Ryze čínským značkám Xiaomi a Oppo se velice rychle povedlo zasáhnout celosvětový trh, i když se oba giganti primárně zaměřují na čínský trh. Tam se jim velmi dobře daří, a to i přesto, že jednotlivé značky se na předních pozicích největších prodejců střídají jako na běžícím pásu. Ostatně i v České republice jde o dobře známé výrobce. A to u nás ani jedna z firem nemá oficiální zastoupení.

U nás známější Xiaomi, kterému se také přezdívá „čínský Apple“, se během pouhých čtyř let od svého založení (v roce 2010) stalo nejhodnotnější startupovou firmou světa a už na konci roku 2014 dosahovala hodnota společnosti 45 miliard dolarů. Překonala tím dokonce i Uber, který dosahoval hodnoty 40 miliard dolarů.

Loni v srpnu sice přišla studená sprcha, jelikož valuace společnosti za jeden a půl roku klesla na zhruba čtyři miliardy dolarů, nicméně tento čínský drak nijak nepolevuje a na domácí trh uvádí jeden produkt za druhým.

A už dávno nejde jen o chytré telefony. Podobně jako v portfoliu Samsungu má Xiaomi v nabídce také televize, multimediální centra, zařízení na virtuální realitu, drony, měřicí stanice, fitness náramky, sluchátka, a dokonce i obdobu vozítka Segway, avšak za podstatně nižší cenu.

Velkou pozornost si Xiaomi získalo i letos v říjnu, kdy představilo bezrámečkový smartphone Mi Mix, který nastínil, jakým směrem se budou smartphony v letošním roce ubírat.

xiaomimimix

Značka Oppo má podstatně delší historii. Vznikla už v roce 2001 a zaměřovala se především na výrobu elektroniky pro domácnosti. Na trh s chytrými telefony vstoupila až v roce 2008 a opět působila pouze na čínském trhu.

V Evropě se začala dostávat do povědomí až v roce 2012, a to i bez lokálního zastoupení. Oppo stejně jako Xiaomi dokázalo vyrábět velmi kvalitní a dobře vybavené telefony s výrazně nižší cenou než konkurence a právě díky tomu se obě značky rychle dostaly do hledáčku uživatelů.

xiaomininebotmini
Xiaomi Ninebot Mini je odpovědí na Segway. V Číně se prodává za zhruba 7500 korun.

Raketový start Xiaomi

Rok 2014 byl pro Xiaomi nejúspěšnější v historii. Společnosti se totiž krátce povedlo probojovat na pozici třetího největšího výrobce telefonů na světě. Na čtvrtém místě v té době skončilo Lenovo, které si ale po akvizici Motoroly s Xiaomi velmi rychle prohodilo pozici.

Prodeje Xiaomi rostly od roku 2012 raketovým tempem. Zatímco za rok 2012 čínská společnost prodala „jen“ 7,2 milionu zařízení, o rok později to už bylo 18,7 milionu. Pak přišel na řadu extrémně úspěšný rok 2014, kdy značka prodala celkem 61 milionů smartphonů, v roce 2015 to pak bylo přes 70 milionů.

xiaomi_obchod
Design obchodů Xiaomi nápadně připomíná koncept Apple Store.

Prodejní čísla za loňský rok ještě Xiaomi nezveřejnilo, ale první odhady hovoří o 85 milionech zařízení. Mimochodem, loni v říjnu značka v Indii prodala jeden milion smartphonů za pouhých 18 dnů.

Největší úspěch Xiaomi logicky slaví na domácím trhu, kde se mu v druhém kvartálu roku 2014 povedlo z první příčky sesadit Samsung. Ten v Číně za toto období dokázal prodat 13,2 milionu smartphonů, Xiaomi to dotáhlo na patnáctimilionovou hranici.

graf_zarizeni_vyrobci_2009_2016
Tržní podíl výrobců (podle expedovaných zařízení) od Q4 2009 do Q3 2016, zdroj: Statista.com.

Oppo si postupně získalo trh, Xiaomi se musí bránit konkurenci

Oppo se v roce 2014 ještě mezi pět největších výrobců nevešlo, nicméně ve druhém kvartálu roku 2015 se mu to povedlo a naopak Xiaomi z první pětky vypadlo. Nahradilo jej právě Oppo, přičemž Xiaomi se propadlo až na sedmé místo s 5,2% podílem. Od té doby se už Xiaomi do první pětky nevrátilo, ale zajímavé je, že třetí kvartál loňského roku končilo Oppo se sedmiprocentním podílem.

vyrobci_podil_idc
Xiaomi z první pětky globálních hráčů vypadlo, nahradilo jej Oppo, zdroj: IDC.

Xiaomi se z pozice lídra čínského trhu dostalo do stavu, kdy se musí bránit stále sílící konkurenci. Dokazují to čísla z loňského prvního kvartálu, kdy Xiaomi v Číně kleslo na třetí pozici. Z prvního místa jej sesadilo Huawei, které svou pozici posiluje i na globálním trhu, kde mu za Samsungem a Applem patří třetí příčka. Zajímavé také je, že Samsung na čínském trhu z první pětky zmizel úplně a jablečný gigant Apple se těsně zakousl do pátého místa.

cina_prodeje_graf
Prodeje smartphonů na čínském trhu, zdroj: Canalys.

Vzhledem k tomu, že více než třetina celosvětového objemu prodaných smartphonů patří právě Číně, mají hráči jako Xiaomi či Oppo poměrně snadnou cestu dostat se do první pětky největších globálních prodejců.

Xiaomi si už ale plně uvědomilo, že zaměřovat se pouze na domácí trh nebude stačit, a letos v lednu se vůbec poprvé objevilo také na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas, kde odhalilo bílou variantu bezrámečkového Mi Mixu, přesto o oficiální dostupnosti v Evropě a USA nepadlo ani slovo.

Oběma společnostem se díky úspěchu na čínském trhu a dobře zvolené cenové politice povedlo prorazit na globálním trhu i přesto, že zatím nemají pevné zastoupení na americkém a evropském trhu. Nicméně právě zde je prostor pro další růst a už teď je jisté, že o Xiaomi i Oppo ještě hodně uslyšíme.