Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
caj

Zlato v šálku se loučí s hlučnou tradicí, Darjeeling míří do virtuálního světa

Pošli to dál

Postup výroby je zcela unikátní: začíná se minutu po půlnoci v den letního slunovratu, pět stovek žen s nůšemi na zádech tehdy vyběhne do plantáží a do tří ráno sbírají ty nejlepší lístky odrůdy Darjeeling. Čaj z nich vyrobený pak nazývají Silver Tips Imperial a na plantáži Makaibari, kde vzniká, si ho i řádně cení. Jenže ten zlatý poklad v šálku teď zažije velkou změnu.

Změna je však možná slabé slovo, protože od roku 1859, co tato plantáž ve východní Indii existuje, se s jejími výrobky obchodovalo výhradně v kamenných burzách, kde se obchodníci překřikovali a kde v řádech minut létaly ceny z nuly na sto. Teď Darjeeling včetně exkluzivní varianty Silver zažije revoluci, která znamená konec tradic, píše server Quartz.

Jestliže dosud tento nápoj mohli na privátních burzách kupovat jen zástupci čajových domů z Británie, Japonska a USA, od letošního června je všechno jinak. Indie totiž míří do virtuálního světa a svůj prémiový produkt posílá na e-burzy. Už žádné vyvolávání a překřikování nebo odklepnutí kladívkem, teď už jen myš a obrazovka, i když i v novém systému bude nutná registrace.

Čtěte také: Šálek za čtvrt milionu. Tento čaj je dražší než zlato

Tím, že se odpoutali od manuálních aukcí, které se přes 150 let odehrávaly v sedmi místech Indie, sice indičtí obchodníci čajem dali sbohem tradičnímu rituálu, za odvážným krokem však vidí naději, že jejich poklad teď přitáhne víc zahraničních zájemců a tím ještě vyšroubuje cenu. Pokud je to ovšem ještě možné.

Darjeeling

Na předloňské čajové burze se totiž kilo čaje z plantáže Makaibari prodalo za skoro padesát tisíc. Silver Tips Imperial se tak stal bezkonkurenčně nejdražším Darjeelingem, jaký se kdy prodával. Z aukcí přitom býval roky vynecháván, ačkoliv po něm obchodníci roky tolik toužili.

„Tento čaj je výběrový a vyvolávací cena je zpravidla násobně překročena. Obchodování s tímto čajem vyžaduje spoustu kapitálu,“ vysvětluje Šivadži Sen, ředitel kalkaatské Ambootia Tea Group, která spravuje pozemky v Darjeelingu.

Indie, po Číně druhý největší producent čaje na světě, povolila první e-aukci v listopadu 2008 s nadějí, že na svém čaji vydělá ještě víc a že ho zpřístupní nakupujícím po celém světě. Od té doby národní burza prodá přes 534 milionů kilogramů čaje každý rok.

Čtěte také