Právě dnes je to 10 let, co české nezávislé herní studio Amanita Design vydalo svůj největší hit – hru Machinarium. „Je to trošku nepříjemné, protože si člověk uvědomí, jak čas valí strašně rychle. Už jsme staří,“ komentuje výročí Jakub Dvorský, šéf a jediný majitel Amanity, která stojí i za hrami jako Samorost nebo Botanicula.

Se svými kolegy připravil fanouškům k desátému výročí Machinaria dárek: speciální verzi soundtracku se sedmi skladbami, které v remixech vycházejí z původního díla skladatele a producenta Tomáše Dvořáka, známého také jako Floex. Soundtrack byl měsíc v předprodeji a dnes oficiálně vychází.

Machinarium je point-and-click adventura, která se kromě mimořádně povedené vizuální stránky proslavila i tím, že v ní nenajdete žádnou verbální komunikaci nebo psaný text. Dvorský na rok 2009, kdy hra přišla na trh, vzpomíná s lehkou nostalgií.

Jakub Dvorský, šéf a majitel studia Amanita Design. Foto: David Turecký

„Byla to úplně jiná doba, indie her bylo strašně málo a distribuce přes internet byla na začátku. Zároveň to ale v něčem bylo jednodušší: byla menší konkurence, takže naše hra vzbudila rozruch. Dneska je v záplavě nových her mnohem těžší udělat vlny,“ říká jednačtyřicetiletý Dvorský.

Studiu Amanita Design se ale daří dělat vlny i dnes. Na začátku října vydalo hru Pilgrims (Poutníci), kterou sami tvůrci charakterizují jako „dobrodružnou hru odehrávající se v menších kulisách malebného království“. Poutníci jsou inspirovaní poetikou českých a východoevropských pohádek a dostalo se jim od herní komunity vřelého přijetí.

„Jsme spokojeni. Je to trochu experiment, zvolili jsme jiný přístup k hernímu designu, ale zdá se, že to lidi baví,“ podotýká Dvorský k nové hře. Ta se primárně distribuuje na nové herní platformě Apple Arcade za pět eur a je také k dispozici i na PC přes Steam či Humble Store.

Moc čísel o Poutnících z Dvorského nedostanete – je vázán smlouvami o mlčenlivosti s Applem. Prozrazuje jenom, že si Poutníky zatím zahrálo zhruba 100 tisíc lidí. „Na to, že jsou venku teprve dva týdny, je to dobré.“

Herní stránka je inspirovaná jednou z hádanek hry Samorost 3 – jde o kouzelné kartičky u houbaře. Dvorský a spol. rozvinuli tenhle nápad do samostatné hry, což byl proces, který celkově zabral dva roky.

„Inspirovali jsme se východoevropskými pohádkami, takže tam je plno čertů a vodníků, a klasicky si z toho děláme legraci. Netušili jsme, jak se k tomu postaví třeba hráči ze Spojených států, ale evidentně to chápou. Baví je i naše výtvarné zpracování, které mezi 80 hrami na Apple Arcade dost vyčnívá,“ dodává Dvorský. „Tenhle rukodělný feeling funguje.“

Hry od Amanity obecně působí jako malý úkryt před velkým světem – žádné střílení nebo zabíjení, žádné souboje. Prostě klikáte a objevujete snový a zenově klidný mikrokosmos, který baví malé i dospělé. A také dobře vydělává. Celkem v Amanitě prodali zhruba šest milionů kusů svých her a další miliony, ne-li desítky milionů, lidí si jejich hry zahrály pirátsky.

Dvorský připomíná, že Poutníci jsou první hrou od Amanity, která je na Apple Arcade – takže se těžko dá srovnávat s komerční úspěšností Machinaria nebo Samorostu.

SpaceKnow, Samorost, prachy na start
Vydání Forbesu SpaceKnow, Samorost, prachy na start

„Předchozí hry jsme prodávali klasickým způsobem, ovšem na Arcade nejsme placení od stažení, ale jinak… Nemůžu bohužel přesně říct jak, můžu jen prozradit, že máme hru zaplacenou dopředu,“ říká Dvorský.

Co bude s Poutníky dál? Tvůrci mají zájem distribuci hry, která je určená primárně pro mobilní zařízení, rozšířit ještě o jednu platformu. „Ale na Android to nebude, jelikož má Apple na mobily exkluzivitu,“ zdůrazňuje Dvorský. „Někdy v budoucnu to na Android dáme, ale až vyprší exkluzivita, což nebude v dohledné době.“

Amanita je v poslední době plodná. Loni vydala oceňovanou hříčku Chuchel, která se letos vedle hitů Kingdom Come: Deliverance a Beat Saber dostala mezi finalisty cen Česká hra roku.