skip to main content
Airbnb

Airbnb má větší hodnotu než Hilton. Teď musí dokázat, že není další WeWork

3 minuty čtení

Nejprve revoluce v provozu sdílených kancelářských prostor, pak propad. WeWork byl v jednu chvíli valuován na 47 miliard dolarů. Dnes je to zhruba pět, a i to je podle některých příliš.

Firma se ne a ne vyhrabat z potíží: její ztráta za poslední čtvrtletí přesáhla 1,2 miliardy dolarů a údajně jedná s bývalým šéfem T-Mobilu Johnem Legerem, který dokázal před lety problémového operátora nakopnout. Startovací plocha WeWorku je však tak nízko, že ani případný hvězdný CEO nemusí najít všelék.

Zatímco ale každý druhý den čteme o průšvizích WeWorku, paralelně běží další příběh. Hodnota Airbnb se po posledním investičním kole před dvěma lety přehoupla přes 30 miliard dolarů a poslední prodej kmenových akcií firmu ohodnotil na 35 miliard. Jen pro srovnání – tržní kapitalizace hotelového řetězce Hilton je momentálně necelých 28 miliard dolarů a byznysově podobnější Expedia je valuována zhruba na 17 miliard.

Burza, kam mířil původně i WeWork, je pro Airbnb stále reálným cílem a CEO Brian Chesky na ni svou firmu plánuje dotáhnout už příští rok. Na povrch tak vyvstává vcelku logická otázka, do jaké míry si jsou oba případy podobné. Na první pohled je totiž Airbnb další obří jednorožec ze Silicon Valley, jenž má také co do činění s nemovitostmi. Tím však podobnosti prozatím končí.

Airbnb lze především považovat za technologickou společnost. Z prospektu, který WeWork vydal před plánovaným IPO, vyplynulo, že mu náklady rostly téměř totožným tempem jako příjmy. Jak to kdysi někdo trefně popsal: pokud musíte neustále platit více, abyste získali více, tak ve skutečnosti neškálujete. A pokud neškálujete, nejste z principu technologickou firmou.

Získat více nemovitostí do nabídky a více cestujících turistů do platformy je pro Airbnb snazší a kapitálově mnohem levnější, než když WeWork uzavře další dlouhodobý pronájem další plochy. V tomto ohledu zkrátka nemají fixní náklady WeWorku strop a povaha jeho byznysu je… No, jsou to zkrátka reality.

Výše zmíněnému ostatně odpovídá i suma, kterou bylo třeba do každého startupu nalít. Podle serveru Craft vyraisoval WeWork celkem ke 20 miliardám dolarů a Airbnb oproti tomu „jen“ necelých pět miliard. Poslední regulérní investiční kolo (Series F) bylo uzavřeno v březnu 2017, kdy si firma došla celkem pro jednu miliardu dolarů.

Podle serveru The Information skončilo Airbnb za první letošní čtvrtletí v provozní ztrátě 306 milionů dolarů, oproti Q1 2018 více než dvojnásobné. Může za to bezprecedentní skok v marketingových nákladech, který je ovšem pro firmy stojící před IPO relativně běžný.

Důležité je zmínit, že od posledního investičního kola společnost nepotřebovala tlustou finanční injekci – v bance jí údajně leží přes tři miliardy dolarů cash a disponuje nedotčenou kreditní linkou ve výši jedné miliardy, kterou jí poskytly velké americké banky.

Za stejný kvartál se na platformě provedly rezervace v hodnotě 9,4 miliardy dolarů, což je meziroční třetinový nárůst. Jak trefně zmiňují v Crunchbase, i kdyby si Airbnb ponechalo plošný poplatek ve výši pouhých tří procent, znamenalo by to kvartální příjmy přesahující 280 milionů dolarů. Každé procento navíc by pak představovalo 94 milionů dolarů.

Takovou kouzelnou páku WeWork nikdy neměl.

No a pak je tu CEO. Osmatřicetiletý Brian Chesky nepronajímá své prostory své firmě, nelicencuje jí za miliony dolarů název, s nímž sám přišel, ani si za firemní peníze nepořídil private jet s cenovkou 60 milionů dolarů. Brian Chesky evidentně není Adam Neumann, a to je pro další osud Airbnb nesmírně cenné.

Ubytovací a zážitková platforma samozřejmě nemá k úspěchu vydlážděnou cestu. Ohrožují ji incidenty jako halloweenská střelba v pronajaté nemovitosti z konce října, na jejímž základě firma zpřísňuje pravidla pronájmů.

A ohrožuje ji také legislativa, což je silný protihráč, který může služby Airbnb lusknutím prsty v nějakém městě omezit, či dokonce úplně zakázat. Firma nicméně nelehkým prostředím zatím proplouvá a úspěšně roste.

Tím, na co budou investoři napjatě čekat, je burzovní prospekt – dokument, který dá konečně blíže nahlédnout do firemních střev. To znamená tentýž dokument, který WeWork téměř položil. Lze předpokládat, že pokud by měl Brian Chesky představit obdobně strašidelná čísla, raději by celou věc odsunul.

Zatím se však zdá, že to s burzou příští rok myslí smrtelně vážně, a mezi řádky tak říká, že byznys Airbnb je oproti WeWorku mnohem, mnohem zdravější.