Školní rok začal a to znamená, že pokud máte děti, tak řešíte, co s nimi po škole. A určitě přemýšlíte, jestli je to vaše dost velké na to, aby chodilo třeba na angličtinu. Je. Pokud chcete, aby vaše děti mluvily anglicky bez přízvuku, můžete s nimi do jazykovky totiž klidně vyrazit už v batolecím věku. Takže jestli máte školáka, není co řešit.

Důvod je jednoduchý, děti se s osvojováním cizích jazyků poperou nejlépe právě v raném věku. A některé jazykové školy opravdu přijímají rodiče s dětmi už od tří měsíců. Takže pokud tomu vašemu ještě zbývá nějaký čas ve školce a vy si nejste jistí, klidně to zkuste taky.

Menším dětem sice osvojování jazyka trvá déle, protože se učí hrou a střídají spoustu aktivit a to na první pohled nemusí vypadat úplně systematicky. Když se ale všechno tohle děje v cizím jazyce, tak jednou přijde zlom a děti začnou na cizí jazyk reagovat.

Potvrzují to i studie světových lingvistů. Například ta od amerického badatele Erika Lenneberga pracuje s fonetickým a fonologickým systémem a tvrdí, že dokonalou výslovnost cizího jazyka mohou získat jen ti, kteří začnou v dětském věku. Kdo se učí až v dospělosti, nezbaví se při mluvení nežádoucího přízvuku a učení jazyků se stává mnohem náročnějším. To ostatně možná znáte sami.

Jak poznat kvalitní jazykovou školu?

Proč byste měli svého potomka do jazykovky poslat, už víte. Pokud se rozhodnete to zkusit, tak hledejte školu, která bude splňovat tato kritéria:

1. Zjistěte si, jakou metodu výuky cizího jazyka škola využívá. Dětští psychologové doporučují takové, kdy si dítě cizí jazyk osvojuje podobným způsobem jako ten mateřský. Tedy hrou, říkankami a písničkami.

2. Děti na rozdíl od dospělých potřebují citlivý přístup zkušeného pedagoga. Všímejte si proto, kdo by vaše dítě učil. Pokud chybí cit, jak děti motivovat, povzbuzovat a hlavně přilákat na další hodiny, nebude výuka úspěšná.

3. Zeptejte se, v jak velké skupině se bude výuka odehrávat. Děti milují kolektiv a jsou od přírody soutěživé. Proto je ideálním řešením malá skupinka – nejlépe od čtyř do osmi malých studentů.

4. Důležité jsou také výukové materiály. Dnes už si učitel nevystačí jen s tištěnými podklady. Nedílnou součástí výuky jsou autentické zvukové nahrávky a videa, písničky, které hrají rádia či youtubové kanály. Materiály musí děti zaujmout a zároveň odpovídat úrovni jejich znalostí.

5. Pochvala je motivací pro každého z nás, chtějte proto učitele, který jimi nešetří. Malý student ztrácí v pozitivně laděném prostředí ostych a nebojí se mluvit cizím jazykem. A bez nežádoucího přízvuku.

A jak poznáte, že výuka vaše dítě zaujala? Třeba tak, že si samo od sebe začne během dne písničky a říkanky opakovat. Někdy si dokonce doma začne na školu hrát. Ale pozor: děti si osvojují cizí jazyk i dost nenápadně. Důležitým ukazatelem bývá, že angličtině nebo jinému jazyku rozumějí – že reagují na instrukce, plní úkoly a že je to baví.

Někdy se však rodičům může zdát, že dítě pokroky nedělá. Pak je lepší potomky do procvičování nenutit, aby se nezablokovaly.