Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
fabri uvod

Z Tesly do Faradaye. Český designér bude vyvíjet elektromobil budoucnosti

Pošli to dál

Ze dvou Čechů, kteří v Silicon Valley pracovali pro Elona Muska, už zbyl jen jeden. Český designér Otto Fabri totiž odchází z Tesla Motors do startupu Faraday Future. Do FF, jak si přezdívají, už z Tesly zamířilo několik důležitých lidí, kteří slyší na vizi „čisté, propojené a chytré mobility pro všechny“. Více si o ambiciózním startupu Faraday Future přečtěte zde.


Ráno vstane a jde si zaběhat na Venice Beach, slavnou pláž v Los Angeles, kde se točily známé scény ze seriálu Pobřežní hlídka s Pamelou Anderson. Pak sprcha, kafe ve Starbucksu a skrz houstnoucí dopravu okolo losangeleského letiště do čtvrti Gardena, kde leží kanceláře jeho nového zaměstnavatele. Tak začíná den Otty Fabriho v novém zaměstnání.

Rodák z Karlových Varů, v jehož žilách koluje hodně maďarské krve, působil v Tesle poslední čtyři roky. Předtím po dokončení ČVUT pracoval pro dodavatele mladoboleslavské Škodovky, posléze v mexické továrně VW pomáhal vyvíjet interiér hybridního modelu Jetta. A teď bude se svým týmem pracovat na vnitřku elektromobilu Faraday, který prý s dnešními auty bude mít společná jen čtyři kola.

Otto, první otázka je jasná. Proč jste se rozhodl odejít z Tesly do Faradaye?

Víte, Elon Musk několikrát zopakoval, že jeho posláním je přechod lidstva z klasických automobilů k elektromobilům. A několikrát řekl, že k tomu nebude stačit jedna továrna a jedna Tesla, že to budou muset dělat všichni. Já téhle vizi věřím. Takže když se posléze vyrojilo několik startupů, některé se zahraničními investory v zádech, které chtějí napodobit úspěch Tesly a vyvinout elektrické auto, řekl jsem si, že moje zkušenosti se stavěním elektromobilu od nuly tady můžu znovu uplatit. A že tak můžu k té Elonově vizi přispět. Velké automobilové značky už inženýry mají a jen musí chtít převést svoji výrobu do elektra. Proto jsem si vybral startup.

Není trochu paradoxní naplňovat Muskovu vizi u jeho konkurenta?

Možná to tak trošku zní. Ale je to založené na tom, že když čtete rozhovory s Elonem, tak on nevidí firmy, který vyrábí elektroauta, jako konkurenci, ale jako podporu své myšlenky. Elon to nedělá proto, aby na tom vydělal peníze, ale aby auta na celém světě byla elektrická. A to sama Tesla v tuto chvíli nedokáže, jenže velkým výrobcům se do toho nechce…

010

Ale jednou budou muset.

Já doufám, že ano, ale věřím, že tuhle myšlenku podpořím spíš ve startupu.

Tesla má pověst super inovativní cool firmy. Co vás přinutilo z ní odejít – nebyl jste tam už spokojený?

Práce tam byla dobrá, byl jsem spokojený. Ale objevila se nová možnost se realizovat a uplatnit své zkušenosti a podílet se na něčem novém.

O vývoj vlastního elektromobilu se snaží údajně Apple nebo Google nebo několik dalších startupů jako kalifornské Karma nebo Atieva. Proč jste zvolil zrovna Faraday?

Nabídek přicházela spousta, asi hlavně díky tomu, že jsem vidět na LinkedIn a že mám zkušenosti z Tesly. Komunikoval jsem s několika startupy, ale tým FF se mi zdál nejlepší. Jejich myšlenka byla asi nejvíc dotažená. Navštívil jsem je v Los Angeles a celá firma se mi zdála hodně namotivovaná. Viděl jsem několik designových návrhů a přijde mi to na dobré cestě.

Faraday je ohledně svého vozu hodně tajemný, moc se toho o celém projektu neví. Co o nich můžete prozradit?

Máte pravdu, moc toho o sobě ještě neřekli. Ani investory nechtějí uvést, je tam jen jedna kresbička konceptu auta a to je celé. Co můžu prozradit? Chtějí udělat elektrické auto. Nic víc říct nemůžu. (smích)

Vidíte tam nějakou podobnost s Teslou v době, kdy jste do ní přišel? V roce 2011 ji také málokdo znal a jejich elektromobil se zdál skoro utopií…

Když já přišel do Tesly, tak už představili první prototyp a Tesla Roadster byl již v prodeji. To ještě Faraday nemá. Ale máte pravdu, není to o moc dřívější stádium.

