Aktuální vydání magazínu Forbes

Z lékařky podnikatelkou aneb Když se návštěva New Yorku zvrtne v byznys

Pošli to dál

Kdyby Kateřině Podzimkové někdo před pěti lety řekl, že svoji lékařskou praxi přestěhuje z pražské Pankráce do centra, a k tomu bude mít obchod s módními brýlovými obroučkami, pravděpodobně by se jenom nevěřícně usmála.

Jenže pak odletěla do New Yorku navštívit dceru a koupit Tonu Stanovi brýle Moscot. A bylo to. Rok po návratu si nejenom otevřela obchod v centru Prahy, ale moscoty si pak dokonce zahrály ve filmu Masaryk.

Čtěte také: Z modelky podnikatelka a filantropka. Tohle je příběh Karolíny Bosákové

„Za tohle všechno vlastně vděčím kamarádovi Tonu Stanovi. Kdyby ten ode mě nechtěl, abych mu z New Yorku přivezla jedny konkrétní brýle, pravděpodobně by se nic z toho nestalo,“ usmívá se Kateřina a ukazuje fotku známého česko-slovenského fotografa.

Sama do té doby o moscotech nikdy neslyšela, ale když na Dolním Manhattanu vešla do jejich prodejny, prostě se do nich zamilovala. „Za svůj život jsem navštívila opravdu hodně obchodů s brýlemi, ale tenhle byl prostě kouzelný. Člověk tam pocítí tu zvláštní atmosféru, kterou mají jen rodinné firmy, a to se mi prostě líbilo,“ vzpomíná Kateřina na svoje dojmy.

Když nakoupila, sebrala odvahu a požádala o kontakt na majitele. Personál nejprve nechápal, o co je žádá, ale ona jim vysvětlila, že je oční lékařka a že by ráda jejich brýle prodávala v České republice.

Z filmu Masaryk, kde se nosily jen brýle od Kateřiny Podzimkové.

Po návratu domů napsala pro jistotu na všechny e-mailové adresy, které v brožurce newyorské prodejny našla, a čekala. Variantu, že by se nikdo neozval, si prý nepřipouštěla. Uběhlo pár dní a ozvala se jí marketingová ředitelka společnosti s tím, že ji zve na setkání s majitelem značky Harveyem Moscotem.

Aktuální šéf firmy je zástupcem už čtvrté generace brýlařů, kteří do Ameriky přišli z Běloruska, a nespolupracuje jen tak s kdekým, kdo si na ulici rozmyslí, že chce jeho brýle prodávat. Jenže Kateřina byla tak odhodlaná, že ho to zaujalo. Vypracovala si detailní byznysplán a odletěla zase do New Yorku.

Byl únor roku 2013, před Podzimkovou pomalu uvadal zeleninový salát, a zatímco ostatní měli svoji večeři téměř snědenou, ona trpělivě odpovídala na otázky zvídavého pana Moscota. „Bylo to trochu peklo, ale nakonec jsem ho přesvědčila, že to myslím vážně. Jakmile jsme se začali bavit o dětech a lyžování, cítila jsem, že jsme si padli do noty,“ usmívá se dnes.

Harvey Moscot to nakonec riskl a dovolil, aby se jeho brýle začaly prodávat v zemi, kterou si část Američanů dodnes plete s Čečenskem.

„Pro první vzorky jsme jeli do Vídně. Dostali jsme kufřík s přibližně stovkou brýlí, a když už jsme byli ve Vídni, zašli jsme si na večeři,“ vypráví partner Kateřiny Zbyněk Křesťan. „Teprve během jídla nám došlo, že máme v autě zboží za půl milionu a že bychom se neměli moc zdržovat.“

První brýle prodávala Kateřina Podzimková ve své ordinaci na pražské Pankráci doslova z kufru. Zájem o ně byl sice velký, ale jí bylo jasné, že by si zasloužily reprezentativnější místo. Nebo rovnou značkovou prodejnu. Tu našla po roce a půl hledání v centru Prahy a kupodivu to byla bývalá optika.

Obchod byl slavnostně otevřen první jarní den roku 2014 a od té doby si v něm kliku podávají architekti, designéři, herci a novináři. Kromě již zmíněného Tona Stana nosí moscoty třeba Oldřich Kaiser nebo Karel Roden.

V pražském obchodě zaměstnávají Kateřina se Zbyňkem jednu laborantku, a protože byznysu se daří, plánují nejen přijmout další posilu, ale časem otevřít i další tři nebo čtyři pobočky.

O tom, že stylové brýle jsou v kurzu, svědčí i čísla – v roce 2014, když obchod otvírali, prodali okolo stovky brýlových obrouček. O tři roky později už to bylo osm set. Za precizně zpracované obroučky s důrazem na pohodlí zaplatí zákazníci v průměru sedm tisíc korun.

Čtěte také