Aktuální vydání magazínu Forbes

ndzlt
IMG_0072

Z ajťáka headhunterem. Příběh o tom, jak vydělat na LinkedIn

Pošli to dál

Josef Kadlec měl všechno, po čem může absolvent ČVUT toužit. Vysněnou práci softwarového inženýra, slušný plat a budoucnost narýsovanou na několik let dopředu. Jenže to všechno nakonec zahodil do koše.

Jednatřicetiletý podnikatel dnes sedí v kanceláři na Václavském náměstí v Praze a spoluvlastní firmu GoodCall, kterou založil loni na jaře a ona za jediný rok existence vyrostla do společnosti zaměstnávající 50 lidí.

Kamarádi si před lety klepali nad jeho plány na čelo, on sám váhal, ale nakonec se k tomu zásadnímu kroku stejně rozhodl. Ne proto, že by ho programování nebavilo. Ne kvůli platu. Dopředu ho hnalo něco docela jiného.

Touha změnit svůj život, zariskovat a vybudovat něco, co mu bude dělat větší radost. Takže pokud dnes stejně jako on hledáte odvahu ke stejnému rozhodnutí, berte tenhle příběh jako inspiraci.

„Zpětně mi došlo, že jsem teď v mnohem jistější pozici, než jsem byl tehdy ve velké korporaci. Když se totiž nevyvíjíte, zakrníte a pro budoucího zaměstnavatele ztrácíte hodnotu, takže vám to dlouhodobě spíš ublíží,“ usměje se Kadlec.

PICT105238

GoodCall dělá to, čemu se v angličtině říká recruitment. Pro velké korporace hledá „áčkové“ zaměstnance. Jenže moderním způsobem – na sociálních sítích, především na LinkedIn. O tom, proč je důležité mít na LinkedIn profil, jsme psali už v tomto článku.

A zároveň Čechy učí nejpopulárnější profesní síť lépe používat. Sám Kadlec v tom patří mezi nejlepší v Česku, jako první ve střední Evropě získal od LinkedIn certifikát a teď radí firmám, jako je Škoda Auto, Foxconn nebo Komerční banka, školil personalisty Babišova Agrofertu a o LinkedIn pravidelně přednáší.

Jeho poslední přednášku na Vysoké škole ekonomické v Praze s názvem „Životopis je mrtvý“ sledovalo v zaplněné aule přes 350 studentů.

PICT105221

Kadlec totiž sází na dlouhodobou slabinu Čechů – spousta z nás sice LinkedIn používá, ale málokdo ho umí využít stejně naplno jako Facebook. „Jsme stále pozadu, ale zlepšuje se to. LinkedIn tady používá už přes 800 tisíc lidí a zajímavé je, že narůstá i počet uživatelů z profesí, u kterých byste to nečekali – řidiči, řemeslníci a podobně,“ říká.

Svou firmu začal rozjíždět na konci roku 2013, oficiálně ji pak spustil loni na jaře. Dnes v ní ovládá 25 procent, zbylý podíl drží jeho partner Milan Novák. GoodCall spolupracuje se třemi desítkami velkých zaměstnavatelů, kterým loni pomohl najít desítky zaměstnanců.

„To číslo nemůže být vyšší, protože my nehledáme agenturní zaměstnance, nanajímáme žádné svářeče nebo dělníky. Navíc když si založíte takovou agenturu, je běžné, že vám klienti zadávají jen ty nejtěžší požadavky, na které třeba sami nestačí,“ vysvětluje Kadlec.

Chcete příklad? Dejme tomu, že sháníte skvělého IT specialistu. Tedy člověka, který má nyní téměř jistě dobrou práci, takže jinou nehledá, a nemá tedy ani na žádném pracovním portálu vyvěšený životopis. Člověk, kterého hledáte, je takzvaným pasivním kandidátem. A ty musíte hledat jinde.

„Intuitivně jsem už před lety hledal nástroj, jak takové lidi oslovit. A dnes tvrdím, že 90 procent takové inzerce jde nahradit sociálními sítěmi,“ tvrdí Kadlec. GoodCall k tomu využívá i vlastní software, který umí na LinkedIn vybírat uživatele, u nichž je největší pravděpodobnost, že v nejbližší době změní práci. A odfiltrovat ty, kteří pracují pro některého z vašich klientů – protože pravidlo zní, že na ty headhunter „nesahá“.

Human Power Forum (160)

„Kdybych před pěti lety přišel do bank a poradil jim, ať dělají byznys i přes sociální sítě, klepali by si tam na čelo. Dnes už ne. A k náborům zaměstnanců už sami používají LinkedIn,“ popisuje Kadlec. „Přitom když jsem začínal, nikdo ani pořádně nevěděl, jestli z LinkedIn něco bude,“ dodává.

Jeho byznys, postavený na téhle síti, ale evidentně funguje. Za prvních devět měsíců činnosti hospodařil GoodCall s obratem 5,5 milionu korun, je v zisku a letos by měly tržby vzrůst už na 18 milionů.

Nedávno Kadlec rozjel pobočku na Slovensku a do pěti let chce, aby měla jeho firma zisk před zdaněním, odpisy a úroky jeden milion eur. „Nakročeno k tomu máme dobře,“ říká zakladatel.

Jak zařídit, aby zrovna vás na LinkedIn našel? Tohle jsou tři Kadlecovy nejdůležitější rady:

1) Obohaťte svůj LinkedIn profil o klíčová slova, která reprezentují vaše pracovní zkušenosti a znalosti, abyste byli snáze nalezitelní.

2) Připojte se do oborových skupin (můžete až do 50), čímž umožníte ostatním, aby vás mohli zkontaktovat LinkedIn zprávou, aniž by s vámi museli být přímo spojeni.

3) Vyplňte si přesnou úroveň jazyka (LinkedIn jich podporuje pět) a ulehčete recruiterům zhodnocení vhodnosti vašeho profilu na danou pozici.

Čtěte také