skip to main content
Byznys

Aerovir. Kvůli obavám z epidemie přestali velcí dopravci létat do Číny

2 minuty čtení

Mezi zemí, odkud se šíří nákaza koronavirem, a zbytkem světa roste nová Velká čínská zeď. Leží netradičně ve vzduchu: významné letecké společnosti ruší linky do Číny a z Číny, což může mít na letecký průmysl poměrně zásadní dopad.

Všechny nebo některé lety do pevninské Číny stoply společnosti United Airlines, American Airlines, Air Canada, Lufthansa, Cathay Pacific či Finnair. Rezervaci přímých letů do Pekingu a Šanghaje zastavily až do března také British Airways.

Právě rozmach Číny přitom v posledním desetiletí velmi napomohl globálnímu rozvoji leteckého byznysu. Podle Mezinárodní organizace pro leteckou dopravu je letecký průmysl deset let trvale v zisku, přičemž tato doba výmluvně koresponduje s atraktivitou Číny jako cíle investorů i turistů.

V souvislosti s negativními dopady se nabízí srovnání s virem SARS, který vyděsil svět v roce 2003. Po jeho vypuknutí klesla tehdy poptávka po leteckých cestách do Číny o 45 procent a tento nezájem způsobil propad celosvětového leteckého provozu o 19 procent. Například australské aerolinky Qantas Airways přišly podle jednoho ze šéfů společnosti Alana Joyceho v důsledku toho o 37 milionů dolarů.

Dopady obav z koronaviru mohou být ještě fatálnější, poněvadž se od roku 2003 zájem o Čínu zmnohonásobil: ze statistik plyne, že ročně létá do Číny, z Číny a na tamějších vnitrostátních linkách o 450 milionů lidí víc než před deseti lety. Letecké společnosti se tomuto trendu s vyhlídkou na velmi dobrý zisk pochopitelně přizpůsobily.

Reklama

Vlastně nejen to: investovaly do leteckého mostu s Čínou i na základě optimistických predikcí, že křivka zájmu bude nadále dramaticky růst. Tedy s vidinou nikoli reálných, nýbrž budoucích zisků. „Mnoho společností vykazovalo v souvislosti s lety do Číny obrovský růst, ale malou ziskovost,“ uvedl Joyce pro agenturu Bloomberg.

Aktuální pokles poptávky – společně se zaváděním vlastních bezpečnostních standardů – nutí společnosti rušit lety a počítat ztráty. Analytici odhadují, že pro společnosti jako United Airlines, American Airlines nebo Air Canada představují lety do Číny dvě až šest procent z celkových objemů příjmů.

Marže mnoha dopravců jsou navíc nízké a na jejich křehkou ekonomiku měla vliv již obchodní válka mezi Čínou a USA. Koronavirus je další ranou, o to horší, že náhlou, a tedy nečekanou.

„Finančně silné a zdravě řízené společnosti to samozřejmě překonají, ovšem ty slabé a špatně spravované budou trpět a z jejich pohledu drastický pokles je může dostat do problémů,“ citoval Reuters vedoucí malajsijského leteckého poradenství Shukora Yusofa.

Kim Ju-Hyuk, analytik jihokorejské společnosti Hanwha Corp., na stejné téma doplnil: „Nejvíce zasaženi budou nízkonákladoví dopravci, protože nemají k dispozici příliš alternativních destinací, jimiž by mohli ztracené lety do Číny nahradit. Lidé tam odloží lety nejméně na tři měsíce, než budou mít jistotu, že je koronavirus pod kontrolou.“

Praha má s Čínou dvanáct leteckých spojení týdně, provozují je tři čínské aerolinie. Premiér Andrej Babiš dnes oznámil, že navrhne vládě dočasně lety z Číny do Česka zakázat.

Reklama
Reklama
Reklama