Popište prosím, jak vlastně vypadá takový přestup designéra interiéru z jedné firmy do druhé?

Není to jednodenní proces, trvá to týdny a měsíce. Nejde ale o nic neobvyklého. Fluktuace v Silicon Valley je obecně docela velká. Znám dokonce lidi, kteří postupně prošli Microsoft, Amazon, Netflix a skončili ve SpaceX. Většinou jsou ty odchody spojené s koncem nějakého projektu. Hraje roli i termín „vyvestování“ akcií, tedy možností zpeněžit zaměstnanecké akcie, které můžete vyčerpat až po uplynutí určité doby ve firmě. Ale jinak je to stejné jako jinde: když dostanete nabídku, která se neodmítá, tak jdete.

Ptám se i proto, že se v poslední době mluví o tom, že pracovat pro Elona Muska je extrémně náročné…

Nemyslím, že to bylo dané prací pro Elona. Náročnost byla daná tím, že se stavělo nové auto na zelené louce. To je vždycky náročné. Tehdy byla spousta věcí, které nikdo jiný neměl: největší prosklená střecha ze všech aut, největší sedmnáctipalcový displej, vyjížděcí kliky z karoserie… Když jsem do Tesly nastoupil, byl to klasický startup, teď je to korporace s tisíci zaměstnanci. Náročnost se přetočila do organizace řízení a dalších věcí. Během dva a půl roku se z prakticky neznámé společnosti stal světový fenomén.

Jak Tesla tenhle přerod zvládla?

Myslím, že perfektně. Postavit jeden exemplář, ať už mluvíme o čemkoli, je náročné. Ale nejtěžší je udělat sériovou výrobu a udržet ji na vysoké úrovni. Elonovi se to podařilo. Dokázali jsme, že to dokážeme.

Jakou Tesle věštíte budoucnost?

Nejsem Nostradamus, ale přeju jim skvělou budoucnost a dosažení cílů, co si stanovili. Tedy aby se jim podařilo začít brzy vyrábět cenově dostupný Model 3, který by měl být hlavním tahoun přechodu lidstva ze spalovacích motorů na elektro. K tomu je třeba začít vyrábět miliony elektromobilů ročně, ne desítky tisíc jako teď.

005

Jaká je podle vás budoucnost elektromobilismu?

Podle mě je elektrický motor to jediné, co dává smysl. Zatím nevím o ničem lepším, spalovací motor má účinnost přes 30 procent a elektrický přes 90. Tam není moc, o čem se bavit. Z pohledu inženýra je to nejefektivnější pohon, snižuje náročnost na údržbu, má méně dílů, takže zvyšuje využitelnost prostoru v autě. Od oka si myslím, že tím vzniká třeba o třetinu prostoru navíc. Zvýší se i bezpečnost, protože máte méně dílů, které překážejí, a tím pádem můžete postavit bezpečnější karoserii. Takže pro mě je to z technického hlediska ve všech směrech lepší. Navíc u elektromobilů nemůžete říct nic špatného o jízdních vlastnostech či zrychlení.

Na druhou stranu omezení dojezdu zatím může být velký argument proti.

Možná u lidí, kteří to nevyzkoušeli a nepoužívají. Tady v Kalifornii má elektromobil hodně lidí, i levnější Nissan Leaf či Chevrolet Volt a nemyslím si, že je to pro ně omezení. Tesla postavila velkou síť rychlodobíjecích stanic a já si to vyzkoušel několikrát na trase San Francisko – Los Angeles. Funguje to skvěle a na krátké cestování po městě je to bomba. Naopak spalovací motor je nepraktický, kazí mi program, že musím zastavovat a tankovat. Infrastruktura se nepochybně přizpůsobí novému způsobu dopravy, vznikne rozsáhlá síť dobíjecích stanic. A bude to pohodlnější. Přijedete nakupovat, zaparkujete a strčíte auto do zásuvky, a pak odjedete domů s nabitou baterií. To samé doma přes noc v garáži nebo v přes den, když jste v práci.

Hodně se teď řeší jedna věc, kterou Tesla v Modelu S již také zavedla: samořiditelnost auta. Za jak dlouho nebudeme muset řídit a je to vůbec dobře?

