Aktuální vydání magazínu Forbes

Alibaba vs. Amazon. Jak chce Jack Ma naplnit globální ambice a kasu

Pošli to dál

Jack Ma, který udělal ze společnosti Alibaba dominantního hráče na asijském poli e-commerce, vyhlásil nové cíle. Globální cíle.

V posledních několika letech strávil 23. nejbohatší pozemšťan na 800 hodin na palubách letadel a navštívil při tom desítky zemí, ve kterých jednal se špičkami tamějšího byznysu, aby nyní světu s pompou oznámil, že Alibaba hodlá do roku 2020 dosáhnout tržní hodnoty 1 bilion dolarů. A do roku 2036 má cíl obsluhovat dvě miliardy zákazníků.

K tomu, aby Ma udržel téměř 40procentní růst svého 300miliardového impéria, bude globalizace klíčem. Mezinárodní byznys je dnes jen malou částí ekonomiky Alibaby, loni do kasy skupiny přispěl méně než deseti procenty. Ale podle prezidenta skupiny Michaela Evanse je firma na cestě ke svému cíli – aby v příští dekádě zahraniční trhy generovaly 40 procent zisku.

Na domácím trhu Alibaba nemá problém, byť už čelí konkurenčnímu soupeření s čínskou dvojkou JD.com. K úspěchu ve světě se jako zásadní jeví efektivnější schopnost informování zákazníků o nabízených značkách. A ještě jedna Alibabě tolikrát předhazovaná věc.

Čtěte také: Tohle studujte, pokud chcete mít vysoký plat, radí internetový miliardář Jack Ma

Vedle nepochybně se zvětšujícího zájmu investorů a publicity řeší manažeři společnosti značný počet neautorizovaných a padělaných produktů prodaných na jejich online aukčním serveru Taobao. Hlavně americké společnosti, které tímto černým obchodem podle statistik trpí nejvíc, jsou vytočené do ruda. Pravděpodobně z toho důvodu sdělil Jack Ma v Detroitu, kde se nedávno zúčastnil konference tří tisíc malých a středních podniků Spojených států, že hodlá nešvar s fake produkty ze svých online prodejen tvrdě vymýtit.

Pomoct mu k tomu mají přísnější prodejní podmínky ze strany jeho firmy, důslednější dodržování obchodního práva a lepší analýza big data. Kdy a jak moc začne představovaný plán fungovat v praxi, zůstává otázkou. Není žádné tajemství, že i přes konsolidaci klíčových firem se Čína s dodržováním (nejen) obchodních zákonů moc nemaže. Pokud se jí to zrovna nehodí, což by ale mohl být Maův případ, protože z jeho jednání je patrné, že přízeň amerických partnerů chce.

Aby došla ke svému vysněnému bilionovému cíli, musí totiž Alibaba obsáhnout mnohem širší portfolio klientů. Jenomže v USA vládne v oblasti internetového prodeje Amazon a to je nějaká těžká váha. Proto prezident Alibaba group Evans na zmiňované konferenci v Detroitu prohlásil, že on, Jack Ma ani nikdo jiný z vedení jejich společnosti nechce prorazit na americkém trhu s myšlenkou krást zákazníky Amazonu.

tabljocka_amazon_alibaba

„Děláme obchod úplně jinak než Amazon. Náš cíl je vytvářet platformu, na které se setká poptávka odběratelů s nabídkou malých a středních podniků. V zahraničí se chceme zaměřit převážně na ně a na zlepšení jejich podmínek,“ zdůraznil Evans v následném rozhovoru pro Forbes.

Čtěte také: Alibaba a pět kruhů. Jak Jack Ma a Čína posilují vliv v globálním sportu

Ma a Evans v úspěšnost nastolené strategie věří i proto, že ji posvětil sám velký Donald Trump. Americký prezident se s Maem sešel již zkraje tohoto roku, aby spolu dohodli, že pokud má Alibaba skutečně významněji promluvit do podoby trhu s elektronickým obchodem v USA, musí čínská firma zajistit v následujících pěti letech jeden milion pracovních míst pro Američany.

S postupem prosadit se v dané oblasti za pomoci lokálních vlád a partnerů má Alibaba bohaté zkušenosti, a i proto zřejmě přinesly Maovy nalétané hodiny své ovoce. V Indii, potažmo celé jihovýchodní Asii už Alibaba drží prvenství jako top prodejní server a to stejné pravděpodobně brzy čeká taky Jižní Afriku.


 

Čtěte také