Víte, že je to předpoklad k úspěchu, ale nevíte, jak na to. Tady je jednoduchý návod, jak potkat ty správné lidi, kteří vás posunou dál.

Oslovili jsme dvě profesionálky, které vědí o networkingu všechno. Monika Tutterová je koučka a konzultantka v oboru verbální a neverbální komunikace, Lenka Schánová má na „výuku“ networkingu vlastní firmu. A tohle je jejich pět základních rad.

Rada číslo jedna: Vyražte tam, kde se seznamují ostatní

Začněte s networkingem na akci, která je k němu přímo určená. Ušetříte si spoustu práce a hlavně nervů. To je nejdůležitější rada, jak se zbavit strachu ze seznamování. Smysl networkingových večerů je totiž předem jasný, takže nikoho z jeho účastníků nepřekvapí, že se s ním chcete bavit.

„Spousta lidí také dělá chybu, že provozují takzvaný holubí networking, což znamená, že chodí někam, kde se seznamují nahodile. A to není moc efektivní. Organizovaný networking je lepší v tom, že se seznamujete už s konkrétními lidmi, kteří jsou pro vás zajímaví,“ říká Schánová.

Stačí si jen najít akci, která je vám nejblíž – třeba v Praze se nějaká pořádá každý týden. Nejpopulárnější jsou páteční akce Fryday After Work Networking (ne, v prvním slově není překlep), dámské networkingové akce pořádá Business & Professional Women, sledovat se vyplatí program profesních byznys snídaní, a pokud se nebojíte angličtiny, zkusit můžete InterNations.

Rada číslo dvě: Umění prvních pěti minut

Small talk. Tenhle výraz pro nenucenou konverzaci je odpovědí na obavy všech, kteří se bojí dát se s někým do řeči. Teď už nemusí. Nikdo nečeká, že s ním hned na úvod zapředete sofistikovanou debatu o dostavbě Temelína. Small talk ovšem není nesmyslné tlachání o ničem.

Takže zlatý střed. Ideální je, když vás někdo představí. Ale pokud si musíte vystačit sami, mějte v hlavě připraveno několik témat, se kterými můžete svého společníka oslovit. Jde přitom jen o úvodních pět minut konverzace, po kterých většinou zmizí křečovitost a nervozita.

Rada číslo tři: Představte se ve dvou větách

Připravte si vlastní představení ve dvou větách, na které vám bude stačit 15 vteřin. V angličtině se tomu říká elevator pitch. Nastoupíte do výtahu a máte tři patra na to, abyste prodali sami sebe. Úplně stejně to funguje i při seznamování. A klíčové je vzbudit u ostatních zájem.

Takže rovnou zapomeňte na account manažera a další funkce, které nikoho nezaujmou. „Dobré je to naformulovat tak, co z vaší práce mají ostatní,“ radí Tutterová. Sama se proto nepředstavuje jako koučka, ale říká třeba něco ve smyslu, že „pomáhá lidem rozšiřovat obzory“.

Rada číslo čtyři: Nebojte se rozloučit

Ukončete včas konverzaci, která vám už nic nepřináší. Jde to i elegantně a důstojně. Rozlučte se s tím, že jdete pozdravit další hosty. Ze stejného důvodu je dobré mít u sebe skleničku s pitím – když už vás hovor nudí, můžete ji dopít a máte záminku vydat se k baru pro novou.

Rada číslo pět: Starejte se o své kontakty

Dejte lidem, které jste právě poznali, najevo, že stojí za to, aby si vás pamatovali. Kontakty jsou cenné, jen když je udržujete. Takže si na zadní stranu vizitky můžete napsat, o čem zajímavém jste spolu mluvili, a do dvou dnů e-mailem poděkujte za setkání.

Je dobré se pak občas připomenout, ale ne ze zištných důvodů. „Pokud svým kontaktům voláte jen ve chvíli, kdy něco potřebujete, bude se vaše síť rychle zmenšovat,“ říká Schánová.


Tip Forbesu: A jeden tip mimo networkingové akce. V pražském baru Blue Light (Josefská 42/1) se často scházejí startupisté a lidé z online byznysu. Třeba tam narazíte na toho, koho hledáte.