Tady je několik způsobů, jak se na to podívat. Jeden z nich je radikální, to znamená, že auta budou robotické dopravní prostředky, ve kterých ani nebude volant, nebo že kamion úplně sám někam dojede i bez člověka. Osobně si myslím, že z hlediska vývoje technologií to bude ještě chvíli trvat. Je ale spousta lidí, co rádi řídí a chtějí mít auto pod kontrolou, požadavek stále bude. Jako nejlepší využití vidím případy, kdy auto samo zaparkuje nebo vás dojede vyzvednout ke vchodu nákupního centra. Pak by to určitě bylo praktické i na dálnicích na dlouhé trasy, zvlášť tady v Americe. Je určitě bezpečnější, že to bude řídit automat, protože platí, že čím více času člověk stráví bez přestávky za volantem, tím nebezpečnější cesta je.

Mluvíte o režimu, kdy auto jede buď pomalu, nebo naopak rychle na dálnici. Ale co nejčastější situace, tedy střední rychlosti někde ve městě?

Máte pravdu, zvlášť v zastavěných oblastech to může být problém, když jedete třeba 60 km/h. Tam hrozí, že vám cestu zkříží cyklista nebo nečekaná překážka na cestě. Stroj by pak musel nepříjemnou situaci řešit, volit třeba ze dvou špatných variant. Otázka je, kdo by pak nesl odpovědnost. To by mohl být problém z hlediska legislativy.

Zakladatel GoodData Roman Staněk tvrdí, že bychom si měli vážit toho, že můžeme řídit auta, že časem se budou prakticky všechna řídit sama a za možnost řídit auto si budeme muset hodně zaplatit. Souhlasíte?

Naprosto. Tam to nepochybně dospěje, i když to ještě asi chvíli potrvá. Je to bezpečnější, praktičtější a pohodlnější způsob cestování.

Těšíte se na to dobu?

Já jsem „petrol head“, rád řídím, ale někdy to je stresující a někdy nuda, zvlášť na dlouhých cestách. Když jedete z bodu A do bodu B třeba 500 mil, tak to není nic, na co bych se těšil. Takže se těším, že právě na takové příležitosti samořiditelná auta jednou využiju.

Často se vracíte do Česka – povězte, jaký dojem na vás dělá zdejší elektromobilová scéna?

Nedávno jsem byl na Tesla srazu na Slovensku a překvapilo mě, kolik je tam nadšenců, i když jsou to na východní Evropu opravdu drahá auta (Model S od Tesla Motors vyjde podle konfigurace na 2,3 až 3,3 milionu korun). Na srazu bylo i dost firem, které začaly stavět dobíjecí stanice. Byl jsem nadšený z té atmosféry. I auta se spalovacím motorem měli na začátku jen bohatší lidé, až pak se automobilismus rozšířil pro masové publikum. A kolik jezdí v Čechách luxusních aut? Není jich až zas tolik. Až ty auta budou dostupnější, tak se to široce rozšíří. Vidím to pozitivně.

Kalifornie je inovacemi posedlá a spousta lidí tam vzalo elektromobily za své. Co Česko?

Hodně důležitá je v tomhle podpora státu. Ve Skandinávii můžou elektromobily jezdit v pruhu vyhrazeném pro MHD, v Kalifornii zase při nákupu elektromobilu dostanete úlevu na dani 10 tisíc dolarů a můžete do centra měst, kde se platí mýtné, zadarmo. A také na dálnicích můžete jet v carpoolu (pruh vyhrazený pro vozidla s více než dvěma cestujícími) i když jedete sám. To zvýhodnění je tady jasně dané. Myslím, že to není jen zelená módní vlna, ale je to dané tím, že města bojují s hlukem a smogem, a oboje elektrické auto řeší. Tudy vede cesta i pro Česko – pokud v tom odpovědní lidé uvidí budoucnost.

Teď musí padnout očividná otázka. Proč vy tedy jezdíte osmiválcovou corvettou?

Upřímně? Mám spalovacího motoru už dost, i když jsem ten „petrol head“. Už mě nebaví tankovat a složitě to auto udržovat – navíc mám totiž manuál. Už se těším, že někdo vyvine sportovní elektromobil, a koupím si ho. Budu první ve frontě.

Model S na vaše požadavky nestačí? Vždyť má zrychlení z nuly na sto za 4,3 vteřiny.

Když jsem přišel do USA, tak ještě tohle auto nebylo. Navíc Model S je čtyřdveřová limuzína a tu si v tuto chvíli neplánuji koupit.

A co Roadster, předcházející model Tesla Motors?

Roadster nemá moc úložného prostoru a má relativně tvrdý podvozek. Já upřednostňuji více pohodlí a praktičnosti. Když chceš lopatu, tak si přece nekupuješ krumpáč. Každé auto má svoji cílovou skupinu a pro moji skupinu ještě žádné elektro auto není.

A kdy bude?

Doufám, že Faraday moje přání uspokojí. Bylo by to super.

Čtěte také