Aktuální vydání magazínu Forbes

Z kopce pro miliony. Ester Ledecká se stala lákadlem pro světové značky

Pošli to dál

Od oné zlaté chvíle se telefon a e-mail Viktora Valty nezastaví. Všichni se chtějí dozvědět něco o dívce, která nečekaným vítězstvím v superobřím slalomu na olympiádě šokovala svět.

„Strhla se obrovská vlna, kterou si jen tak někdo nedokáže představit,“ říká manažer ze společnosti Sport Invest, která 22letou olympioničku zastupuje. Sobotní zlatá medaile zároveň posunula Ledeckou, dosud proslulou převážně jako snowboardovou šampionku, mnohem výš i marketingově.

„Již během sezony měla našlápnuto mezi globální hvězdy a teď mezi ně rovnou skočila,“ prohlašuje Valta.

Sobotní závod v Pchjongčchangu

Významných partnerů měla už před olympiádou 10, k těm hlavním patří globální spojenectví s Visou a Coca-Colou, které ji tak mohou vyobrazovat ve spojitosti se svou značkou – a Coca-Cola pro ni nyní dokonce připravila speciální zlatou edici nápojů. Podobně prestižní smlouvy se sponzory mají v Česku jen fotbalista Petr Čech nebo tenista Tomáš Berdych.

Ostatně sázka na Ledeckou se teď Coca-Cola i Vise mimořádně vyplácí. Obě značky totiž patří mezi globální top partnery olympijských her, takže mohou vítězství „své“ sportovkyně oslavovat ještě během olympiády.

Z ostatních sponzorů, kteří nemají smlouvu s Českým nebo Mezinárodním olympijským výborem, jsou v době konání her NEpartneři – vztahuje se na ně totiž kontroverzní pravidlo 40 Olympijské charty, podle kterého nesmějí využívat jméno, vyobrazení ani výkony sportovců k reklamním účelům.

V praxi to vypadá tak, že zatímco neolympijští partneři musí ohledně úspěchů na Facebooku mlčet, tým zmíněné Coca-Coly zažívá na sociálních sítích mimořádně náročné a úspěšné dny.

Velký rozhovor s Ester Ledeckou najdete v aktuálním Forbesu.

Koupit online »

„Jedeme v podstatě neustále od pěti hodin sobotního rána. Na všechno jsme reagovali v reálném čase, ale vyplatila se samozřejmě všechna obsahová příprava, co jsme do spolupráce s Ester vložili,“ vysvětluje Zuzana Kadlečková, která v české pobočce zodpovídá za sociální média.

S Ledeckou natočili sérii 35 krátkých videí pro sociální sítě během jediného dne loni na podzim, šampionka víc času ve svém nabitém diáři neměla. Ledecká v gifech oslavuje vítězství, čistí si zuby, nabuzeně skáče v kombinéze a dnes už ikonických brýlích.

Coca-Cole se podařilo skvěle využít nevěřícnou reakci lyžařky v cíli, kde kroutí hlavou při pohledu na výsledkovou tabuli – v jednom předtočeném gifu Ledecká totiž předvádí téměř identický pohyb, když paroduje internetový mem s bloudícím Johnem Travoltou. Z „Ester v cíli“ se v sobotu stal internetový hit, jehož dokladované výsledky dosahují přes 1 milion zhlédnutí, díky virálnímu šíření příspěvku mezi lidmi to však může být mnohem víc.

Úspěch na sítích má i fotka se zlatými plechovkami, které Coca-Cola připravila speciálně pro Ledeckou (pravda, počítalo se přitom spíš s vítězstvím ve snowboardu).

„S Ester spolupracujeme dlouhodobě, není to tak, že bychom se vezli na vlně nedávných úspěchů. Vsadili jsme na ni díky jejímu unikátnímu obojživelnému talentu, od začátku pro nás byla mimořádně zajímavá. Sobotní vítězství nám udělalo neskutečnou radost a odrazilo se i na nadprůměrném zájmu o náš obsah pro sociální sítě,“ dodává Kadlečková s tím, že sobotní traffic se rovnal zhruba tomu, který běžně mívají za měsíc.

Čísla rostou nejen Coca-Cole, ale pochopitelně i přímo na profilech Ledecké – na Instagramu měla před vítězstvím 15 tisíc fanoušků, v úterý to bylo už 66 tisíc. Se správou sociálních médií jí pomáhá zmíněný SportInvest.

Přitažlivost Ledecké pro sponzory je nyní mimořádná. Fázi, kdy byla atraktivní jako dcera známého muzikanta Janka, už přebila mnoha úspěchy a jedinečným uměním kombinovat dvě odlišné disciplíny. Nejsou to však jediné předpoklady, které k ní sponzory lákají.

„Profesionalita, bezprostřednost, umění zavtipkovat, jedinečnost a celá řada dalších vlastností včetně komiksové kombinézy,“ jmenuje přednosti manažer Valta.

Dosud dostávala Ledecká od každého z hlavních partnerů ročně sumu v nižších jednotkách milionů. Některé ze smluv však pamatují na bonusy za olympijské medaile. „Bude to velmi zajímavý příjem,“ naznačuje Valta. Další prémie ji čeká od Českého olympijského výboru, který odměňuje zlatou medaili částkou 1,75 milionu korun.

Loni si v součtu s odměnami od českého svazu lyžařů vyjezdila na lyžích i snowboardu přes dva miliony, ovšem je třeba podotknout, že tou dobou sbírala úspěchy hlavně na snowboardu, v němž jsou odměny nižší. Pokud se jí bude dál dařit na lyžích, mohou prize money významně vzrůst. Vždyť třeba nejlepší lyžařka současnosti, Američanka Mikaela Shiffrin, loni posbírala jen na odměnách 13 milionů korun.

Už nyní se ale dá čekat, že příjmy Ledecké poletí v blízké budoucnosti vzhůru. „Vzhledem k věku Ester, jejímu příběhu a neuvěřitelným úspěchům je potenciál pro globální trh velký. Naším cílem je podepsat jednu až dvě opravdu velké globální spolupráce,“ prohlašuje Valta. „Jsem přesvědčený, že si budeme moct vybírat, protože to, co Ester dokázala, je i ve světovém měřítku neuvěřitelný úspěch.“

S přispěním Hany Němečkové

Čtěte také