„Osobně jsem se o sobě dozvěděl, že vydržím mnohem déle bez spánku, než jsem si dřív myslel,“ vracel se ve středu zakladatel výrobce 3D tiskáren Prusa Research Josef Průša do uplynulých šesti týdnů, během kterých se vlivem pandemie proměnil svět, firmu člena výběru talentovaných Čechů Forbes 30 pod 30 nevyjímaje.

Josef Průša během nich dokázal na vlastní náklady doslova přes noc transformovat výrobu z 3D tiskáren na ochranné štíty, které obletěly celý svět a kterých jen on sám se svým týmem dodnes rozeslal celkem 110 tisíc do 3000 institucí. A do toho všeho musel zvládat extrémní poptávku po svých světově oceňovaných produktech.

„Máme teď dvojnásobné obraty,“ potvrdil Josef Průša šéfredaktorovi Forbes Česko Petru Šimůnkovi v novém online diskusním projektu magazínu Forbes s názvem BusinessClass, do kterého se svými dotazy mohli zapojit i samotní diváci a v kterém se budou v pravidelných týdenních intervalech objevovat tváře titulních stran české edice Forbesu.

Rodák z Havlíčkova Brodu, jehož 3D tiskárny dlouhodobě drží přední pozice ve světových žebříčcích z pohledu kvality i uživatelské oblíbenosti, se v diskusi podělil nejen o to, jak z pohledu firmy hbitě zareagovat na nové okolnosti nebo jakou vidí budoucnost 3D tisku, ale také o to, jak svůj byznys co nejbezpečněji restartovat při přechodu do normálního režimu.

„Osobně si totiž myslím, že nás čeká druhá vlna koronaviru. Doufám sice, že tomu tak nebude, ale ještě nějakou dobu se v tom všem budeme učit chodit,“ vysvětloval Průša, kterému dnes nejvíce záleží právě na tom, aby lidé příliš nepodlehli uvolňování opatření a aby se zaměstnanci při návratu do práce nestali novými ohnisky nákazy. 

I proto odhalil některá opatření, která zavedl ve své firmě, a apeluje na ostatní, aby je také dodržovali. „Nejsme epidemiologové, jdeme na to velice jednoduše,“ řekl a začal vypočítávat:

Teploměr

První nutný bod, jak zabránit šíření viru, je podle Průši měření teploty. Na vstup do své firmy tak umístil termokameru. „Je to proto, abychom si nákazu nezavlekli dovnitř,“ říká Průša s vědomím, že takové řešení nemusí být vzhledem k vyšším nákladům na pořízení termokamery pro každého.

„Není to sice levná záležitost, ale lze to nahradit tím, že si prostě každý zaměstnanec, než půjde do práce, změří teplotu,“ nabádal Průša.

2. Vzdálené meetingy

V Prusa Research se dnes porady nejčastěji konají vzdálenou online formou, a pokud už dojde na face-to-face jednání, snaží se jej vést co nejkratší čas. 

„Z toho mám radost, protože mám více času na práci,“ říkal s úsměvem Průša. 

3. Bezpečné pohovory

I v otázce přijímání nových lidí si Průša drží bezpečný odstup. První kola s kandidáty se vedou přes videokonferenci, a když jsou úspěšní, i při následném osobním setkání se dodržuje bezpečný třímetrový rozestup. „Vedle haly jsme pro tyto účely postavili velký party stan,“ popsal opatření v praxi.

4. Dezinfekce

V první vlně, kdy pandemie poprvé zasáhla Česko a nápady na ochranné štíty pro zdravotníky se teprve rodily v hlavách týmu Prusa Research, si v Holešovicích začali vyrábět vlastní dezinfekci, kterou poskytovali a dodnes poskytují dalším subjektům. Dezinfekce bude hrát i nadále významnou roli v boji proti koronaviru a i do další doby by měla být naším každodenním společníkem.

„Dezinfekci máme na pracovišti i si ji berou zaměstnanci domů. Přes noc pak například dezinfikujeme výrobu pomocí generátorů ozonu,“ popisoval třicetiletý podnikatel. 

5. Rozdělení směn

„To je věc, která nic nestojí. Ale když zavedete mezi směnami půlhodinovou pauzu, tak se lidé nepotkají v šatnách a je čas na vydezinfikování pracovních nástrojů,“ vysvětloval přínosy jednoduchého opatření, které může zavést v podstatě každá firma.

„Všechny týmy jsme navíc rozdělili na dva, abychom v případě nakažení a následné karantény jednoho z nich mohli fungovat dál,“ dodal.

6. Úprava pracoviště

Jako další preventivní opatření zmínil Průša úpravu pracoviště, která se v holešovické farmě 3D tiskáren co nevidět rozběhne.  „Chystáme se teď výrobní prostory rozdělovat plexisklem. Nechceme totiž lidem dělat zástěnu, aby na sebe viděli.“

7. Automatické dveře

„Další možná vtipnou věcí, která ale dává naprostý smysl, je vstup do budovy skrz automatické dveře,“ vysvětloval se vší vážností Průša. Je to podle něj lepší způsob než dveře každých 10 minut dezinfikovat. 

8. Bezdotykoví pomocníci

Další z řešení, které se nestane jen chvilkovou investicí, ale vyplatí se i v budoucnu. „Na všech toaletách jsme nainstalovali bezdotykové baterie, bezdotykové dávkovače mýdla a podavače ručníků,“ uvedl Průša s tím, že se tak opět eliminuje možnost přenosu nákazy. 

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

9. Testování

Prevencí je také dbát na testování. V Prusa Research sice neprovádí plošné testování, pokud se ale někdo ze zaměstnanců chce nechat otestovat, firma mu to proplatí. Testování pak hraje roli i při najmutí nového zaměstnance.  

„Pokud při pohovorech vše dobře dopadne, člověk si na své náklady nechá udělat testy a může k nám opravdu nastoupit jen v případě, že bude negativní,“ popisoval současnou praxi Průša.

10. Měděné kliky

„Měděné kliky se nemusí tak často čistit,“ vysvětloval Průša, proč se chystá v celé firmě vyměnit současné kliky za nové potažené kovem, který vir eliminuje. Dnes v Prusa Research běžné kliky dezinfikují 2x denně. 

„A takových bodů mám ještě 15,“ nepřestával Průša, který by si ale nyní přál hlavně jednu věc. 

„Strašně by mě zajímalo, jaká opatření děláte ve firmách vy. Jděte na naše stránky a napište nám je. Rád bych je všechny dal dohromady, konzultoval je s profesionály a ve finále je zveřejnil, aby se všichni mohli inspirovat, abychom se co nejvíce mohli vrátit do normálního provozu díky opatřením, která opravdu neznamenají diskomfort a nestojí nic navíc,“ apeloval v závěru nového formátu BusinessClass Josef Průša.

Tak co, přidáte se? Tady je mail: covid@prusa3d.cz

A nezapomeňte sledovat další díl Forbes BusinessClass příští středu 6. května v 18:00. Hostem bude Oliver Dlouhý a téma „Jak přežít, když vám zmizí byznys ze dne na den“. Online přenos bude probíhat přes platformu Webex Events, pozvánku obdrží účastníci s koupenou vstupenkou na e-mail před zahájením eventu. Více info naleznete ve FB události.