Podnikání je nejhorší kariérní volba. Je to jako si koupit los v loterii a doufat, že vyhrajete. Naprostá náhoda. Lidé totiž vidí jen úspěšné vítěze, nevidí ty poražené. Ovšem bez nich by žádný vítěz nebyl. Tak popisuje podnikání Roman Staněk, který se svými technologickými firmami uspěl v americkém Silicon Valley a s firmou GoodData nyní míří na Wall Street.

Tohle je 13 rad, jak podnikat a prorazit, které v úterý prozradil studentům ve zcela zaplněné posluchárně Vysoké školy ekonomické v Praze. A Forbes je poslouchal taky.

1. Věnujte se technologiím

Startupy jsou dnes hlavně o obchodních inovacích, technologických moc není. Přitom technologická firma má k dispozici celosvětový trh, její cílová skupina není v jedné zemi a na jednom místě, ale na celém světě. U obchodních společností musíte vymýšlet, kdo a kde je cílovka. Třeba v Brazílii jsem pochopil, proč dal někdo 19 miliard dolarů za WhatsApp. Pro 250 milionů lidí tam neexistuje jiný kanál, jak se domlouvat. Smysl má dělat i lokální firmy pro lokální trh. Příkladem je Seznam. Ivo Lukačovič je nejlepší český podnikatel. Byl dávno před Googlem. Ale je velmi těžké, až vyloučené takovou firmu škálovat.

2. Udělejte z nevýhody výhodu

Byznys dělejte racionálně. Musíte si uvědomit své limity a rozdělení sil na trhu. Když chcete konkurovat, tak ne v oblasti, kde jsou vaši konkurenti silní, ale musíte najít jejich slabinu. Právě tak jsme to udělali s mojí firmou NetBeans, z nevýhody jsme udělali výhodu. Naší výhodou bylo to, že jsme byli extrémně pomalí. Naši konkurenti jako Symantec, IBM, Borland a další velké firmy neustále vyvíjeli co nejrychlejší systémy. My jsme chtěli, abyste si náš program stáhli lidi za tři minuty a tři minuty trvala i instalace. To, že jsme byli oproti ostatním pomalí, pak už nevadilo. Všichni náš systém používali jako testovací nástroj. Velcí konkurenti to viděli, ale nemohli vůbec nic dělat, protože oni nedokázali udělat pomalý software, jen rychlý.

3. Bez vzdělání se nikam nedostanete

Zakladatelé technologických firem musejí mít technologické vzdělání. Stačí jeden z nich, který reaguje na trh a jeho vývoj. Ti okolo něj mohou mít jakékoli jiné. Kdybych to ale s technologiemi neuměl, nikam bych se nedostal.

4. V sobotu nepracujte, sportujte

Denně pracuji 13 hodin. V 7 ráno jsem v práci. Do ní jedu přes Golden Gate Bridge a užívám si mlhy i slunce. Pak pracuji 12 hodin do sedmi do večera a doma pak ještě hodinu kontroluji e-maily. Spím denně 8 hodin. A v sobotu nepracuji ani neotevírám mail. V mé firmě platí, že se maily nesmějí v sobotu číst ani posílat. Místo toho sednu na kolo a ujedu 100 kilometrů, běhám nebo hraju fotbal.

5. Prvních 45 minut rozhoduje

Jak přimět investora, aby do vás investoval? Investor má čas, spoustu času. Musíte u něj vytvořit pocit strachu, že když neinvestuje on, udělá to někdo jiný. Když vám nezavolá do 45 minut od schůzky, nemá zájem. Jinak by už volal. V Americe ke mně jezdí ze Silicon Valley spousta lidí po schůzce s investory na kafe, cesta jim zabere právě těch 45 minut. Vždy přijedou nadšení, jak setkání pěkně probíhalo, že investoři mají zájem. Jen se jich zeptám: „A už ti volali?“ Když ne, tak je to jasné. Jediný důvod, proč Venture Capitals investují, je, že se bojí, že je někdo předběhne. Po 45 minutách šance rapidně klesá.

6. Pracujte v Silicon Valley

Jezdit na 3 měsíce do Silicon Valley nedává žádný smysl, lepší jsou tři roky. Musíte tam mít lidi, kontakty, nestačí na chvíli zaletět. Dnes není rozdíl, jestli vyvíjíte v Česku, Brazílii nebo v Pittsburghu. A když už to jde tam, tak proč ne rovnou v Silicon Valley. V naší firmě nemáme asi nikoho původem ze Silicon Valley. Třetina jsou Indové, určitě bych napočítal pětadvacet národností. Je to jedna z výhod Silicon Valley, diverzita. K těm ostatním patří kapitál, školství a klíčové je hezké počasí.

7. Zmizte odsud

Kdyby mi teď bylo 22, zmizel bych odsud z Česka. Minimálně rok by měl každý prožít v Londýně nebo Berlíně. Aby se naučil jazyk a vyzkoušel si, jaké to je. Každý si řídí svůj vlastní osud. Můžete třeba vybudovat největší firmu na světě, nemáte žádné limity. A v tom je mladý věk nejlepší.

 

stanek-obalka-nahled Rozhovor s Romanem Staňkem jsme otiskli v červencovém čísle magazínu Forbes, který si můžete objednat e-mailem na adrese redakce@forbes.cz nebo si ho přečíst v naší mobilní aplikaci (Apple, Android).

8. Pravidla úspěchu

Chcete-li být úspěšný, musíte mít tři následující vlastnosti:

  1. být realista a mít šílené nápady
  2. nebát se rizika
  3. umět komunikovat; kdo toho není schopen a nedokáže se prodat a vyjádřit co, proč a jak dělám, tak v Silicon Valley neuspěje

9. Kupte si auto, ať si ještě zařídíte

Za deset let budeme platit za to, abychom mohli alespoň chvíli řídit auto. Platit si budeme za to riziko, že to smíme dělat. Takže si teď všichni kupte auto, ať si ještě zařídíte.

10. Spoluzakladatel je nutnost

Nezakládejte firmu sami, vždy mějte spoluzakladetele. Já jsem měl největší štěstí na lidi, kolegy. A bez spoluzakladatele bych neuspěl. Jeden člověk nikdy nic nezvládne, spoluzakladatel je nutnost.

11. Sdílejte informace

V Česku se každý bojí sdílet své informace. V Americe je to přesně naopak. Velké firmy se baví s malými konkurenty, se startupy, protože hledají inovace v oboru, hledají stále něco nového. A třeba ty malé firmy koupí. Je tam totiž mnohem ostřejší konkurenční boj, inovace se mnohem více cení. A když neuspějí, tak si řeknou: „Nevadí, nevyšlo to, zkusili jsme to.“ V Česku by vás za to vyhodili.

12. Mobily zcela změní svět

Nechápeme, jak moc mobily změní svět kolem nás. Mobil je v současnosti ovladač na reálný svět. Díky němu mohu svět překonfigurovat. Ve všech oblastech: zdraví, doprava, komunikace, placení. Až dosud jsme se přizpůsobovali světu kolem nás. Nyní se reálný svět bude přizpůsobovat nám.

13. Zaměřte se na dopravu

Největší chyba? Že jsem nezaložil Uber. Byl to nápad, který ležel na zemi. Uber způsobí obrovskou transformaci dopravy. Sám Uber je chytrý nápad, ale stejně důležité bylo, že exekuce měla ostré lokty. Jen díky tomu uspěli. Kdybych se teď měl do něčeho pustit, bylo by to samořiditelné auto. S tím přijde největší změna v dopravě, kterou si teď neumíme ani představit. Důkazem je, že o něm uvažuje i Apple.