Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
pencil

„Zelené“ tužky, z nichž roste globální úspěch. Nebo taky rajče

Pošli to dál

Ta scéna může zprvu působit komicky, ale vězte, že až pochopíte její smysl, nejspíš budete taky uznale pokyvovat. Jde o to, že dnes můžete narazit na lidi, kteří mají v květináčích zapíchnuté tužky a s konvičkou v ruce je pravidelně zalévají. Jejich psací potřeba totiž ve své primární funkci už dosloužila a v ten moment dostává novou. Dánský startup Sprout vyrábí tužky, které rostou.

Tam, kde na běžných tužkách obvykle bývá guma určená k nápravě chyb, má tužka Sprout Pencil speciální kapsli. Když je už příliš krátká na to, aby se s ní dalo psát, dá se zasadit a vyroste z ní nová rostlina. Jednou bylinky, jindy strom, květiny nebo třeba rajče a chilli papričky.

Každý rok se na světě vyprodukuje 14 miliard tužek, což první trvale udržitelné a pěstovatelné tužce slibuje velkou budoucnost. Sprout své výrobky prodává jak firmám, tak běžným uživatelům a loni meziročně obrat zvýšil o polovinu na víc než milion dolarů a předpokládá, že do dalšího roku cifru znovu zdvojnásobí.

Semínko společnosti samé zasadili v roce 2012 na Massachusetts Institute of Technology v Bostonu tři studenti, kteří dostali za úkol vymyslet „udržitelnou kancelářskou potřebu zítřka“. Přišli s rostoucí tužkou vyrobenou z cedrového dřeva s rozpustnou kapslí obsahující semena a protože uvěřili v její potenciál, rozhodli se zapojit do kampaně na Kickastarteru. Za třicet dnů získali investici 40 tisíc dolarů.

Tužky šly do prodeje nejdřív v Dánsku v létě 2013. Tamní podnikatel Michael Stausholm založil startupovou společnost Sprout a přesvědčil studenty, aby se s ním spojili. „Uvědomil jsem, že poptávka tu je.“ O rok později od studentů koupil patent i práva a dnes má slibně se rozvíjejíc byznys. Jen za první jaro, kdy byla tužka na pultech, se jich v Dánsku prodalo 70 tisíc.

Stausholm

Michael Stausholm dělá svými tužkami svět zelenější.

„Celý život řeším v různých podnicích to, čemu se dnes říká udržitelnost. Mezi roky 1993 a 2006 jsem žil v Indonésii, kde jsem pracoval povětšinou jako konzultant pro velké firmy typu Nike nebo Walmart v otázce udržitelnější výroby,“ popisuje Stausholm. „To znamená, že tahle tužka skvěle zapadla do mé vášně a mé kariéry. Následně jsem studenty vyplatil a nyní jsem hlavním akcionářem společnosti.“

Ta má dnes dvacet zaměstnanců a největším trhem je pro ni Amerika. „I když má za Evropou několik let zpoždění, co se týká eko života,“ tvrdí podnikatel, který skvěle rozjíždí mezinárodní byznys. Měsíčně prodá na 450 tisíc kusů tužek ve více než šedesáti státech světa.

„Lidé kupují příběhy a pocity, ne jen produkty,“ říká Stausholm. „My ve Sproutu neprodáváme jen tužky, prodáváme symbol udržitelnosti. Poskytujeme vám pocit, že koupí něčeho, co je stoprocentně rozložitelné a vyrobeno ve slušných pracovních podmínkách, můžete udělat byť i jen drobnou změnu ve vašem životě. Prodáváme to, že produktu můžete dát nový život.“

Dánský podnikatel si nyní všímá, že v korporátním světě roste potřeba být zelenější, proto se mezi klienty začínají řadit Disney, Coca-Cola, Ikea, Pepsi a třeba Telecom Italia, který si objednal tužky s vlastním logem a vzkazem. „Tato část byznysu zůstane naším hlavním cílem pro tento rok a všechny další.“

V nabídce je dnes čtrnáct druhů tužek, balení osmi kusů stojí v přepočtu asi pět stovek a letošním cílem Sproutu je usadit se na britském trhu a tam navýšit podíl prodejů ze dvou na minimálně pět procent. Mají tomu pomoct dohody s významnými prodejci a intenzivní reklamní kampaň mezi společnostmi a zákazníky.

Přitom „zelené“ produkty jsou na trhu už roky, tak proč právě tento se zásobou semínek tolik lidi oslovuje. A proč právě teď? „Sprout pencil je reakcí na dnešní kulturu ´použít a vyhodit´,“ myslí si Stausholm. „Tím, že je budete používat, můžete stvořit nový život, zatímco každá jiná tužka by skončila v odpadkovém koši. Naše tužky jsou také skvělým prostředkem pro děti, které můžou začít zelenější život. Je nám jasné, že planetu nezachráníme jen tím, že budeme sázet tužky, ale můžeme přimět lidi, aby víc přemýšleli o tom, co a jak konzumují.“

Čtěte také