Unijní úředníci v Bruselu vás možná někdy pěkně štvou, ale jsou i chvíle, kdy jim budete vděční. Obzvlášť teď v létě, až vyrazíte na dovolenou, a místo vysněné pláže zůstanete trčet na letišti.

To, co vám sice bílý písek a moře nevynahradí, ale co vám může alespoň slušně vynahradit vaše zklamání, se oficiálně jmenuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Ano, řeč je o rozhodnutí, které vám pomůže, když se váš let zpozdí, případně na dovolenou ani neodletíte.

Protože voucherem na deset eur, kterým si vás letecká společnost při čekání na váš zpozděný let pokusí udobřit, to nekončí. Vy máte nárok na mnohem víc peněz a my vám poradíme, jak na to.

Jde o osobní zkušenost: Sám jsem dostal od aerolinek za zpožděné lety jen za poslední rok zhruba 65 tisíc korun. Jasně, zkrácenou dovolenou vám to nevynahradí, ale náplast je to slušná, ne?

Takže, jak na to. Nárok na finanční kompenzaci máte v případě, že je váš let zpožděný z důvodů, které mohla letecká společnost ovlivnit – špatné počasí, vybuchlá sopka nebo stávkující personál se tedy bohužel nepočítají, ale pokud za zpoždění může technická závada, máte vyhráno.

Čtěte také: Nedejte se. Tohle jsou rady, co dělat, když vám v letadle ztratí nebo zničí kufr

Druhou podmínkou je, že letíte z některé země Evropské unie (plus Island, Norsko a Švýcarsko), případně ze třetí země do zemí Evropské unie, a nebo odkudkoliv se společností, která je registrovaná v Evropské unii. Pokud jste tedy uvízli na cestě z Bangkoku do Pekingu s letenkou od asijské letecké společnosti (to samé platí pro USA), žádat o kompenzaci je téměř zbytečné.

Ale zpět do Evropy. Další podmínkou je „správná“ doba zpoždění. Po dvou hodinách máte nárok na voucher na občerstvení, při zpoždění, které se protáhne přes noc, vám aerolinky musí zajistit a zaplatit nocleh v hotelu a transfer do něj, nárok na finanční kompenzaci pak vzniká po třech hodinách zpoždění. Jen pozor, rozhodující není zpoždění při odletu, ale při příletu.

Výše kompenzace, na kterou máte nárok, se stanovuje podle vzdálenosti cílové destinace. U letů do 1500 kilometrů můžete žádat o 250 eur, do vzdálenosti 3500 kilometrů už máte nárok na 400 eur, a pokud letíte ještě dál, je kompenzace už maximální – 600 eur. Tedy přes 16 tisíc korun.

Dostat je musíte i v případě, že šlo o charterový let, který jste kupovali jako součást zájezdu u cestovní kanceláře. Nárok na odškodnění každopádně vždy uplatňujete přímo u letecké společnosti. Stačí odeslat jednoduchý e-mail na reklamační oddělení, pro jistotu můžete připojit i fotografii informační tabule po příletu do cílové destinace, na které je vidět konečné zpoždění.

Zatímco před zavedením zmíněného nařízení uspěla s žádostí o kompenzaci v průměru jen dvě procenta žadatelů, dnes musí uspět každý. Jde jen o to, jak velkou trpělivost budete mít. Aerolinky totiž spoléhají na to, že se spousta cestujících z nevědomosti o svoje peníze ani nepřihlásí.

Čtěte také: Ztracený kufr, zrušený let. Český startup pomáhá s vymáháním škody

V mém případě to u společnosti Oman Air (zpožděný let z Mnichova do Muskatu, kvůli kterému mi uletělo další letadlo na Zanzibar) trvalo zhruba dva měsíce. Oman Air ale jinak s vyplacením odškodného problém neměl a po dvou urgencích už stačilo jen vyplnit údaje o bankovním účtu.

V dalším případě to už tak hladce nešlo. Nízkonákladovka Air Berlin (zpoždění sedm hodin při letu z Mnichova do Puerto Plata v Dominikánské republice) nejprve nabídla jako kompenzaci za dvě osoby voucher na letenky v hodnotě 600 eur, který jsem odmítl. Následně Air Berlin zvýšil svou nabídku na už odpovídajících 1200 eur – ovšem stále jen v podobě voucheru.

Teprve až na třetí pokus aerolinky souhlasily s finančním odškodněním. Moje rada je proto jednoduchá: Nenechte se odradit, zvlášť nízkonákladové společnosti často zkoušejí, jestli poškozený cestující nepřistoupí na výhodnější odškodnění, případně celou proceduru protahují.

Logicky – pokud by o kompenzaci požádal každý z lidí na palubě airbusu do Dominikánské republiky, přišlo by to Air Berlin na téměř pět milionů korun. Ale nenechte se odradit, většinou pomáhá, když dáte najevo, že dostatečně dobře znáte svoje práva a jejich povinnosti.

A pokud by se vše protahovalo neúměrně dlouho, je tady ještě jeden způsob, jak kompenzaci získat – právní společnosti, které se na jejich vymáhání specializují. Třeba Click2Claim nebo VašeNároky.cz. Jde o české společnosti, které se o vše postarají za vás. Jejich služby ale využijte skutečně až ve chvíli, kdy vám dojde trpělivost. Jako svou odměnu si totiž obvykle nechávají kolem 25 procent z částky, kterou vám letecká společnost zaplatí.