Aktuální vydání magazínu Forbes

22 drobných návyků, které během jednoho roku naprosto změní váš život

Pošli to dál

Přelomové okamžiky vás nezmění, drobné návyky ale ano.

Kouč Benjamin Hardy tento princip přirovnává ke složenému úročení a vysvětluje ho na chvíli, kdy by banka lidem dala na výběr mezi okamžitou jednorázovou půjčkou milionu dolarů a půjčkou jedné penny, která by v průběhu let každý měsíc zdvojnásobovala svoji hodnotu. Po pár letech by sice vynesla mnohem víc peněz, ale ne každý by byl ochotný na ně počkat.

Čtěte také: Chybí vám relax v přírodě? Tady je sedm způsobů, jak si ho užít i ve městě

Jeho pointou nejsou rady, jak investovat, chce upozornit na to, že pokud chcete svůj život od základů změnit, budete si na to muset nějakou dobu vyhradit. A jestli chcete být jiní už za rok nebo dva, musíte začít nyní a po malých krůčcích.

Tohle jsou dvě desítky drobných návyků, se kterými se do toho můžete pustit už dnes večer.

1. Nechte se odmítat

Každý den oslovte jednoho nebo dva lidi, se kterými byste rádi spolupracovali. I přesto, že nebudou mít žádný důvod vám odpovídat.

Může se jednat o potenciálního zaměstnavatele, organizaci, kde byste chtěli promluvit, či klienta, se kterým byste rádi pracovali. Zprvu nemusíte mít štěstí, ale nakonec se někdo určitě ozve. Nemáte co ztratit, ale můžete hodně získat.

2. Napište jeden řádek denně

Ať už toužíte napsat knihu, nosíte v hlavě podnikatelský záměr, nebo si pohráváte s myšlenkou založit blog, jednoduše napište každý den pár vět. Rozhýbete se a psaní vás bude stát stále méně námahy.

3. Kontrolujte svůj bankovní účet

Naučte se kontrolovat svůj účet alespoň jednou denně. Připadá vám to příliš často? Taky že je, ale budete mít dokonalý přehled o tom, kolik peněz máte a za co je utrácíte. Pokud chcete ovládat své finance, není nic lepšího než přesná představa o tom, jak si stojíte.

4. Zvykněte si na povinnosti

Neustále slýcháte, že bychom měli svůj život žít, jako když běžíme vítězné kolečko? Kdepak, realita je o něčem jiném. Je to o vůli dělat ty neslavné věci. Uklízet, zdravě vařit, platit účty včas, nechodit pozdě do práce, a ještě si najít čas na cvičení.

Kvalita vašeho života se drasticky změní, pokud tyto povinnosti zařadíte do své každodenní rutiny. Pomůže, pokud na ně budete nahlížet jako na něco užitečného, nikoli jako na nepříjemnosti, které vás zdržují od zábavy.

5. Vyberte si pohodlí pro své budoucí já, nikoli pro to současné

Pokud chcete změnit svůj život, je nezbytné zamyslet se nad potřebami a tužbami vašeho budoucího já a upřednostnit je před těmi, které máte nyní. Upřednostňovat současné choutky vás nikam neposune. Myšlenka, že „být přítomen“ znamená ignorovat všechno kromě svých základních instinktů, není osvícená, nýbrž sebedestruktivní.

6. Odpovídejte hned

Pokud vám přijde zpráva, odpovězte na ni hned. Tak často, jak to jen jde. Tím zajistíte, že nezůstanete s náloží práce, která na vás bude čekat.

7. Nevzrušujte se tolik

Když slyšíte nebo vidíte něco, co vás okamžitě rozčílí (byť se jedná i o vaši vlastní myšlenku), zamyslete se, než do případné reakce investujete energii. Zjistěte, odkud tento podnět vyšel a komu vaše případná reakce poslouží. Pokud se naučíte dělat alespoň mikropauzu mezi stimulem a vaší reakcí na něj, změní to váš pohled na věc.

8. Naplňujte své základní potřeby

Sice nejste stroj, ale i tak je potřeba doplňovat palivo, aby vše fungovalo, jak má. Jezte, když máte hlad. Spěte, když jste unavení. Ignorováním základních požadavků svého těla si zaděláváte na malér v podobě syndromu vyhoření nebo zhroucení.

9. Vyčistěte sféru vlivu

Ví se, že lidé, se kterými trávíte nejvíc času, mají významný vliv na to, kdo z vás bude.

Stejně zásadní vliv má na vaši osobnost i to, čím se obklopujete a co si pouštíte do hlavy. Zamyslete se nad tím, koho sledujete online a jaké čtete zpravodajství. Není vaše kancelář a domácnost přecpaná zbytečnými věcmi? Vaše životní prostředí na vás má neustálý vliv, který si nejspíš ani neuvědomujete.

