Pestré legíny a neonová tílka s funkčními podprsenkami vzaly v posledních letech obchody útokem. Ještě loni vylepšoval prodej sportovního a funkčního oblečení oděvnímu průmyslu ekonomické skóre. S tím je ale podle všeho konec. Vypadá to, píše agentura Bloomberg, že trh se sportovním ošacením, jehož objem se jen v USA odhaduje na 44 miliardy dolarů, se nasytil.

Přitom donedávna bylo sportovní oblečení světlou výjimkou v jinak upadajícím oděvním průmyslu. Zatímco prodej běžného oblečení loni vzrostl o dvě procenta, prodej toho sportovního o 16 procent, tvrdí NPD Group, společnost pro průzkum trhu.

Když před časem značky jako kanadská Lululemon ukázaly, že sportovní oblečení se dá dělat stylově a módně a že i takové kalhoty na jógu se dají prodat za 100 dolarů, tedy přes dva tisíce korun, vrhli se na trend úplně všichni. Jely na něm velké společnosti jako Nike či Adidas a přidaly se i specializované obchody jako Victoria´s Secret a dokonce luxusní hráči jako Tory Burch. A když se do této oblasti vrhly i diskonty jako americké Walmart a Target a oděvní řetězce H&M či Forever 21, nastal tlak na cenu.

under armour

Tržby vytrvale, už šest čtvrtletí po sobě, klesají i legendární značce Under Armour.

Takže teď má vlastní sportovní linii snad každý (omlouváme se, Beyoncé). A převis nabídky tlačí ceny dolů napříč odvětvím. Třeba jen průměrná cena sportovních legín a capri kalhot – prý základu každého sportovního šatníku – klesla v letošním prvním čtvrtletí oproti loňsku o devět procent, uvádí firma pro průzkum trhu SportsOneSource.

Čtěte také: Na mítink nebo do vln? Je to jedno, Quiksilver vyrábí sufrařský oblek s kravatou 

Je to varovné zvlášť v souvislosti s vlnou nedávných bankrotů, které ukazují, že trh je nemilosrdný vůči obchodníkům, kteří nereagují na to, co chce zákazník. Jen loni vyhlásily úpadek značky City Sports, Sports Authority, Pacific Sunwear, American Apparel a Quiksilver.

cviceni

Podle Bloombergu se tento měsíc chystá udělat totéž sportovní značka Eastern Mountain. Ale konec trhu se sportovními oděvy to neznamená – není pravděpodobné, že se lidé jednou ráno probudí a řeknou si: ne, tepláky už doma nosit nebudu. Ale hladina prodeje sportovních oděvů už neporoste, ustálí se, míní Andy Annunziata, analytik SportsOneSource.

Podobně jako se denim přesunul od horkého trendu do módního evergreenu, výrobci funkčního a sportovního oblečení budou muset brát ohled na módní cykly a dál vymýšlet novinky, aby zůstali přitažliví pro zákazníky. Ať už to znamená používání různých nových materiálů, přidávání funkcí jako kontrola pachu potu nebo udržení tempa s módními trendy a trendy barevnosti.

Prodávat černé legíny lacino prostě už nebude stačit.