Chtěli byste pracovat ve startupu, ale bojíte se někam posílat životopis, když nerozumíte kódu a nemáte ani mnoho jiných zkušeností? Žádné drama.

Mladé, rychle rostoucí společnosti vás přesto pravděpodobně potřebují. Musíte ale prokázat určité kvality.

Čtěte také: Startup roku:  vítězem je Kiwi.com, v TOP 10 narazíte na překvapení

Zeptali jsme se proto čtyř zakladatelů českých nadějných startupů, na co se při kontaktu s nezkušeným uchazečem nejvíce zaměřují.

Kuráž

Prvním dobrým signálem pro zakladatele nebo CEO je fakt, že jste se ho vůbec rozhodli kontaktovat. Díky Facebooku a LinkedInu se bez problémů dostanete ke komukoli.

„Zkuste jít vždy přímo ke zdroji a nečekejte na to, až vám schůzku někdo dohodne nebo vás propojí. Mě samotného překvapuje, jak málo lidí se mi ozývá. Rosteme velice rychle a drobná práce se kupí. Myslet si, že do startupu můžu, jen když jsem seniorní developer, je naprosto zcestné,“ vysvětluje Lukáš Hakoš, zakladatel AI e-mailingu Clever Monitor.

Lukáš Hakoš, Clever Monitor

Vytrvalost a schopnost překonávat překážky

Pro Ondřeje Krátkého, spoluzakladatele aplikace Liftago, je u nových lidí nejdůležitější to, jak se staví k výzvám a problémům.

„Ne každý má přístup podnikatele, aby obětoval něco ze současného pohodlí a získal za odměnu jiný druh zkušeností. Do startupu se hodí týmoví lidé schopní řešit výzvy a překážky, byť je jejich řešení zavede mimo pracovní zaměření nebo komfortní zónu. Takoví lidé nemají ve slovníku tohle není můj job nebo to nejde, ale vytrvale hledají řešení a s ostatními si pomáhají.“

Ondřej Krátký, Liftago

Kritické myšlení a invence

„Nejde o to, aby byl člověk expertem na určité téma, ale musí mít zápal, chuť učit se novým věcem a posouvat se. Já se tedy spíše než na zkušenosti koukám na to, jak daný kandidát umí přemýšlet, zda je schopen kritického myšlení a zda dokáže přicházet s neotřelými nápady,“ říká zakladatel logistické platformy ShipVio André Dravecký.

Hodně důležité je pro něj také to, jak daný člověk umí své dosavadní znalosti použít v praxi a jaká je jeho křivka učenlivosti.

André Dravecký, ShipVio

Nejít si pro peníze

Existuje celá řada způsobů, jak se dostat k penězům, a cesta skrze startup rozhodně není tou nejsnadnější, je přesvědčený Alan Vyšín ze startupu Gettick.

„I když je na trhu investorských peněz dostatek, stejně si nemůžeme dovolit zaplatit lidi tak jako korporace. Lidé na těch nejdůležitějších pozicích u nás dělají třeba za třetinu platu, který by mohli dostat jinde. Nejsou tu kvůli penězům, ale proto, že sdílí naši vizi,“ říká.

„Jakmile tedy přijde někdo bez zkušeností, prvním dobrým znamením pro mě je, že se neptá na výši výplaty.“

Alan Vyšín, Gettick