Asi se mnou budete souhlasit, že dnešní auta jsou lepší než kdykoli předtím – ať už se to týká požitku z jízdy, komfortu nebo kvality. Ale stejně tak každý, kdo kdy usedl za volant, se mnou musí souhlasit v tom, že žádné auto není dokonalé.

Jedním z nejčastějších zdrojů trápení současných motoristů je vzrůstající frustrace ze záplavy nejrůznějších „vychytávek“, které výrobci dávají do vozů prakticky všech tříd a cenových kategorií.

Editoři serveru Cars.com dali dohromady nelichotivou přehlídku nejotravnějších doplňků a „zlepšováků“ pro automobily – a nejen těch technologických. Naše osobní zkušenosti získané díky testovacím jízdám, které v Americe provádíme asi se 75 modely ročně (každému věnujeme týden) dosvědčují, že umí být obzvláště nepříjemné. Tohle jsou ty, které nám nejvíce vadí.

1. Dotykové ovládání 

Koho kdy mohlo napadnout, že vyměnit tradiční tlačítka a otočné knoflíky za prapodivné „dotykové body“ na obrazovce může být změnou k lepšímu? Mají sklony k tomu, nereagovat či naopak reagovat, když nechcete, těžko se hledají a ovládají, zejména když se vozidlo pohybuje.

Ovládat tato zařízení je asi stejně snadné jako pracovat za jízdy na laptopu nebo tabletu. Nejenom, že z relativně jednoduchého úkonu, jako je přeladění rádiové stanice na jinou nebo zapnutí vyhřívání sedadel, udělají náročnou vícekrokovou proceduru, ale zároveň odvádějí vaši pozornost od silnice.

tesla zevnitř done

2. Navigační systémy

Nejenom, že se občas dost špatně programují, ale některá auta automaticky vypínají vestavěné displeje (včetně dotykových), dá-li se auto do pohybu – to aby řidiče nerozptylovaly a mohl se soustředit na cestu. To je sice nadmíru chvályhodné, ale také naprosto zbytečné, zejména pokud je k dispozici spolujezdec, který by úkoly s tímto spojené bez problémů zastal.

3. Obrovské dálkové ovládání na klíčích

Dálkové zamykání na klíčích je samozřejmě super věc, ale v současnosti některá z těchto zařízení dosáhla rozměrů někdejších „véčkových“ mobilů, a to zejména u luxusních vozů (ano, na vás se koukám obzvlášť, Jaguáři), kde se nám to výrobci snaží ospravedlnit tím, že i samotné tohle zařízení má být symbolem statusu a luxusu. Co je větší, to je lepší? No, my si tím nejsme jisti.

4. Držáky na pití

Cars.com má na mysli speciální hranaté držáky aneb vedlejší produkt snah výrobců zalíbit se rodinám tím, že vyrobí držáky schopné pojmout dětské hranaté džusíky v krabičkách. My ale půjdeme ještě dále. V závislosti na tom, co máte za auto a co zrovna pijete, jsou většinou příliš malé, příliš velké a/nebo příliš divně umístěné na to, aby plnily svou úlohu dobře.

klíče done

5. Automatický stop-start

Tahle věc debutovala v hybridních autech jako způsob, jak šetřit palivem – vypnula motor, když auto zastavilo, a znovu jej nahodila, když řidič pustil nohu z brzdy. Jako úspora paliva to samozřejmě dává naprostý smysl – vypnutý motor nic nespotřebovává –, ale v praxi to může být velmi iritující, jak jsme ostatně pravidelně shledali sami v autech, která jsme testovali. (Nejhorší v tomto ohledu bylo jinak parádní Porsche 911, které restartovalo s burácením plašícím všechny ptáky v okolí na každé stopce.)

6. Hlasové ovládání

Nejenom, že jsou hlasově ovládané systémy obvykle matoucí a neintuitivní samy o sobě a po řidičích požadují mluvit tak, jako by ovládali menu na počítači („audio systém…USB…interpret…Frank Zappa…skladba…Peaches en Regalia“ apod.), často také mají problém s tím, aby vám porozuměly, a některé příkazy prostě neberou, zejména u řidičů se silným přízvukem nebo řečovou vadou.

drzak done

7. Alarmy

Věnuje jim dneska vůbec ještě někdo pozornost kromě policistů, kteří mají v USA právo udělovat pokuty, když se alarm náhodou spustí a řidič není v doslechu, aby ho rychle vypnul?

8. Malá boční zpětná zrcátka

Nejenom, že se „objekty v zrcátku zdají být dál, než ve skutečnosti jsou“, ale navíc je ještě občas ani nemusíte pořádně vidět, obzvlášť když mají zrcátka u některých modelů rozměry odpovídající spíš pudřence.


Čtěte také:

Fin dostal pokutu jeden a půl milionu za překročení rychlosti o 20 km/h