Aktuální vydání magazínu Forbes

Z blogerky byznysmenkou. Tereza Salte chce Česko naučit blogovat eticky

Pošli to dál

Je to reklama, nebo ne? Tuhle otázku si při pročítání českých módních a lifestylových blogů můžete pokládat neustále. Blogerky a blogeři na nich pravidelně vypisují značky oblečení, které mají na sobě, sdílejí své zkušenosti s nejrůznějšími kosmetickými produkty nebo přidávají fotky z návštěv restaurací. Jestli se jedná o smluvenou spolupráci mezi brandem a blogerem (či vlogerem), ovšem není tak jednoduché zjistit – jednoduše proto, že reklama na blozích obvykle jasně označená není. Tereza Salte se to teď pokouší změnit. A taky na tom trochu vydělat.

Její příběh by se stručně dal shrnout třeba takhle: studentka politologie z Prahy potká na gymnastických závodech norského trenéra, zamilují se do sebe, společně se přestěhují do Osla a ona začne psát úspěšný blog o životě Češky v Norsku. Ten se v její domovině stane nejoblíbenějším lifestylovým blogem. Dokonce dvakrát. Z přítele se mezitím stal manžel a mladý pár se po čtyřech letech vrací do Prahy, kde zkouší nastartovat vlastní blogerský byznys.

Na druhý pohled je ale story Terezy Salte trochu zamotanější. Její motivační deník TerezaInOslo doopravdy dvakrát zvítězil v anketě Blogerka roku a v česko-norském manželství se žije hezky, děkuje za optání. Život na severu Evropy ale není jen skandinávsky idylický – blogovala o těžkých začátcích, nekonečném hledání práce v oboru, který v Norsku vystudovala, i o smrti maminky, která zemřela krátce po přestěhování Terezy, tehdy ještě Kolářové, do Osla.

terezainoslo

Za tři roky si vybudovala podle vlastních slov loajální čtenářskou komunitu, které vděčí za zmíněná vítězství i zájem marketingových oddělení módních a lifestylových firem. Právě ten ji a manžela Johna Erika přivedl na myšlenku vrátit se do Prahy a začít podnikat. V létě založili firmu Elite Bloggers, která zprostředkovává marketingové spolupráce mezi českými blogerkami a značkami.

„Oslovila mě norská blogerská agentura, jejíž klienti uvažovali o expanzi na evropský a český trh. Vyjednávala by za mě reklamní spolupráce, se kterými bych měla možnost souhlasit, nebo ne. Můj manžel řekl, že přesně tohle nám v Česku chybí. Blogový svět se tu vyvinul hrozně rychle, ale ještě se neprofesionalizoval,“ tvrdí Salte. Zatímco pět nejpopulárnějších norských blogerek vydělává i několik milionů norských korun ročně, příjmy jejich českých kolegyň se pohybují v tisícovkách českých korun měsíčně.

Čtěte také: Sedm československých YouTuberů, které byste měli znát. Hltají je statisíce lidí

„V Česku to dosud fungovalo stylem – Terezo, dáme vám boty, vy o nich napíšete, že jsou nejlepší, a my si to potom zkontrolujeme. Jenže to nedávalo smysl ani pro jednu stranu. Dlouhodobě to není udržitelné pro firmy ani pro blogerky,“ dodává Salte. „Firmy nemají z kampaní měřitelné výstupy. Až na výjimky často tápou už na začátku, tedy neví si rady s výběrem blogerky s vhodným zaměřením a odpovídající cílovou skupinou. Blogerkám zase chybělo odpovídající finanční ohodnocení, které by jim umožnilo rozvoj jejich blogu.“

V domácnosti manželů Salteových následovaly dva týdny rozhodování, hektické balení, stěhování a nakonec založení vlastní agentury v Praze. Ta značkám nabízí kampaň na míru, včetně výběru blogerek, které zaměřením propagovanému produktu nejvíce sedí, a vyřízení veškerých smluv, administrativy i reportování výsledků.

Šestnáct módních a lifestylových blogerek, mezi které patří i autorky nejpopulárnějších českých blogů o módě A Cup of Style nebo Pavlína Jágrová, má kromě placené spolupráce možnost případného „vetování“ klienta a podle Salte i naprostou volnost při hodnocení propagovaného produktu. „Čtenář musí vědět, že blogerka píše svůj vlastní názor, že má právo napsat cokoliv. Pro klienty je to výhodnější než skrytá reklama, protože její sdělení má pak mnohem větší váhu a autencititu,“ vysvětluje Salte.

elitehub

Podobné agentury, které propojují online influencery a značky, v Česku už existují – patří mezi ně třeba youtubová GetBoost, instagramová platforma Hashtag5 nebo nedávno spuštěná Social Pie. Elite Bloggers se podle zakladatelů liší zaměřením na spolupráci s blogerkami a důrazem na transparentnost.

Všechny reklamní spolupráce na blozích i postech na Instagramu proto jejich blogerky označují. „Vycházíme z příkladu skandinávského a světového blogování. V Norsku za neoznačování reklamy hrozí slušné penále. Na některé finalistky tamní soutěže popularity byl velký tlak, aby odstoupily, protože reklamy neoznačují,“ doplňuje sedmadvacetiletá rodačka z Prahy, která v současnosti dokončuje vlastní knihu.

Čtěte také: Češi, kteří vydělávají na YouTube. Stačí hrát hry nebo se malovat šminkami

Cena kampaně na míru se podle Salte pohybuje od 20 tisíc až do 300 tisíc korun podle počtu zapojených blogerek a jejich aktuálních čísel čtenosti a kvanta followerů, které agentura aktualizuje každý týden. Jeden post na Instagramu blogerky, kterou na síti sleduje přes 200 tisíc uživatelů, tak může vyjít až na 18 tisíc korun.

Za půl roku existence mají za sebou Elite Bloggers kampaně pro Mastercard, O2 nebo norskou značku Kari Traa a o klienty do budoucna podle zakladatelů rozhodně nemají nouzi. „Daří se nám mnohem lépe, než jsme předpokládali, nabíráme další zaměstnance. Naše vize je, aby se všechny naše blogerky mohly blogování věnovat naplno a živit se jen tím,“ dodává Salte. I proto její agentura nedávno otevřela vlastní „hub“, zázemí, kde mohou zastupované blogerky pracovat nebo využívat slušně vybavený fotoateliér.

Jejím dalším úkolem bude především další budování důvěry s dívkami, které zastupuje – ty dosud totiž s agenturou nemají podepsanou exkluzivní spolupráci a klienti si s nimi teoreticky mohou domlouvat reklamní příspěvky a posty na Instagramu přímo. Toho se ale Tereza Salte nebojí. „Holky pochopily, že když jdou spolupráce přes nás, jsou mnohem lépe zaplacené. Máme silnější vyjednávací pozici. Navíc se je snažíme podporovat ze všech stran. Vědí, že jsem blogerka, která si tím vším prošla, a ne někdo zvenčí,“ uzavírá blogerka-byznysmenka.

Čtěte také