Rok 2017 sice ještě neskončil, ale už teď můžeme pomalu shrnout, jak moc úspěšná filmová sezona to byla. A jako každý rok přinesla nejen spoustu zajímavých a úspěšných hitů, ale také několik nepěkných propadáků. Které to jsou?


Propadáky

Jak definovat velký propadák? V úvahu jsme vzali především velikost a rozpočet filmu. Levné filmy, které neuspějí, bolí studio samozřejmě mnohem méně než neúspěšný plánovaný trhák.

Potřeba je také vzít v úvahu, že i když hrubé výnosy překonají produkční náklady, neznamená to, že film je v zisku. Z tržeb se musí odečíst provize až 50 % pro kina či lokálního distributora a také náklady na propagaci.

Ale pozor – snímky je potřeba sledovat delší dobu, jen letos se objevilo několik zaručených propadáků, často i kritiky odepsaných, které po několika měsících překvapivě dosáhly na solidní výsledek (Velká čínská zeď, Mumie, Vetřelec).

Král Artuš

Artušovský příběh pojal režisér Guy Ritchie odvážně a neotřele, tak jak to umí jen on (viz Podfuck, Sbal prachy a vypadni). Sázka na komerční hit ale nevyšla. Rozpočet 175 milionů dolarů se od květnové mezinárodní premiéry ještě nevrátil (celosvětově film zatím vydělal 150 milionů), a další čtyři původně uvažovaná pokračování jsou tak pouze v oblasti teorie.

Film se vůbec nelíbil americkým kritikům (na agregátoru Rotten Tomatoes má jen 29 %), ale diváci byli celkem spokojeni (IMDB 69 %) a v Evropě se mu dostalo vřelejšího přijetí. Jenže to nestačilo.

Valerian a město tisíce planet

Zfilmovat tenhle slavný komiks chtěl francouzský režisér Luc Besson už od svého mládí, ale povedlo se mu to až letos po dlouhých letech příprav.

Jeho produkční společnost Europa Corp – sama, nebo s přispěním sponzorů – investovala do filmu 177 milionů dolarů a masivně ho propagovala už více než rok před premiérou.

Jenže očekávaná žeň se nekonala, na nejúrodnějším americkém trhu Valerian přinesl jen 40 milionů, ve zbytku světa přidal „jen“ dalších 170, z toho polovinu dodaly velké, ale z hlediska provize pro producenty nepříliš zajímavé země jako Čína a Rusko.

Kde udělal Besson chybu, když se mu poslední roky produkčně dařilo? Zakopaný pes je jak v předloze, tak ve zpracování. Valerian se kromě domovské Francie (která film komerčně zahojila, je to její druhý nejúspěšnější film roku) nemůže opřít o základnu fanoušků, chybělo hvězdné obsazení (ani Bruce Willis před 20 lety v Pátém elementu díru v USA neudělal) a nadšené recenze také nebylo slyšet.

Blade Runner 2049

Že ke komerčnímu úspěchu nestačí jen skvělé recenze, se pro změnu mohl nedávno přesvědčit režisér Denis Villeneuve. Jeho snímek Příchozí, loňský nečekaný komerční i kritický hit, ho katapultoval mezi režisérské špičky.

Za svůj další film si ale Villeneuve poměrně překvapivě vybral pokračování kultovního sci-fi Blade Runner. I když se srdce fanoušků svírala nejdříve hrůzou, po první ukázkách opatrným očekáváním a po uvedení dokonce plesala radostí, na komerční úspěch to nestačilo.

I původní Blade Runner je přes svůj kultovní status hodnocen jako komerční propadák a zřejmě jen největší optimista mohl očekávat, že to pokračování po 35 letech změní. Nicméně všechna čest studiu Warner Bros. Dát 150 milionů dolarů vizuálně ohromující filozofické sci-fi, to chce velkou odvahu. Jak velkou? S aktuálními celosvětovými tržbami okolo čtvrt miliardy je tato odvaha velká zhruba 50 milonů dolarů. Ve ztrátě.

Geostorm – Globální nebezpečí

O málokterém filmu se předem vědělo, že v kinech jistojistě propadne. Geostorm měl tuto nálepku už dlouhou dobu před premiérou.

Původně se tento katastrofický biják o globální bouři měl uvádět už loni na jaře, producenti se ale první verze filmu tak zhrozili, že začalo masivní přestříhávání a dotáčení. Jenže zprávy o tom prosákly ven, a to ještě dříve než první trailery, a odborná veřejnost tak měla dopředu postaráno o fackovacího panáka.

Aby toho nebylo málo, reklamní kampaň měla vrcholit během září, jenže pak přišly karibské hurikány a produkce raději ukázky fiktivní zkázy světových měst stáhla. Počátkem října se tak premiéra 120milionového filmu odehrála bez větších fanfár, do dnešního dne hrubé výnosy jen lehce překonaly produkční náklady. Ztráta se zatím počítá v desítkách milionů.

Monster Trucks

Nejvíce propadáků kina vyprodukovala na začátku roku, jen do konce března bychom napočítali pět filmů, které měly nemalé ambice, ale nakonec se promítaly před poloprázdnými sály.

Nejhůře dopadla oživlá verze dětských hraček Monster Trucks, jejíž náklady ve výši 125 milionů se nevrátily ani z poloviny. Film měl být uveden i v českých kinech, ale po katastrofálních výsledcích z USA byl hned stažen.

