Aktuální vydání magazínu Forbes

Z Marsu do sprchy. Jak švédský startup zachraňuje vesmírnou technologií vodu

Pošli to dál

Ambiciózní podnikatelé míří ke hvězdám, minimálně obrazně. Ale jen málo z nich je v pozici, aby se jich dotkli nebo se jim i jen přiblížili. Mehrdad Mahdjoubi patří k těm vyvoleným, protože jako průmyslový designér a zakladatel švédského technologického startupu Orbital Systems o vesmíru něco ví.

Před pěti lety pracoval pro NASA na vývoji systémů, co měly umožnit mise k Marsu. A protože k rudé planetě je to kus cesty, při svém bádání zjistil, že to nejpodstatnější na dlouhých letech napříč vesmírným nekonečnem je šetření limitovaných zdrojů. A jedním z těch nejpodstatnějších je voda.

Čtěte také: Vodní sommelier ochutnává, která voda je lepší než jiná. Díky tomu zbohatl

Střih, rok 2017 a Mahdjoubiho společnost vyvíjí něco, co dokáže vodu dost významně ušetřit. Jde o sprchový systém, který snižuje její spotřebu o neuvěřitelných 90 procent. Ptáte se jak? Koloběhem.

Konvenční sprchy jsou neuvěřitelně nehospodárné v tom, že spousta vody proteče do odpadu bez toho, že by se dotkla lidské pokožky nebo třeba i mýdla. Technologie Orbital Systems používá senzory k detekci nekontaminované vody a tu pak vrací zpátky do oběhu k opětovnému využití.

Mehrdad Mahdjoubi

Jestliže je taková sprcha dost dobrá pro astronauty, může podle zakladatele švédské společnosti dost dobře posloužit i pozemšťanům, aby jim zpříjemnila pohled na faktury za vodu. Asi jen málo lidí by takřka 90procentní úsporu odmítlo.

V Orbital Systems jsou si nicméně vědomi toho, že nepřicházejí na trh s produktem, který se okamžitě zalíbí masám konzumentů. Mahdjoubi prodal zatím jen pár kusů svého vynálezu jednotlivcům v Kalifornii, tedy státě, kde jsou vysoké příjmy a voda vzácná. Připouští však, že náklady za novou technologii do koupelny s cenovkou v přepočtu bezmála 100 tisíc korun budou v místech i s hůře dostupnou vodou stále příliš vysoké.

Čtěte také: Proč největší jezero světa pálí mongolské energetiky i Světovou banku

Proto si společnost do svého byznys plánu (minimálně na začátku fungování) stanovila za cílovou skupinu uživatele, kteří využívají vodu v nezanedbatelných objemech. „Začínáme se prosazovat v tělocvičnách, fitness centrech, hotelech,“ přibližuje Mahdjoubi. „Tedy u zákazníků s vysokou spotřebou vody, kteří dokážou ocenit návratnost investice.“

Aby společnost mohla začít dodávat zákazníkům – buď komerčním, nebo soukromým –, musela vybudovat své vlastní výrobní prostory ve Švédsku plus provozovnu v USA. Outsourcovat výrobu nebyla varianta, což ovšem znamenalo, že Orbital Systems musely významně navýšit vlastní náklady. Financování studie zajistila švédská vláda, aby společnost mohla dokázat smysluplnost svého konceptu.

Od investorů, mezi něž patří třeba bývalý manažer Tesly Peter Carlson, zakladatel Skypu Nikklas Zennström nebo potomci zakladatele značky Oriflame, už společnost získala přes tři čtvrtě miliardy korun. Investoři kromě peněz přineli i zkušenosti, jak ambiciózní projekt dostat na trh.

A on ambiciózní je. Protože těch deseti milionů litrů vody, tedy zhruba objem deseti olympijských bazénů, které od svého komerčního startu před dvěma lety Orbital Systems uživatelům ušetřily, má být jen startem cesty k záchraně nejdůležitější tekutiny na Zemi.


 

Čtěte také