David Krajný dříve šéfoval české pobočce žvýkačkového kolosu Wrigley, pak přesedlal na reality a na začátku milénia do Česka přivedl první americkou realitku – franšízovou síť ReMax. Poslední tři roky ji v tuzemsku ze 100 procent vlastní a pro Forbes.cz nyní sepsal, co pro něj bylo nejdůležitější na cestě k prvnímu milionu. 


Zaměřte se na to, na co máte talent

Odmalička mě bavil obchod. Už jako malý jsem na pískovišti s ostatními dětmi výhodně směňoval hračky. Na gymnáziu jsem – i přes nelibost svých rodičů – jasně věděl, že chci studovat zahraniční obchod na VŠE.

Během studií jsem vozil cigarety a kávu do Rumunska a cestou zpět kožené zboží. Výnosnost byla tenkrát neuvěřitelná, ale za cenu velikého risku. Po VŠE jsem krátce obchodoval v tehdejším Podniku zahraničního obchodu Strojimport.

Nepodceňujte vzdělání a praxi, učte se od nejlepších

VŠE mě připravila teoreticky. Vždycky jsem studoval jazyky a to mi také mimo jiné pomohlo v mých 25 letech vyhrát konkurz na pozici country managera pro Wrigley.

Po obchodování se stroji v milionových dolarových hodnotách mi představa působení ve Wrigley připadala směšná, ale dal jsem tehdy na radu svého známého, tehdejšího marketingového ředitele Mobil Oilu pro Evropu. Ten mi správně řekl, že Wrigley je „blue chip“ společnost, ve které se naučím leadership, prodej a marketing.

Získané zkušenosti jsem mohl následně zcela využít při budování vlastního byznysu. Učit se od nejlepších a vyhnout se syndromu objevování toho, co už dávno někde funguje – to vše šetří čas i peníze a byznys posouvá rychleji dopředu.

Zaměřte se na výnosy, a ne na náklady

Od samého počátku se zaměřte na investování peněz a času do věcí, které budují výnosy. Vyhněte se budování obrovských kanceláří a týmů, kde každá asistentská pozice vyžaduje další asistentku.

V tom, co nabízíte, musíte být lepší než ostatní. Nebo alespoň stejní, ale pak to musíte nabízet za lepší cenu. Nabízejte to, co lidé opravdu chtějí a potřebují, ne to, co zrovna chcete nabízet vy. Pakliže vaše nabídka sedí, neváhejte investovat do marketingu a distribuce. Každý potenciální klient o vás musí vědět a musí mít zajištěnou pohodlnou dostupnost toho, co nabízíte.

Čas jsou peníze a rychlé ryby žerou ty pomalé, ne naopak

Žijeme v globální době, a co platí dnes, je už odrazem minulosti. Dnešní výsledky jsou důsledkem uplynulého snažení a uplynulé strategie. Teď si zakládáme na budoucnost. Dnes více než kdykoli dřív je byznys velmi zranitelný a citlivý na překotný vývoj a nové trendy, a především na rychlou a často globální konkurenci.

Proto je neustále potřeba evaluovat a přehodnocovat strategii, sledovat nové spotřebitelské trendy a konkurenci a neváhat neodkladně zavádět inovace.

Poctivé konkurence si važte, ale nedělte se s ní o svůj chleba

Konkurence je zdravá, protože vás udržuje ve střehu a motivuje, abyste svůj byznys neustále zdokonalovali. Profesionální konkurence pomáhá utvářet správné tržní prostředí a vychovává spotřebitele. Nicméně vaše konkurence vám bere váš chleba, limituje výnosy a nutí vás držet vysoké náklady nejen v marketingu. Pro mne je konkurence dobrou metou a jako ve sportu se vždy snažím ji čestně porazit.

Byznys jsou mezilidské vztahy

Lidé potřebují cítit jistotu a sounáležitost, musí se cítit motivovaní, musí být hrdí na firmu, musí se realizovat, musí být spokojení, protože v práci tráví třetinu života. Nemůžete 24/7 dohlížet na to, jestli jsou loajální a zda přemýšlejí nad tím, jak pomoci růstu vašeho společného byznysu.

Na druhou stranu i zde platí, že ne každý se hodí do vysoce výkonné organizace. Vybírejte si k sobě lidi, kteří fungují na stejných hodnotových principech jako vy. Vyhnete se tak zklamáním a frustraci z vysoké rotace zaměstnanců.

Investujte a vytvářejte si rezervy na horší časy

Všechny peníze, které jsem vydělal ve Wrigley, jsem následně investoval. To se hodilo, když jsem potřeboval financovat rozvoj svého vlastního byznysu pod značkou Re/Max.

Chovejte se agresivně v plánování výnosů, ale konzervativně v sestavování finančního plánu. Ekonomika se vyvíjí cyklicky a dynamika vývoje výnosů a příjmů se může znenadání zásadně změnit. Buďte na to připraveni a vytvořte si rezervy.

Ryba smrdí od hlavy. Byznys potřebuje jednoho silného lídra

Proto věřím a sám jsem si to vyzkoušel, že partnerství v byznysu moc nefunguje.

Zpočátku je to možná lukrativní propozice: rozjet byznys s někým nebo získat fondy vstupem akcionářů. Lidé ale potřebují jednoho silného lídra, kterému mohou věřit, že je provede dobrými i zlými časy neomylně na cestě k úspěchu. Kolektivní vlastnictví z mého pohledu není ideální a brzdí a otupuje rychlost rozhodování.