Aktuální vydání magazínu Forbes

Zuckova rada pro lepší byznys: Ujasněte si, co chcete, a vysvětlete to ostatním

Pošli to dál

Zakladateli Facebooku je sice teprve třiatřicet, i tak má ale na kontě skoro 70 miliard dolarů a aktuálně je šestým nejbohatším mužem světa. Tohle je rada Marka Zuckerberga, jak byste ke svému byznysu měli přistupovat, pokud chcete uspět stejně jako on.


Nikdy jsem neusiloval o to, abych vybudoval velkou společnost. Mým cílem vždycky bylo nabídnout lidem způsob, jak by spolu mohli komunikovat a být si vzájemně blíž.

Několik let po tom, co Facebook vznikl, nás chtělo několik velkých společností koupit. Skoro každý kromě mě byl pro. Já jsem ale chtěl vydržet a vidět, kolik lidí dokážeme ještě propojit. Firmu to trhalo na kusy, vztahy se rozpadaly a za několik let byli všichni původní členové managementu pryč.

Čtěte také: Bill Gates pro Forbes: Proč je dobré riskovat a sázet na bláznivé nápady

Byla to ta nejtěžší doba, jakou jsem v čele Facebooku zažil. Věřil jsem v to, co jsme dělali, ale cítil jsem se neuvěřitelně osaměle. A co hůř, byla to moje chyba, protože jsem se s ostatními dostatečně nedělil o svou vizi.

Díky téhle zkušenosti jsem se naučil, že nestačí cítit účel sám, ale že je třeba vytvořit pocit účelnosti, který budou sdílet i ostatní ve firmě. Já jsem tehdy nedokázal kolegům vysvětlit, co jsem chtěl vytvořit.

Sdílený pocit účelnosti vytváří motivaci a smysl, které sahají mnohem dál než za pouhé přežití a vydělávání peněz. Přitahuje lidi, kteří se zajímají o správné věci.

Čtěte také: Warren Buffett pro Forbes: To nejlepší, co mohu poradit o investování

Lidé ve Facebooku vytvářejí naše produkty, protože chtějí dělat něco smysluplného a hrát důležitou roli v tom, jak lidé Facebook používají. Ano, společnost musí být obchodně úspěšná, abychom mohli dál fungovat. Naše skutečná motivace ale leží v tom, že se snažíme vytvořit pozitivní společenskou změnu pro celý svět.

Věřím, že ta samá věc pohání většinu úspěšných byznysů. Vybudovat něco, jako je Facebook, a řídit komunitu, jako je ta naše, potřebuje jistou inspiraci. Většina našeho vedoucího týmu to cítí.

Facebook jako společnost usiluje o to, aby naše služby byly dostupné co největšímu počtu lidí, tak aby hlas pokud možno každého člověka na světě dostal patřičný prostor k tomu, aby byl slyšet.

Lidé po mně často chtějí radu, jak založit novou společnost. Pokaždé jim odpovídám, že založení společnosti nikdy nesmí být jejich cílem. Místo toho je třeba soustředit se na změnu, kterou chcete svým podnikáním přinést. Najděte si lidi, kteří to cítí stejně, a nakonec se vám třeba naskytne příležitost vybudovat něco, co dá smysl i ostatním a bude to mít pozitivní dopad na celý svět.

Čtěte také