariéru chemického inženýra, dobře věděl, kam se chce vrátit.

Nová řada čokolád So Free

Nejen svým vzhledem, ale také svým netradičním přístupem k životu tak dnes už 14 let jako ředitel pohání firmu, která jako první na britský trh přivedla v šedesátých letech sójové mléko a pak bezmléčnou čokoládu.

Úplně na začátku ale stál jeho otec, který u něj zápal pro veganství odstartoval. Ling starší se totiž stal veganem už v sedmi letech, tedy v roce 1926, což bylo 20 let předtím, než byl termín vegan vůbec oficiálně zaveden britskou Veganskou společností.

A jak by mohl Adrian odolat firmě, které šlo vedle zisků i o šíření filozofie veganství a jejíž historie sahala až do čtyřicátých let, kdy z ničeho budovala veganský trh s desítkami zákazníků?

Těžko. Přesto v ní chtěl ale pár věcí změnit – zaměřit se i na další výrobky a zacílit na nové trhy.

„Uvědomil jsem si, že se musíme zaměřit na různé trhy, například na fair trade, alergenní trh nebo bio, a taky na ty, kdo nepoužívají cukr,“ říká usměvavý muž v červeném klobouku.

Vnitřek plamilské továrny

Bestsellerem firmy se tak stala Adrianova veganská, organická, fair trade čokoládová tyčinka bez cukru, kterou dnes koupíte ve 13 zemích světa.

„Ty by se měly tento rok rozšířit na 18 a navýšit tržbu o 25 procent,“ říká veganský Willy Wonka, k jehož přezdívce odkazuje i nová barevná a veselá řada čokolád.

Na rostlinných výrobcích dnes vydělávají několik milionů liber a jejich roční tržby se díky Adrianovi a jeho rozhodnutí na některých trzích zvýšily až o 50 procent. Díky tomu každoročně investují až 250 tisíc liber do větší a efektivnější výroby.

„Ráno vstávám a rozhoduju se stejně jako většina lidí. Dojdu ale k jinému výsledku, protože se na věci dívám jinak,“ říká a naráží tímto na přísné environmentální a etické pilíře, na kterých Plamil Foods stojí.

V samotné továrně, ve které pracuje 50 lidí a která jede 24/7, například využívají stoprocentně obnovitelnou energii, odmítají GMO, nanotechnologie a používají recyklovatelné materiály.

A stejně jako kladou důraz na životní prostředí, vyhýbají se čemukoli, co by souviselo s neetickými pracovními podmínkami, a jdou až tak daleko, že využívají služby jen té banky, která deklaruje dodržování firemní etiky.

Za to si už více než 10 let po sobě vysloužili přední příčku mezi výrobci čokolád v žebříčku časopisu Ethical Consumer.

„Je to volba mezi dobrým a špatným. Nemohl bych spát, kdybych věděl, že za naším ziskem stojí dětská práce nebo ničení přírody,“ uzavírá Ling, který by chtěl do budoucna své výrobky rozšířit do Spojených států.

Čtěte také