Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
jaguar

Z nuly na sto za 5 sekund. Jaguar staví retro model za 1,5 milionu dolarů

Pošli to dál

Globální trh s automobily sice stojí na nových produktech, na tom, že každý další vůz bude lepší, větší, rychlejší a taky luxusnější. Ale Jaguar se postavil čelem k minulosti a na newyorském autosalonu oznámil, že oživí 60 let starý typ auta, legendární a charismatický sporťák XKSS, jehož závodní náturu tolik miloval Steve McQueen. Jen byste měli vědět, že auto bude ukrutně drahé a že jich bude velmi málo.

Britská automobilka minulý měsíc představila F-Type SVR, nejrychlejší Jaguar v dějinách, který je důkazem, že i v Coventry jdou s vývojem kupředu. Ale teď je tu sázka na retro. Modelu XKSS se říkalo první superauto světa, tak proč na něm znovu nevydělat? řekli si šéfové firmy a rozhodli se postavit devět nových kusů podle původních specifikací z roku 1957.

Čtěte také: Na závodním okruhu s profesionálem. Podívejte se, jak se řídí nový Jaguar XE

Toto fáro vychází z velmi úspěšného modelu D-Type, který v 50. letech dominoval automobilovým závodům na dlouhých tratích a třikrát v řadě vyhrál čtyřiadvacetihodinovku Le Mans. Z nuly na sto uměl tehdy zrychlit za 5,2 sekundy. Že jde o velmi unikátní bourák, poznáte i z toho, že originálu se vyrobilo jen šestnáct kusů. Pak totiž výrobní linku v Browns Lane zachvátil zničující požár a ukončil tak výrobu. V plamenech skončilo i devět aut nedodaných zákazníkům a právě tento počet se stal symbolem minulosti v moderním kabátu.

stevemcqueenjaguarxkss

Jaguar XKSS hollywoodského herce Steva McQueena má dnes hodnotu přes 30 milionů dolarů.

Před dvěma lety speciální divize automobilky postavila ručně šest retro modelů Lightweight E-Type, které se prodávaly za ceny od 1,6 po 2,5 milionů dolarů. A rychle byly pryč. Povzbuzeni úspěchem rozhodli se udělat něco podobného s modelem XKSS, věrně přitom napodobili nýtovanou kapotu, kožené pásky, co ji stahují, i typické výfuky. Ale stejně jako E-Type ani novinka nebude, až na začátku roku 2017 vyjede z výrobní linky v experimentální dílně ve Warwicku, určena k provozu na silnicích, protože nesplňuje dnešní bezpečnostní požadavky a ani by neprošla zkouškou emisí.

Čtěte také: Auta bez řidiče jdou do reálného provozu. Jezdit začnou v Singapuru

Na výběr bude pět barev: britská zelená, kterou preferoval McQueen, bílá, červená, černá a šedá. Na přání se bude montovat zavazadlový prostor i odklápěcí střecha, stejně tak palivový budík, který originál neměl. Auta jsou určena pro skupinu zavedených sběratelů a zákazníků, kteří se s nimi budou prezentovat na veteránských show. Možná proto je cenovka tak šílená – přes 1,5 milionu dolarů.

Cena sice může šokovat, ale uvědomte si, že McQueenův XKSS, který dnes vlastní Petersen Automotive Museum v Los Angeles, byl oceněn na víc než 30 milionů dolarů. A špatných zpráv je ještě víc – pět kusů už Jaguar prodal: dva do Británie, dva Američanům a jeden na Nový Zéland. Takže jestli máte zájem, objednávejte rychle. A začněte šetřit.

Čtěte také