Jsou to často pěkná auta, kterými ale zatím jezdí jen málo lidí. Přesto právě jim podle všeho patří budoucnost. Nástup elektromobilů představuje nezvratný trend, který by mohl kolem roku 2050 naprosto změnit celý trh s ropou.

Tou dobou pravděpodobně dojde k tomu, že nabídka ropy bude mnohem větší, než poptávka po ní. Investoři by se proto měli vyhnout dlouhodobým investicím do komoditních fondů s expozicí na ropu a spíš začít uvažovat o nákupu elektromobilu.

Elektromobily se posouvají z luxusního k masovému trhu

Počátkem roku získal vůz Tesla Model 3 během několika týdnů zhruba 400 tisíc předobjednávek. Když si uvědomíme, že v roce 2015 se prodalo globálně zhruba půl milionu elektromobilů, tak je jasné, proč bylo tohle číslo pro řadu expertů naprosto fascinující.

V reakci na vysoký zájem oznámila na pařížském autosalonu řada tradičních automobilek svoji aktualizovanou strategii pro segment elektromobility. Uvědomily si, že poptávka po elektromobilech je při správné ceně silná.

tesla-model-3

Tesla Model 3

Kolem roku 2020 by se tak na trhu měly objevit desítky nových modelů v segmentu střední třídy s radikálně lepšími parametry, než nabízí současné produktové řady. I tak je ale na místě zůstat v krátkodobém horizontu při zemi, nástup elektromobilů zatím není nijak silný.

I když má v médiích velkou publicitu, prozatím zůstává trh s elektromobily stále extrémně malý. Na světě dnes jezdí téměř miliarda automobilů, z toho ke konci roku 2016 budou elektromobily tvořit pouze dva miliony vozů, což představuje pouhé 0,2 % celkového globálního vozového parku. Podíl elektromobilů na nových prodejích přitom činí zhruba 1 procento.

Tato čísla pouze potvrzují, že bez ohledu na mediální atraktivitu nemají zatím elektromobily v krátkém období sílu výrazně ovlivnit poptávku po ropě.

Penetrace bude výrazně pomalejší než u spotřební elektroniky

Navíc nelze očekávat, že míra adopce elektromobilů bude mít stejnou náběhovou křivku jako chytré telefony, tablety či digitální fotoaparáty. Ačkoliv je například Tesla často přirovnávána ke společnosti Apple, automobily jsou na rozdíl od spotřební elektroniky kapitálově výrazně náročnější statek, jehož průměrná doba životnosti nejsou 2—3 roky, ale zhruba 15 let.

To znamená, že zákazníci budou přemýšlet o přechodu k elektromobilům jednak až ke konci životního cyklu současného vozu a také budou vzhledem k jejich ceně pečlivě zvažovat, jestli se jim investice do nových technologií vyplatí.

musk_in

Typickým inovátorem, který dnes jezdí elektromobilem, je zakladatel Tesly Elon Musk.

Elektromobily jsou nyní stále doménou výhradně tzv. „inovátorů“ (typicky 2,5 % populace) a raných osvojitelů (typicky 13,5 % populace), kteří spíše než na ekonomický aspekt dají na pocit, který s nákupem elektromobilu získají.

Pokud má ale elektromobilita opravdu nabrat na síle, je potřeba aby se do poptávky zapojilo i zbylých 84 % zákazníků.

V současné chvíli roste počet nově registrovaných automobilů meziročně o 50 %. Pokud se v roce 2016 prodá 800 tisíc elektromobilů, pro zachování tempa růstu by se v roce 2017 muselo prodat již 1,2 milionu vozů, v roce 2018 pak 1,8 milionu vozů.

Pro takto silný nárůst je nutné, aby cena elektromobilů začala klesat. Zde přichází do hry právě Tesla Model 3 či Chevrolet Bolt. Tyto modely s prodejní cenou kolem 35 tisíc dolarů cílí právě na inovátory a rané osvojitele v méně afluentní klientele. Má-li však tempo růstu prodaných elektromobilů vydržet, je nutné, aby se ekonomika elektromobilů dostala na konkurenceschopnou úroveň s vozy se spalovacím motorem.

Skutečná revoluce nastane kolem roku 2022

Výrazného poklesu ceny elektromobilů nelze dosáhnout, aniž by klesly ceny baterií. Ty jsou totiž jejich nejdražší komponentou. Dobrá zpráva je, že stejně jako u každé technologie, i tady funguje efekt křivky učení – čím víc baterií se vyrobí, tím rychleji klesá jejich jednotková cena.

Three converted Prius Plug-In Hybrids charging at San Francisco City Hall

Pro větší rozšíření elektromobilů musí klesnout ceny baterií i stoupnout počet nabíjecích stanic.

Za posledních 5 let se ceny baterií snižovaly o zhruba 20 % ročně a díky tomu se už dnes dostaly na úroveň, kterou experti odhadovali až pro rok 2030! Pokud by toto velmi solidní tempo pokračovalo, pak by zhruba za dalších pět let mohla cena baterií spadnout natolik nízko, že by celkové náklady vlastnictví elektromobilu klesly pod náklady vlastnictví auta se spalovacím motorem. Kolem roku 2022 by tedy mohla odstartovat skutečná revoluce.

Jinými slovy, elektromobily zcela jistě výrazně sníží poptávku po ropě, jen to nebude dnes, zítra, příští rok, ale až počátkem příští dekády.

Nepřímé důsledky vidíme už dnes

Ozvěna možných dopadů očekávaného nárůstu počtu elektromobilů rezonuje trhem s ropou ale už dnes. Řada zemí OPEC si klade otázku, zda jejich nerostné bohatství bude mít za dvacet, třicet let stejnou hodnotu, jako má nyní.

A zda i přes pokles cen pro ně není lepší vytěžit ropu za 50 dolarů za barel dnes a tyto peníze investovat do nových technologií, než za padesát let možná těžit ropu za dvacet dolarů za barel.

Elektromobily mohou do 20 let snížit poptávku po ropě až o 10 milionů barelů denně

Současný růst trhu elektromobilů o 50 % ročně ovšem nelze považovat za dlouhodobě udržitelný. Čím více bude tržní podíl růst, tím bude samozřejmě docházet i ke zpomalování tempa růstu.

ropa-barely

Poptávka po ropě bude pravděpodobně klesat.

Ve fondu Charles Bridge jsme vytvořili zjednodušený model, který nabízí rámcovou představu, jak by se celková poptávka po ropě v příštích dvaceti letech s ohledem na průměrné roční tempo růstu prodeje elektromobilů mohla změnit.

S ohledem na historická tempa adopce rozličných technologií jsme přesvědčeni, že lze očekávat růst prodejů okolo 30—35 %. Při tomto tempu by podíl elektromobilů činil v roce 2035 zhruba 20 až 30 %. Celková poptávka po ropě by následně mohla klesnout o 5 až 10 milionů barelů ropy denně.

Vývoj ceny ropy v příštích dvou dekádách samozřejmě nebude lineární. Ropa si velmi pravděpodobně zachová svůj volatilní charakter. Pokud ale bude dál pokračovat pozitivní technologický pokrok v oblasti elektromobilů, každý významnější růst ceny ropy by měl být spíše signálem k prodeji.