Sanfranciská firma Twilio, kotovaná na Wall Street, kupuje nenápadný český startup Ytica. Šimon Vostrý, který spolu s manželkou Květou Ytiku založil, odmítl cenu obchodu komentovat – podle informací Forbesu se však pohybuje lehce nad jednou miliardou korun. Tím se malá karlínská firma o 14 zaměstnancích zařadila mezi nejúspěšnější exity v české startupové historii.

Tolik základní fakta.

Tenhle příběh ale skrývá nejméně jedno zásadní poučení: miliardovou firmu lze vybudovat i ve velmi skromných podmínkách. Tým Ytiky existuje jen rok a půl a sedí na 70 metrech čtverečních v podnájmu u firmy ePojištění, používá její zasedačku i záchody. ePojištění, které prodává povinné ručení a všemožné pojištění, bylo první platícím zákazníkem Ytiky.

Čtěte také: Miton ovládl téměř půlku Ideálního nájemce. Dlouhý a Hlavenka vystoupili

Co vlastně karlínský startup dělá? Vytváří softwarové nástroje pro segment, jemuž se v angličtině říká workforce optimization (WFO). V podstatě pro firmy monitoruje, hodnotí a analyzuje komunikaci se zákazníky v kontaktních centrech. Dřív se jim říkalo prostě call centra, ale jelikož už pár let nejde jen o volání, ale i o webové chaty, Facebook, WhatsApp nebo Twitter, přešlo se na tento všeobjímající termín.

Vostrý se v téhle branži pohybuje už téměř dvě dekády. Na konci 90. let se dal dohromady s Marcelem Westerbeekem, Nizozemcem žijícím v Praze, a rozjeli firmu ZOOM International, která dělá něco podobného jako Ytica, jen pro jiný segment zákazníků. „Vím, nezní to moc sexy, je to jen nudný enterprise software, žádné elektrické koloběžky nebo apka. Ale je to docela velký byznys, odhaduje se, že globálně tvoří kontaktní centra trh za 20 miliard dolarů,“ říká Vostrý.

Šimon Vostrý s manželkou Květou, spoluzakladatelkou Ytiky

Jeho ZOOM, v němž se s Westerbeekem dělí o podíl 50 : 50, je na tomto trhu největší nezávislou firmou (nepatří pod žádný technologický konglomerát). Má zákazníky v 90 zemích světa včetně firem jako T-Mobile, DHL, GE či Shell, stále roste a letos míří na tržby 25 milionů dolarů.

Loni, po 18 letech práce pro ZOOM, Vostrý podle svých slov potřeboval restart. Nebylo divu, on, milovník adrenalinu s téměř třemi tisíci seskoky padákem, chtěl znovu zažít „ten startupový drajv“ a vytvořit produkt další generace, který už se v kolejích zaběhnuté firmy nedařilo rozjet. Tak se zrodila Ytica. Po roce a půl se objevil ženich – Twilio –, který českou nevěstu zapojí do svých struktur.

Twilio patří mezi americké technologické hvězdy, i když ho běžní uživatelé moc neznají. Zato dva miliony softwarových vývojářů ho znají víc než dobře. Umožňuje jim totiž programaticky uskutečňovat telefonní hovory a přijímat či odesílat textové nebo multimediální zprávy díky rozhraní API jejich webové služby.

Ytica se stane součástí produktu Twilio Flex a Vostrý v něm dostane klíčovou úlohu. „Budu mít v rámci produktu Flex globální roli. Jako senior director budu evangelizovat EMEA region a řešit strategii. Proto dnešní transakci neberu jako exit,“ říká Vostrý. „Zázemí Twillia našemu týmu umožní soustředit se na vytváření špičkového produktu a urychlit to, co chceme dělat.  Hodně se na to všichni těšíme.“

Praha se tak stává 17. pobočkou Twillia a Vostrý bude reportovat Alu Cookovi, který má na starosti produkt Flex a je jen jednu úroveň pod Jeffem Lawsonem, zakladatelem a CEO firmy. „Spolupracovali jsme s Ytikou v posledních letech a bylo nám čím dál jasnější, že mají nejrobustnější cloudovou architekturu v celé WFO branži a zároveň sdílejí stejné hodnoty, jaké máme my v Twiliu,“ podotkl Cook.

„Poté, co jsme s Twiliem začali dělat, si každý jejich zákazník do svého kontaktního centra rovnou koupil i náš produkt. Viděli u nich velkou spokojenost, tak si řekli, že to je něco, co jim chybí v portfoliu,“ říká Vostrý. „Mám z toho extrémně pozitivní pocit. Když za námi v prosinci přišli poprvé, řekli jsme jim, že je ještě hrozně brzo. Pak přišli znovu a ještě svou nabídku zvedli. Nedávalo smysl to neudělat – nejen finančně, ale i strategicky. Spolu totiž opravdu můžeme změnit trh.“ Naráží tím na fakt, že v poslední době se urychlil přechod softwarového zázemí kontaktních center do cloudu.

I samotná Ytica se brzy přesune. V listopadu své kanceláře stěhuje o ulici dál, do nových a vlastních prostor v Sokolovské. „Zůstáváme v pražském Silicon Valley, líbí se nám tady,“ dodává Vostrý na adresu Karlína. Nikam dál to snad ani být nemohlo: sám tu bydlí celý život, jako dítě vyrůstal v činžáku v Křižíkově ulici.