Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
fbs_3d_tiskarna_2

Z Karlína na globální špici. 3D tiskárna Josefa Průši je nejlepší na světě

Pošli to dál

Firma Prusa Research z pražského Karlína se může pochlubit dalším světovým zářezem. Nejenže o její 3D tiskárny, které dokážou tisknout součástky i pro své budoucí bratříčky, je ve světě neobvyklý zájem, ode dneška se mohou pyšnit titulem nejlepší 3D tiskárny na světě pro rok 2017.

3D printer Prusa i3 MK2 totiž zaujal první místo v každoročním prestižním žebříčku časopisu Make v konkurenci 38 dalších strojů. Význam žebříčku stoupá společně s tím, jak ve světě roste obliba 3D tiskáren a začínají se prosazovat v mnoha odvětvích světového průmyslu. Dalším potěšujícím faktem je, že 3D tiskárna, jež vznikla nedaleko pražského Negrelliho viaduktu, získala nejvíce bodů v historii žebříčku (přesně 36).

Čtěte také: Tesla na dvou kolech. Moravská firma z vepřína dobývá svět elektromotocyklů

„Tiskárnu Prusa i3 MK2 se stala strojem, který každý testující chtěl, a nejeden z nás si ho vzal domů a začal s ním tisknout,“ píše se na webu Make. „Od začátku říkám, že cílem byznysu je světová dominance, a ono to nakonec přišlo,“ libuje si zakladatel firmy Josef Průša, který se předloni objevil v žebříčku Forbes nejtalentovanějších mladých Čechů 30 pod 30.

Oceněná tiskárna, jejíž prototyp vznikl letos v květnu, si kromě celkového vítězství odnesla i vítězství v kategorii nejlepší open source řešení a nejlepší poměr cena/výkon. Aktuálně oceněnou novinku si mohou zákazníci koupit za necelých 20 tisíc korun a hned po zveřejnění výsledků testu vzrostly její objednávky až o polovinu.

„Je to doslova masakr. Celkově jsme vyprodaní na měsíc dopředu a nestíháme,“ říká rodák z Vysočiny.

Karlínská firma dnes dodává do celého světa, nejdůležitějším trhem jsou pro ni Spojené státy. Růst firmy se samozřejmě odráží i na finančních výkonech. Prusa Research letos očekává obrat kolem 210 milionů korun, příští rok je v plánu překročit miliardu.


prusa_cover_nahled Rozhovor s Josefem Průšou jsme otiskli v předloňském únorovém čísle magazínu Forbes, který si můžete objednat e-mailem na adrese redakce@forbes.cz nebo si ho přečíst v naší mobilní aplikaci (Apple, Android).

Čtěte také