10. Jednejte, pokud chcete

Pravidlo pěti vteřin, které vymyslela Mel Robbins, říká, že to, co drží lidi zpátky, je těch pár sekund, které uběhnou od okamžiku, kdy máte nějakou úžasnou myšlenku, do chvíle, kdy ji mozek zpracuje. Říká, že pokud se skutečně chcete posunout kupředu, je třeba realizovat svoje nápady předtím, než sami sebe přesvědčíte, že tak neučiníte.

11. Jednejte, i když se vám nechce

Je důležité se naučit, že pokud se vám něco nechce dělat, neznamená to, že toho nejste schopni. Vaše pocity nemají vliv na vaše schopnosti.

12. Čtěte víc

Pokud nejste knihomol, nevadí. To ale není omluva pro to, abyste se přestali vzdělávat, rozvíjet a učit se. Sledujte na sociálních sítích lidi, kteří přidávají zajímavé články a myšlenky. Po ránu si přečtěte noviny. Při cestování poslouchejte audioknihy. Množství četby je přímo spojeno s vaším vnitřním rozvojem a vnějším úspěchem.

13. Nebrouzdejte

Dříve se této činnosti podobalo bezmyšlenkovité přepínání televizních kanálů. Dnes je třeba omezit množství času, který trávíte brouzdáním na internetu. Do svého prohlížeče si můžete pořídit program, který vás odpojí v případě, že na určité webové stránce strávíte příliš mnoho času, nebo si můžete pořídit aplikaci do mobilu, která bude hlídat dobu, již strávíte na sociálních sítích. Budete si tak jisti, že denně nezabijete mnoho hodin úspěšným nicneděláním.

14. Prozkoumejte vzorce svého chování

Nebuďte k sobě kritičtí, když prokrastinujete nebo se oddáváte nezdravému životnímu stylu. Místo toho zkuste vysledovat, které činnosti vás do těchto situací dostávají.

Co děláte, když jste nejvíc v pohodě, co vás inspiruje a co vás vytáčí? Postavte se sám k sobě jako nezávislý pozorovatel a prostudujte svůj život. Zjistěte, na co reagujete a jak. To vám pomůže dát svému životu ten správný směr.

15. Naučte se říkat ne

Vaše energie je omezená. Nasměrujte ji pouze tam, kam chcete. Budete si připadat špatně, pokud některým věcem řeknete ne, ale jedná se o sebezáchrannou schopnost, kterou byste si měli co nejdříve osvojit.

16. Naučte se zaměřovat svou pozornost jinam

Máte myšlenku, která je předem odsouzená k nezdaru? Nedá vám spát, dokud nepřijdete s nějakým řešením? Tak právě vy se musíte naučit zaměřovat svou pozornost jinam. Dělejte něco produktivního. Pokud budete svou pozornost upírat pouze jedním směrem, snadno se chytíte do spirály neúspěchu.

17. Sdílejte své nápady. Důsledně a jasně

Mít nápady je skvělé, ale nic s nimi nezmůžete, pokud je nejste schopni artikulovat nebo je implementovat.

18. Používejte to, co už máte

Až si příště budete chtít zajít na večeři nebo si koupit něco na sebe, zastavte se. Sáhněte po kousku oblečení, který už vám visí ve skříni, a místo do restaurace zamiřte do vlastní spižírny.

19. Dejte si sklenici vody navíc

Nemusíte vypít doporučených osm sklenic vody denně, ale zaměřte se na tu jednu sklenici vody navíc. Za chvíli už vám pitný režim nebude dělat problém.

20. Vynechte alespoň jednu nezdravou pochoutku denně

Nemusíte hned držet přísné diety nebo kontrolovat každé sousto, které strčíte do úst. Vynechte jen jednu nezdravou pochoutku denně. Opravdu stačí jedna.

21. Vytvořte možnosti, aby vás mohli kontaktovat lidé z oblastí, které vás zajímají

Informace o vás by měly být dostupné lidem, které by mohly zajímat. Zařiďte to. Vaše webová prezentace a online přítomnost je životopis v moderním obalu. Aktualizujte informace o sobě a zajistěte, aby vás bylo snadné dohledat a kontaktovat.

22. Každý den začněte otázkou: „Jak dnes mohu změnit svůj život?“

Změňte nastavení ve své hlavě. Místo pouhého přežívání nahlížejte na každý den jako na potenciální možnost, jak zásadně změnit svůj život. Chce to jen odhodlání vidět věci jinak a snahu udělat změnu.

Čtěte také