Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_leden_17_site
xicht

Zakladatel Shoptet Miroslav Uďan: Jak jsem vydělal svůj první milion

Pošli to dál

Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. Miroslav Uďan stojí ze službou Shoptet, která se už sedm let zaměřuje na online tvorbu a pronájem hotových e-shopů.


Svůj první milion jsem vydělal zhruba po pěti letech fungování společnosti, do té doby jsem se snažil co nejvíce peněz vracet zpět do podnikání. Chtěl jsem tak maximálně podpořit vývoj vylepšení naší služby, ale i zpříjemnit pracovní prostředí a motivovat lidi k práci. Zkrátka jsem chtěl, aby všem kolem Shoptetu – jak našim zákazníkům, tak i zaměstnancům – bylo dobře.

Zde je několik rad a zásad, které mi při podnikání často pomohly a kterých se držím doteď.

1. Udělejte si byznys z toho, co vás baví

Tohle pravidlo je podle mě jedno z nejdůležitějších. Spousta lidí se totiž rozhodne dělat byznys v oboru, ke kterému nemají žádný vztah, jen kvůli tomu, že se v něm točí hodně peněz. Takto by ale podnikání fungovat nemělo, dřív nebo později se totiž váš nezájem či pouhá neznalost prostředí mohou projevit a může to mít pro váš podnik fatální následky.

Lepší je věnovat se tomu, k čemu máte citovou vazbu. Bude vás to více bavit, budete moci nabídnout nadstandardní služby, například ve formě poradny či servisu zboží, a zároveň pro vás bude jednodušší představit si potřeby svých zákazníků – co očekávají od daného zboží či služby, co čekají od vás samotných. Také si snáze uvědomíte, kdo je váš klient, vaše cílová skupina.

2. Najímejte si lidi, kteří dané oblasti rozumějí více než vy

Vždy je dobré mít alespoň hrubou představu o tom, co obnášejí jednotlivé pozice ve vašem podniku. Pak je důležité tyto pozice obsadit lidmi, kteří dané oblasti rozumějí více než vy. V tomto ohledu se snažte, aby šlo ego a hrdost stranou, a pamatujte, že nejlepší šéf je takový, který chápe, že nezvládne všechno sám a nejlépe.

Pokud je váš podnik zároveň živým organismem, ve kterém dochází často k různým změnám, udělejte si jednou za čas kontrolní „kolečko“ a zjistěte, zda veškeré procesy šlapou a nikde nejsou rezervy, které negativně ovlivňují chod společnosti.

3. Jasně definujte zodpovědnost

Pokud má váš podnik více společníků, dopředu si ujasněte své role. Každý by měl vědět, kdo je „hlavní boss“, kdo má právo veta a zároveň naopak i zodpovědnost za dosahování cílů, kdo může jakou měrou zasahovat do chodu společnosti. Čím dříve vyložíte karty na stůl, tím lépe předejdete následným neshodám a křivdám.

4. Nečekejte na dokonalý produkt

Zkuste stát nohama na zemi a přiznejte si, že na první dobrou vznikne dokonalý produkt málokdy, a nenechte si tím vzít vítr z plachet. Snažte se najít ten správný okamžik, kdy je váš produkt už vhodný pro používání, a představte ho zákazníkům. Nevadí, že ho budete posléze ještě upravovat, aktualizovat nebo inovovat, to je zcela přirozený vývoj (na spoustu věcí přijdete právě až „v provozu“).

Také mějte na paměti, že čím déle budete s uvedením produktu či služby na trh otálet, tím větší hrozí riziko, že s podobným nápadem přijde někdo jiný a váš čas i práce přijdou vniveč.

5. Hlídejte si finance

Jak se říká – peníze jsou až na prvním místě. Výsledkem vaší práce – pokud jde o vaše hlavní zaměstnání – by měl být produkt nebo služba, které jsou finančně smysluplné. Určete si jasné a především reálné krátkodobé i dlouhodobé cíle a snažte se podle nich postupovat.

Také se k sobě snažte být co nejupřímnější, co se plánovaných výdajů týče. Počítejte s tím, že většina věcí vás bude ve výsledku stát více, než jste měli v plánu, a mějte proto dostatečnou finanční rezervu.

6. Zaměřte se jen na to důležité

Snažte se neustále držet svých plánů a jděte za svými cíli, nenechte se zahltit požadavky druhých, rozlišujte významné od bezvýznamného. Jasně si definujte, co je pro vás a váš produkt či vaši službu nejdůležitější – to je totiž současně nejdůležitější i pro klienty. Věnujte se vývoji a zdokonalování klíčových vlastností, které má produkt nebo služba mít, a to i klidně na úkor jiných, méně podstatných aspektů.

A co se mi nepovedlo?

Protože nám Česká republika byla malá, rozhodli jsme se expandovat nejprve na Slovensko a poté až do dálné Brazílie. Dva roky jsme se snažili, investovali jsme do brazilského Shoptetu spoustu času, úsilí a taky peněz, ale nakonec jsme si museli přiznat, že jsme si ukousli příliš velké sousto, a naše aktivity za mořem jsme utlumili.

Nepočítali jsme s tím, že brazilský systém fungování e-shopů, placení objednávek či dopravy jsou natolik odlišné. Například dopravní společnosti tam kromě váhy zboží vyžadují i jeho rozměry, aby dokázaly efektivně seskládat přepravní balíky. Také nejoblíbenější způsob placení objednávek z internetových obchodů, kdy si zákazník vytiskne doklad, se kterým jde do banky, tam objednávku zaplatí a banka následně pošle prodejci potvrzení o zaplacení, to celé zhruba během dvou týdnů, neodpovídá ničemu, na co jsme byli zvyklí z Čech a Slovenska.

S trochou nadsázky se dá říct, že jsme nabízeli až moc dobré služby, na které tamní zákazníci ani obchodníci nebyli zvyklí. Bylo to ale i o drobných detailech, například rozdílném vkusu, co se grafického cítění týče. Ničeho ale určitě nelituji. I kdybychom si za peníze, které jsme akcí „Brazílie“ prodělali, mohli dovolit pořídit nějaký hezký rodinný domeček, byla to pro nás obrovská zkušenost. A je možné, že jednou se na místo činu – tentokrát už o něco zkušenější – opět vrátíme a zkusíme štěstí znovu.

Čtěte také