Aktuální vydání magazínu Forbes

Z agentury platformou. Jak slovenský pár rozjel Uber pro ilustrátory

Pošli to dál

Místo lidí, kteří se chtějí přesunout z místa A do místa B, zákazníci jako Red Bull či Volkswagen, kteří touží po ilustraci. Místo řidičů samozřejmě špičkoví ilustrátoři.

I tak si lze, i když velmi zjednodušeně, představit platformu Minty, na které můžete najít toho pravého zhotovitele pro svou grafickou zakázku nebo naopak svým portfoliem oslnit budoucího zákazníka.

Minty před dvěma lety založili Petra Kemková a Andrej Kiszling jako reakci na úspěch, který sklízeli se svou malou agenturou pohybující se na stejném poli. „Měli jsme skvělé ilustrátory a spolupracovali jsme s velkými světovými značkami jako The Guardian nebo vydavatelem Men’s Health,“ popisuje zářezy agentury Kemková.

Čtěte také: Jak sehnat peníze i parťáka v jednom. Rady matadorů českého internetu

Páru se ale dařilo tak dobře, že přestal zvládat nápor nových ilustrátorů. „V ten moment jsme si řekli, že potřebujeme automatizovanou platformu, která nám díky automatizovaným procesům uvolní ruce a zároveň se nám díky online prostředí otevřou dveře pro spolupráci s nejlepšími autory z celého světa,“ vzpomíná na rozhodující moment Kiszling.

Vše navíc přišlo ve správný čas, kdy se platformám celosvětově daří. Stačí se podívat, jak si lidé po celém světě oblíbili Uber nebo Airbnb, kde nejsou zbyteční prostředníci. Možná i proto se projektu podařilo v roce 2016 získat hned dvě seed investice. První přišla z hamburského akcelerátoru, druhá od venture kapitálového investora ze Slovenska.

V této době se Minty nacházelo ve fázi, kdy fungovalo především jako „stock“ – místo, kam ilustrátoři nahrávali své nejnovější práce a kde zákazníci nakupovali. Ukázalo se ale, že lidé mají od grafických prací odlišná očekávání a na rozdíl od fotobanky chtějí většinou ilustrace personalizované.

„S pomocí konzultantů a velkých mediálních domů jsme projekt úspěšně překopali. Dnes slouží listované ilustrace především jako inspirace pro zadání úplně nového projektu,“ vysvětluje Kiszling.

V Minty nyní evidují 35 000 vyhledávání měsíčně. V databázi mají přes 1300 umělců a více než třikrát tolik ilustrací. Projekt je silně mezinárodní, zákazníci i ilustrátoři jsou z celé Evropy.

Příjmy generují hned několika způsoby, jako je zadání obecného inzerátu nebo poplatek za spolupráci s konkrétním umělcem. „Naší specialitou jsou licence. Celý proces navržení ceny a stanovení srozumitelných podmínek užívání máme automatizovaný. Jako klient ihned víte, kde všude a jak dlouho můžete ilustraci používat,“ popisuje konkurenční výhodu Kemková a upozorňuje, že pro ilustrátory a autory je využívání platformy naprosto zdarma.

Na tomto poli částečně operují platformy jako Fiverr, ty jsou však pro reálné použití například v marketingové kampani nepoužitelné, už jen kvůli chybějícímu licenčnímu pokrytí. „Naší skutečnou konkurencí je britský The Dots a částečně také Dribbble nebo Behance (komunitní portály, kde kreativci vystavují a konzultují svá díla, pozn. red.),“ vypočítává Kiszling.

Záměrně nezmiňuje agentury. Ty jsou podle něj analogovými předchůdci digitálních platforem. „Dříve či později se bude muset většina agenturních byznysů přeměnit v tvůrce přidané hodnoty. Buď se změní v konzultační či kreativní studia, nebo podstoupí digitální transformaci na platformu.“

Kiszlingova slova trefně dokreslují studie, které uvádějí, že jeden ze šesti klasicky zaměstnaných pracovníků by se rád stal freelancerem. Jen v Evropě pak prý 30–62 milionů lidí pracuje částečně nebo zcela na volné noze a trend je stoupající.

„Když už máme na dosah ten nejlepší ilustrátorský talent z Evropy, který nám navíc neustále roste, byla by škoda si z toho koláče neukousnout patřičnou část,“ říká Kiszling a na závěr dodává, že dlouhodobou strategií Minty je být hlavní světovou platformou pro zadávání kreativních projektů vizuálním freelancerům.

Čtěte také