Zakladatel společnosti GoodData Roman Staněk žijící ve Spojených státech se opět ukázal české veřejnosti. V pražském akcelerátoru Node5 se ve čtvrtek večer na akci Big data, big business pořádanou Universal Startup Centre podělil kromě jeho pohledu na oblíbený segment velkých dat i o zkušenosti s rozjížděním technologických firem v roli zakladatele.

Na toto téma byste kovanějšího muže na české technologické scéně těžko hledali. V minulosti úspěšně založil a prodal firmy NetBeans a Systinet a se svou současnou společností GoodData analyzující big data si již získal přízeň největších světových fondů jako je například Andreessen Horowitz.

Čtěte také: Zakladatel Sklizeno David Kukla: Jak jsem vydělal svůj první milion

Jak tedy rozběhnout technologickou firmu konkurující světovým gigantům, což znamená získat na svou stranu zákazníky, investory a v neposlední řadě i zaměstnance?

„To vám nikdo nenapíše, na to si musíte přijít sami,“ upozornil Staněk předtím, než se podělil o šestnáct rad vycházejících z jeho osobních zkušeností. Tady jsou.

1) Najděte „product marketfit“

Nejdůležitější úkol každého zakladatele je najít souhru mezi produktem a trhem, tzv. marketfit. Podle Staňka jde ale o velice složitou věc. „99 procent firem skončí, protože nenajde marketfit,“ uvedl technologický podnikatel.

A jak kýžený marketfit najít? Roman Staněk odkázal na amerického zakladatele moderního managementu Petera F. Druckera, který je jeho oblíbeným autorem a k jehož knihám se často obrací.

2) Nastavte cíle a zmizte

Zakladatelé úspěšné firmy musí stanovovat cíle, ale neměli by podřízeným mluvit do toho, jak se k nim dostanou. Maximálně by měli podávat zpětnou vazbu.

„To, co dělá firmu firmou, je elán lidí, kteří chtějí splnit určitý cíl,“ řekl Staněk.

3) Dbejte na firemní hodnoty

Firemní hodnoty před deseti lety nikdo neřešil, dnes se o nich mluví všude, začal Staněk vysvětlovat další bod s tím, že dnes jsou firemní hodnoty právě to, co přitahuje lidi do každé firmy.

„Firemní hodnota malého i velkého podniku je definovaná jako nejhorší chování, které tolerujete svým manažerům,“ řekl Staněk.

4) Mějte misi

Každý podnikatel by měl vědět, kam míří. Každá firma musí mít jasnou misi, aby věděla, co dělá.

“Ve chvíli, kdy se zeptám svých zaměstnanců, jakou máme misi, a oni nevědí nebo si něco vymyslí, tak je to samozřejmě hodně špatně,” uvedl.

5) Komunikujte

Podle Staňka je špatná komunikace častým problémem českých i světových startupů. Ty musí umět komunikovat třemi směry – k zaměstnancům,  zákazníkům i investorům.

A právě v komunikaci s investory Staněk v současnosti spatřuje velkou bolest. „U investorů musíte vytvořit pocit, že když do vás hned nebudou investovat, tak přijdou o peníze,“ poradil a zopakoval k tomu své oblíbené pravidlo, že pokud se investor neozve v krátké době od schůzky s vámi, pak o váš projekt jednoduše nemá zájem. “Domlouvání dalších schůzek jsou z jejich (investorů) strany jen výmluvy.”

6) Zaměřte se na zákazníka

Zdánlivě jasná věc, kterou ale mnoho firem nedodržuje. Společnosti se totiž často orientují na svůj produkt nebo právě na svého zakladatele.

Není jednoduché pochopit, co, proč, kdy a jak zákazníci nakupují. Každý zakladatel se k tomu ale musí sám donutit, nemá ani na výběr. V rozjezdu byznysu je to právě zakladatel, kdo na trh přináší nový produkt. „Prvních 50 nebo 100 zákazníků musíte prodat sami, to za vás nikdo neudělá,“ uvedl Staněk.

7) Umějte říct ano/ne

Zakladatel či manažer bude mít neustále pocit, že má k jakémukoliv rozhodnutí málo informací, bude chtít další studie, analýzy a podobně. Tohle ale vaši zaměstnanci slyšet nechtějí, potřebují slyšet jasné ano, či ne. A stejně tak to platí u investorů.

„Je to jako ve sportu. Při vhazování nemůžete říkat, že nevíte, kam hodit míč. Prostě hrajete hru.“


stanek-obalka-nahled Rozhovor s Romanem Staňkem jsme otiskli v předloňském červencovém čísle magazínu Forbes, který si můžete objednat e-mailem na adrese redakce@forbes.cz nebo si ho přečíst v naší mobilní aplikaci (Apple, Android).

8) Zaměřte se na příležitosti, ne na problémy.

Další častá bolest firem. Zakladatel by měl nacházet příležitosti a problémy spíše ignorovat. „Nenechte si problémy natolik zahltit čas, abyste kvůli nim nemohli nic udělat,“ řekl Staněk.

9) Organizujte si čas

Každý zakladatel má málo času. Proto by si měl vyhradit dobu na pročištění hlavy. A to i přesto, že ostatní po něm budou něco požadovat.

„Nenechte se řídit tím, co po vás lidé chtějí. Ovládejte svůj čas, jinak opět nic nedokážete.“

10) Dokončujte věci

Podle Staňka je také nutná podmínka úspěchu, abyste zakladatelé dotahovali věci do konce.

„Spousta lidí má rozdělaných padesát věcí a nikdy nic nedodělá.“

11) Bavte se tím, co děláte

Pro Romana Staňka velmi podstatný bod, bez kterého se úspěšný chod firmy dlouhodobě neobejde.

„Když něco děláte pro to, že to po vás někdo chce nebo pro peníze, můžete to dělat tak měsíc, dva. Ale ne deset let.“

12) Nehledejte konsensus

Možná překvapivá věc, ale podle Romana Staňka to firmy jednající v konsensu mají složitější, protože jim chybí nesoulad, který je hybnou silou pro to dělat věci jinak či lépe.

„Ve firmě je důležité vytvořit určitý nesoulad, aby se mohly rodit nové myšlenky a inovace.“

13) Nechte loď plout

Pokud již začnete určitý projekt, druhý den ráno o něm nepochybujte a prostě jej dotáhněte do konce.

„Pokud dnes něco rozhodnu, zítra to nebudu měnit.“

14) Nabuďte váš tým

Důležitá je také práce se zaměstnanci. Každý zakladatel by se měl bavit se svým týmem, měl by jej motivovat a občas s ním sdílet i společné aktivity, třeba vyjížďku na kole.

„Znám manažery, kteří se s nikým nebaví, nic v této věci nedělají a pak najednou zjistí, že se tým rozpadl.“

15) Vše měřte

Správný zakladatel a manažer by měl využívat metriky, i když je občas těžké najít ty pravé pro daný problém. Ani neúspěch ale není na škodu.

„I když jsme zprvu používali špatné metriky, i díky tomu jsme se někam posunuli a mohli je následně změnit. Když neměříte, nikdy se nikam nedostanete.“

16) Buďte sami sebou

Když se člověk dostane do nové role zakladatele, měl by zůstat sám sebou a na nic si nehrát.

“Přetvářet se nejde deset let. Stejně vás všichni časem prokouknou.“