Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
MICROOGLE

Z Microsoftu se stává nový Google a z Googlu zase starý Microsoft

Pošli to dál

Za poslední rok se toho ve světě moderních technologií stalo opravdu hodně – to nejdůležitější jste ale možná přes všechny úžasné novinky nezaznamenali: společnosti Microsoft a Google si vyměnily pozice.

Z Microsoftu se pod vedením Satyi Nadelly stává progresivní a otevřená společnost, a to i na poli internetových služeb. Naproti tomu Google zakrňuje – drží se toho, co se mu osvědčilo, a moc se neohlíží na aktuální trendy.

Jak to, že se z Googlu stává Microsoft?

Google vyrostl na dvou věcech – na reklamě a vyhledávání. Jenže oboje, googlovská reklama i vyhledávání, už má svá nejlepší léta za sebou. Reklamu vytlačuje ta na sociálních sítích a vyhledávání přebírají speciální aplikace. Vaše údaje a touhy jsou lépe dohledatelné na Facebooku, Twitteru, Snapchatu a Instagramu než na Googlu. A pro předpověď počasí také spíše použijete aplikaci na telefonu, než abyste ji hledali na internetu. Tenhle trend potvrzují i čísla – služba AdSense upadá a podíl Googlu na trhu vyhledávačů je nejmenší za posledních sedm let.

Přesně to samé, tedy to, že usnul na vavřínech, se stalo i Microsoftu. Taky uspěl díky dvěma produktům – Windows a Office – a tvrdošíjně se jich odmítal vzdát, i když začalo být jasné, že svou nejlepší éru mají za sebou. Úplně stejně se teď chová i Google.

Posuďte sami – stejně jako Microsoft se i Google přestává soustředit na mobilní telefony. Jsem velkým fanouškem Android 5.0 Lollipop, ale s odstupem času si začínám uvědomovat, že Google zbytečně upřednostňuje jeho design před výkonem, životností baterie atd. Je tohle opravdu moudrý krok? Uvědomme si, že první věc, kterou většina výrobců mobilních telefonů s Androidem udělá, je, že vyhodí původní prostředí a nahradí jej svým vlastním.

google project loon done

Podobně zmatený je také program Google Nexus. Plýtvá svým potenciálem, zatímco slibný Google Play Editions a jeho nástupce Project Silver byly pozastaveny. Dokonce ani mobilní aplikace od Googlu už nejsou tak oblíbené a propojení Androidu a Chrome OS pokračuje hlemýždím tempem.

Na co se tedy v Googlu dnes zaměřují nejvíc? Zdá se, že na fantastické projekty budoucnosti. Nadšeně mluví o projektech aut bez řidiče, horkovzdušných balonech, které přenášejí internet, revolučních kontaktních čočkách, brýlích, které simulují virtuální realitu, či modulárních smartphonech. Kolik těchto projektů však pomáhá Googlu na trhu? Žádný.

Nemám nic proti technickým novinkám, které Google vyvíjí, ale měl by se při tom také více věnovat svým hlavním, existujícím a oblíbeným produktům. Konkrétně by si měl dát pozor na tohle:

  • Kdysi nenáročný prohlížeč Chrome využívá více uživatelské paměti, než je zdrávo
  • Chrome OS postrádá vývoj úplně (Pixel již nebyl dva roky aktualizován)
  • Chromecast je venku již 18 měsíců, ale bez jakékoliv aktualizace a pošpiněn AndroidTV
  • Rozestupy mezi novými verzemi Androidu se prodlužují a jsou méně transparentní
  • Představení hodinek Android Wear bylo uspěchané a jejich následný vývoj pokulhává
  • Google+ je město duchů
  • Google Wallet se zcela ztratila v propadlišti dějin

Další problém je, že pokaždé, když se Google urputně věnuje jedné myšlence, tak mu ji mlčky přebere Apple, stejně jako to Steve Jobs dělal předtím Microsoftu. Větší smartphony, mobilní platby, biometrické zabezpečení, streamování hudby či kompatibilita a propojení různých zařízení jsou nápady, se kterými přišel Google, ale Apple byl první, kdo je udělal pořádně. Budou Apple Watch příští věc, která ztrapní Google Wear?

A co víc, není to pouze Apple, kdo si dělá z Googlu legraci. Dnes je to už i samotný Microsoft, který paradoxně těží z minulých strategií Googlu.

Jak se z Microsoftu stává Google?

Jaký že tedy byl ten starý Google? Ve zkratce: trojský kůň. Vměstnal do sebe jakékoli odvětví, začal nabízet otevřené standardy a nabízel skvělé služby zdarma. Ušlé zisky z prodeje nahradil zisky z reklamy.

Chrome, Gmail, Google Docs, Google Maps, YouTube a Google Search zformovaly balíček funkcí, které Google propůjčil operačním systémům svých konkurentů, aby i oni byli součástí jeho systému.

google 2 done

Microsoft je daleko od toho, aby byl v pozici, v jaké byl kdysi Google, ale na druhou stranu první kroky zvládá dokonale. Kdysi absurdní myšlenka, že by Microsoft dokázal propojit svůj Outlook a Windows Calendar s iOS nebo s Androidem, je dnes reálná díky tomu, že koupil špičkové aplikace Acompli a Sunrise. A tím to zdaleka nekončí. Microsoftu taky podepsal geniální kontrakt se Samsungem, nejdůležitějším partnerem Googlu. Tahle smlouva zavazuje Samsung k předinstalovaní balíčku aplikací Microsoftu do nového modelu Samsung Galaxy S6 (mimo jiné to je nejprodávanější telefon s operačním systémem Android), a to výměnou za ukončení patentového soudního sporu mezi společnostmi.

Mezitím vypouští do světa Windows 10, pokračuje ve vývoji svých telefonů Lumia a soustředí se na hybridní prostředí, která umožňují uživatelům jednodušší přechod z ostatních operačních systémů k jejich telefonům s pokročilejší výbavou.

Navíc se stále aktivně věnuje vývoji asi nejzajímavějšího projektu budoucnosti, a to Windows Holographic. A dělá přitom přesně to, co Google opomíjí – Holographic je pohled do budoucnosti, ke kterému se napínají očekávání uživatelů a investorů, ale Microsoft se nezapomíná soustředit ani na svoje současné produkty.

windows holographic done

Jak k tomu došlo?

Prohození pozic Microsoftu a Googlu vzešlo z jednoho jediného důvodu: ze strachu. I když každá společnost se bojí něčeho jiného. Právě teď nemá Microsoft co ztratit a Google může ztratit všechno. Jedná se o přesně ty samé situace, kterým společnosti čelily v minulosti, ale v opačných pozicích.

V minulosti Microsoft kvůli ziskům z Windows a Office usnul na vavřínech a myslel si, že může ze své dominantní pozice na trhu kontrolovat technologický vývoj a trendy. Pak ale začaly hrát prim webové služby a mobilní telefony a s tím se na vrchol dostal Google.

Jenže dnes i Google ztrácí šmrnc. Dobrá zpráva ale je, že má stále dost času na to, aby se vzchopil. Má před Microsoftem stále velký náskok a Microsoft ho jen tak nepředběhne. I tak je ale namístě otázka: Uvědomuje si vůbec Google při své aroganci, že má problém? Koneckonců podívejme se na posledních deset let Microsoftu…

Autorem článku je Gordon Kelly.

Čtěte také