Ve světě to dělají značky jako Armani, Valentino nebo třeba Victoria Beckham. Vedle pompézních kolekcí pracují i na jejich levnějších variantách, které jsou určené pro všechny, kdo si chtějí dopřát nádech luxusu i v každodenním oblékání. A taky mít v šatníku něco, co vám tam chvíli vydrží.

Čtěte také: Nové české boty. Mladá značka spojuje design, ortopedické obutí a recyklaci

V Česku se o něco podobného pokouší návrhářka Zuzana Kubíčková, mezi zasvěcenci dobře známá výrazně ženskými modely, které jsou plné krajek, průsvitných látek, rafinovaných střihů… zkrátka věcí, které na modelkách vypadají úchvatně, ale do práce byste si je jen tak nevzali.

Základní modely Popu, foto: Radka Leitmeritz

Její způsob, jak spojit každodenní praktičnost s leskem přehlídkových mol, se jmenuje Pop, k dostání je od letošního jara a aktuálně ho Kubíčková doplnila už o druhou sezonní limitovanou edici. Představila ji v pondělí večer a při zahájení pop-upového prodeje v pražském podniku Stolen jedny šaty rovnou vyprodala.

„Vyrábět hotové oděvy v konfekčních velikostech je úplně jiný přístup než šít modely na míru. Je to pro mě velká škola. Ale když vidím, že Pop skvěle sedí a zákaznice jsou spokojené, tak vidím, že tento krok je správným směrem,“ říká 34letá absolventka pražského UMPRUM, pro kterou všechno začalo zhruba před rokem. Tehdy si uvědomila, že některým svým klientkám netvoří jen náhodné kousky, ale rovnou podstatnou část šatníku.

Svou konfekční kolekci Kubíčková odstartovala v černé a krémové barvě

„Postupem času se na mě mé stálé zákaznice nesměle obracely s tím, že by se jim hodily v šatníku nejen šaty na speciální příležitosti, ale i něco na běžné, každodenní nošení,“ vysvětluje Kubíčková. A jelikož má za necelých deset let, co se v české módní branži pohybuje, už slušný pojem o tom, co by to tak mohlo být, rozhodla se, že jim nabídne vlastní odpověď. Takovou, která je výrazně civilnější než přehlídkové modely, ale pořád je v ní jasný její rukopis – typická rafinovanost, krajka i tyl.

„Už samotný název Pop naznačuje, že se jedná o populární střihy, které se osvědčily a mohou být základem dámského šatníku. Například dobře padnoucí pouzdrové šaty díky své univerzálnosti jen tak z módy nevyjdou, stejně tak klasický trenčkot. Základní řada je vyrobena v krémové a černé barvě, k tomu přibývají výraznější modely v sezonních barvách,“ popisuje Kubíčková.

Zuzana Kubíčková na své couture přehlídce na podzimním Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, foto: Ondřej Janů

Její kolekci zatím tvoří necelých 30 kusů (v březnu začínala s 15) a v té podzimní se po letním zařazení lehce barevných modelů pustila do zebřího motivu nebo jasně zeleného lurexového roláku. „Už teď se ukazuje, že i výraznější barvy mají dobrý ohlas,“ směje se původem otrokovická návrhářka.

Kolekce jako taková se zatím zákaznicím zamlouvá, před Kubíčkovou ale stojí velký úkol. Přetavit to, co začalo jako dobrý nápad, v i dobrý byznys. „Prodáváme v nižších desítkách kusů, takže tržby nelze srovnávat s tím, co plyne ze zakázek a couture kolekcí, ale věřím, že cesta tu je,“ tvrdí přesvědčeně.

V plánu má zatím pokračovat ve stávajícím modelu – prodávat kusy, jejichž cena se pohybuje od jednotek až do 40 tisíc korun, online na svém webu a v příležitostných pop-up storech. Ten na Smíchově bude fungovat do půlky listopadu a zároveň se v říjnu otevře další v obchodním centru v Praze na Chodově.

„Bude to pro mě další zkušenost, s kolekcí se bude moci seznámit více náhodných kolemjdoucích, jsem zvědavá, jak bude přijata. Jsme připraveni i na větší množství vyrobených kusů, ale to je zatím hudba budoucnosti,“ vysvětluje Kubíčková, která výhledově nevylučuje ani případnou spolupráci s retailem.

Mezitím se ale připravuje na nadcházející zimu. Ta by měla její variaci na vlastní konfekční řadu rozšířit o doplňky, jako jsou peněženky, šály nebo negližé.