Únor a březen byly i tak na neúspěšné filmy stále bohaté – moc dobře se nevedlo celovečerní adaptaci populárního seriálu Power Rangers (100 milionů náklady / 142 milionů výnosy) nebo hororovému experimentu Lék na život (40 vs. 27) – mimochodem po Valerianovi druhý letošní propadák herce Dana De Haana, takže v Hollywoodu si už pravděpodobně neškrtne.

A nedařilo se ani remaku japonské sci-fi Ghost in the Shell (110 vs. 170) nebo filmu Život, který za 58 milionů přinesl nazpět jen 100.


Hity

Hollywood sice letošní léto považuje za jedno z nejméně úspěšných za poslední roky – dosavadní tržby z kin zaostávají za loňským rokem o 5 % a všichni doufají v mohutný zimní finiš. Ale to neznamená, že neexistovaly velké hity. Jen jich bylo méně a někdy byly i daleko od sebe.

Kráska a zvíře

Zatím celosvětově nejúspěšnější film letošního roku (minimálně do prosincové premiéry nových Star Wars) potvrzuje, že Disney má svoji strategii natáčet hrané remaky svých animovaných klasik velmi dobře spočítanou.

Tržby téměř 1,3 miliardy řadí novou Krásku a zvíře na konec první desítky nejúspěšnějších filmů všech dob a spolu s devátým Ledovým královstvím potvrzuje Disney svůj monopol v oblasti pohádek. A recept je přitom tak jednoduchý – vzít osvědčenou látku a pro novou generaci ji zabalit do nákladného a vizuálně působivého obalu.

Navíc Disney má pořád kde brát, v dalších letech se dostane na hrané verze dalších starších hitů, jako je Lví král nebo Aladin.

Wonder Woman

Souboj o nejúspěšnější komiks roku je letos zatím velmi zajímavý, a to nás čeká do jeho konce ještě Liga spravedlnosti a poslední slovo ještě neřekl ani aktuálně uváděný třetí Thor.

Nicméně nejsladší vítězství připadlo už tak Wonder Woman, která má sice v absolutním počtu oproti druhým Strážcům Galaxie (860 milionů) nebo Spider-Manovi (880 milionů) menší tržby (820 milionů), ale vyhrává na zisk a především na diváckou přízeň.

První ryze ženský komiksový film se dočkal mohutných ovací po celém světě, a nejenže je Gal Gadot coby Wonder Woman novou hrdinkou mladých dívek, ale i režisérka Patty Jenkins potvrdila, že v Hollywoodu mohou v drsné konkurenci mužů uspět i ženy.

Největší vzpruhu ale zažilo studio Warner Bros., které po rozpačitém přijetí svého komiksového vesmíru (Batman v Superman, Sebevražedný oddíl) začíná být vyrovnaným soupeřem pro namazanou mašinu jménem Marvel.

To

Jestli letošní rok zažil nějakou významnou renesanci, pak je to v žánru hororu. Může za to nadmíru povedená adaptace slavné knihy Stephena Kinga, která při nákladech pouhých 35 milionů dolarů vydělala skoro 670 milionů, tedy téměř dvacetinásobek.

Není to náhoda, letošní vlna nostalgie po osmdesátých letech vrcholí všude (viz nový Thor nebo seriál Stranger Things) a strašidelní klauni se stávají pro novou generaci stejným kultem, jako byl kdysi Freddy Krueger (Noční můra v Elm Street) nebo Michael Myers (Halloween).

Cílová skupina hororových diváků je navíc každý rok širší a pro producenty jsou horory finančně velmi nenáročné. Podobně úspěšné byly letos i další hororové kousky jako Uteč (4 miliony náklady, 250 milionů výnosy, více než šedesátinásobek!), Rozpolcený (9 vs. 280 milionů) nebo Annabelle 2 (15 vs. 300).

Rychle a zběsile 8

Na druhém nejúspěšnějším filmu roku není kromě samotné částky nic výjimečného, je to standardní akční podívaná, ale lze na něm dobře demonstrovat stoupající význam čínského trhu. USA přinesly do celkových tržeb ve výši 1,2 miliardy dolarů zhruba miliardu, Čína dosypala téměř 400 milionů a podobně jako v případě třetího XXX udělala z Vina Diesela asijského miláčka.

Podobně na tom jsou i další nekonečné série, které sice ve své domovině tolik povyku nenadělaly, ale díky asijským a částečně i evropským tržbám pomohly svým chlebodárcům do první desítky letošního roku. Patří sem například pátí Transformers (605 milionů, 79 % ze světa), pátí Piráti z Karibiku (795 milionů, 78 % ze světa) nebo třetí Já, padouch (1 miliarda, 75 % ze světa).

Wolf Warrior 2

A ještě jednou Čína. Pátým komerčně nejúspěšnějším filmem roku je zatím film, který sice v USA vydělal jen 2 miliony dolarů a v Evropě ho prakticky nikdo neviděl, ale celosvětově má na kontě už 867 milionů dolarů.

Z toho jen 854 milionů ve své rodné Číně. Zatímco první Wolf Warrior vydělal ve standardní konkurenci ještě relativně skromných 90 milionů, ve dvojce se neponechalo nic náhodě a film s mnoha patriotickými scénami byl uveden v letním období, kam čínská vláda nepustila žádnou hollywoodskou konkurenci. Fronty se stály až do Austrálie.

Po loňském The Mermaid (tržby více než 550 milionů) je to další domácí megahit, kterým Čína dobývá globální filmové statistiky, a i když existují pochybnosti o pravosti vykázaných tržeb, nelze zpochybnit rostoucí sílu nejen čínského trhu pro Hollywood, ale i čínského filmu v celosvětové konkurenci.