V Česku vyrůstá další startup, který může bodovat na globálním trhu. Rok ve Forbesu sledujeme projekt YourPass, jenž se rozhodl, že vaše nudné věrnostní plastové karty přesune z peněženky do mobilu a vdechne jim život.

Z loňského obratu pod milion korun letos vyrostl sedmkrát, v prvním investičním kole byl oceněn téměř na 50 milionů korun a v létě získal první globální partnery. Zatím má našlápnuto k tomu, aby byl hodně velký a hodně proměnil způsob nejen nakupování, ale také třeba sledování fotbalu nebo pití piva a vína.

Čtěte také: Virtuální vychytávka hokejového táty mění tréninky, zkouší ji i v Americe

Všechno přitom začalo v Solidní nejistotě, pražském hudebním kubu, který byl na počátku tisíciletí sázkou na jistotu nejen o sobotních večerech. Za oblíbeným barem se slavným jménem, kde se potkávali byznysmeni, dobře situovaní studenti i lidé ze showbyznysu, stál jako šéf a spolumajitel Daniel Rajnoch.

Daniel Rajnoch (vlevo) a Jan Gregor

„Tam jsem si poprvé uvědomil, jak nepraktické jsou různé věrnostní programy a slevové karty. Obvykle nikdy nebyly po ruce pro zákazníky, pro vydávající firmy a nás jako spolupracující podnik zase znamenaly otravnou administrativu a ve výsledku zdržování od byznysu,“ říká muž, který v baru ani v 90. letech nezamrzl a z gastrobranže postupně přesedlal mezi počítače.

Patří tak k hlavním zakladatelům služby YourPass, která chce váš mobil a vaši digitální peněženku v něm naplnit interaktivními kartami. Kromě peněz a fotek rodiny tedy vším, co dělá vaši dnešní koženou portmonku tak tlustou.

„Digitalizujeme nejen klasické karty, ale také například vstupenky či různé členské a fanouškovské programy. Jednoduše fyzický marketing, kterým se obvykle společnosti na své zákazníky obracejí,“ doplňuje Rajnocha jeho obchodní partner Jan Gregor, který před rozjezdem YourPassu pomáhal po boku Rockaway Capital přetavovat online srovnávač finančních produktů Chytrý Honza do kamenných poboček.

Jestliže Rajnoch přinesl nápad na vysněnou virtuální kartu, Gregor dodal prodejní zkušenosti, analytický přístup a částečně také peníze. Jak ale jejich nápad a byznys funguje?

Kartu dostanete do mobilu přes QR čtečku a její ideální použití vypadá asi takto: když jdete jako fanoušek svého klubu na fotbal (dnes už je používá fotbalová Sparta nebo hokejová Plzeň), tak se před zápasem změní ve vstupenku a po projití turnikety začne fungovat jako průvodce stadionem.

Upozorní vás třeba na speciální slevy u partnerů klubu a díky GPS vás rovnou může k jejich stánkům navigovat. V průběhu zápasu vám dá možnost hlasovat o nejoblíbenějšího hráče a týden po mači přijde poděkování a upozornění na další nedělní střetnutí.

Pokud jste fanoušci italského jídla a vína, můžete zase sbírat klasické body ve Wine Foodu do věrnostního programu. Počítá se také s pivovary a restauracemi. K největším zákazníkům YourPassu zatím patří pojišťovna AXA, která virtuálně vydává cestovní pojišťovací karty kromě Česka také v Polsku.

Na čem to běží. Kromě Daniela Rajnocha a Jana Gregora stáli nad kolébkou služby také majitelé tradiční české IT společnosti YourSystem (28 let na trhu, 700 milionů tržeb, 250 pracovníků), kteří před třemi lety poskytli technologické zázemí a know-how na další rozvoj.

Letos se připojil první angel investor Aleš Tichopád, jenž YourPass nákupem desetiprocentního podílu ocenil na 48 milionů korun. Sám má za sebou úspěšný exit ze společnosti Ceeor, která v 18 evropských zemích prováděla online výzkumy mezi lékaři.

Proč je to lepší než plast. Kartu máte pořád po ruce, protože mobil z ní přece nedáváte, a vejde se na ni víc informací než na fyzickou plochu 8,5 x 5,4 cm. Pro vydávající firmy je to jasné: stačí jim pár kliků, aby kartu obratem uzpůsobily aktuální marketingové akci.

Co se o vás dozvědí? Nejvíc asi záleží na vás a na podmínkách, které jim odsouhlasíte. Tvůrci služby tvrdí, že větší pozorování nehrozí. „Technologie ani naše nadstavba neumožňují sledování klienta nad rámec toho, co dnes dokáže jakýkoli věrnostní program postavený na plastových kartách,“ říká Aleš Tichopád.

Jaká to má čísla. Do projektu YourPass bylo zatím nainvestováno přes 10 milionů korun a letošek je rokem ostrého byznysového startu, získávání prvních významných zákazníků a firma také poprvé očekává zisk.

Aktuálně má YourPass za sebou jeden milion vydaných (nahraných) virtuálních karet a kromě AXA s ním začaly například Pražská plynárenská, Moneta, Pardubický kraj nebo pražská zoo.

Cílem jsou velcí hráči na evropském trhu. Byznysmodel YourPassu je zatím nastavený tak, že firmy platí průběžný poplatek za každou „živou“ virtuální kartu, kterou má jejich klient v mobilu. Řádově jde o desítky haléřů za kus.

Co na to konkurence. Základní konkurencí jsou aplikace vyvinuté samotnými firmami. Pokud do vlastní appky zainvestovaly, nemají teď potřebu dívat se jinam. Pochopitelně vznikají i společnosti nabízející podobné řešení jako YourPass. V Asii jede PassKit, jenž od investorů vybral už dva miliony dolarů, existují také evropské značky Passslot či PassCreator.

„Upřímně: s nikým z nich se u velkých zákazníků nepotkáváme. I když naše služba vypadá jako něco jednoduchého, máme unikátní řešení v kombinaci technologie a byznysmodelu zaměřeného na velké hráče,“ říká investor Aleš Tichopád.

Zároveň připouští, že jde také o rychlost proniknutí na trh. Tedy k velkým společnostem, které se v digitálním světě teprve rozkoukávají a zvažují, jaké řešení při obhospodařování zákazníků zvolí.

Co bude dál. Cíl je takový, že společnosti zahrnou virtuální kartu do svých komunikačních kanálů a dospějí k tomu, že se jim vyplatí nechat službu běžet mimo svou firmu.

Budoucí tržby zatím zakladatelé YourPassu nechtějí ani odhadovat. Ale může to být velké. Letos v létě navázali partnerství s DieboldNixdorf, gigantem, který dělá bankomaty a pokladny pro všechny bankovní domy po světě.

„Začínají naše řešení nabízet, čímž jsme skokově narostli a posílilo to také naši přítomnost v Německu. To je pro nás důležitý trh, na němž jsme vybudovali i vlastní dceřinou firmu,“ říká Jan Gregor s tím, že dalším úlovkem je MasterCard, který s YourPassem pilotuje vlastní digitální věrnostní program.

Současní majitelé se přitom netají tím, že hledají nové investory, kteří by rychlejší růst podpořili nejen přes finance, ale také přes další strategická partnerství. „Pro mě je to každopádně splněný sen. Solidní jistota, že virtuální karty mají budoucnost a bude jich stále více,“ směje se Daniel Rajnoch s odkazem na svůj bývalý byznys.

Foto: Michael Tomeš